Avatar uživatele
annas

Roste-li počet vzdělaných, svědčí to o nárůstu počtu moudrých proto, že „moudrý nedává všechna vejce do jednoho koše?“

“Moudrý nedává všechna vejce do jednoho koše.” – Cervantes
http://www.po­eta.cz/citaty/ka­tegorie/moudrost
--

  1. Když je něčeho moc, není třeba někde či něco ubrat, když je něčeho málo, naopak někde či něco přidat?
  2. Není chyba v tom, že některé skutečnosti, byť vzdělaní studenti, nepochopí, zatímco v pochopení jiných věcí, třeba moudrosti, jim vzdělání brání? Co třeba povinná maturita z matematiky?

Obrázek
https://pixaba­y.com/cs/%C4%­8Dten%C3%AD-vzd%C4%9Bl%C3­%A1n%C3%AD-knihy-kniha-1564105/

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? led, quentos, dudu, Drap, Anikitos, independent před 2388 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Drap

Odpoveď byla označena jako užitečná

Takto bych to osobně neviděl. Určitě se ale v takovém případě zvýší hranice, od kdy je člověk považován za moudrého. S citátem nelze než souhlasit. Vše je třeba zvážit , přebrat a vše promyslet.

1. Obecně by to mohlo platit, v tomto případě však platit nemůže. Při vzdělání a vzdělanosti neni třeba ubírat. Čím více, tím lépe. Zvýší se tak obecná vzdělanost celé populace.
2, Chyba to možná je, ale tak to musí být. Vzdělanost ještě neznamená moudrost. Ke vzdělanosti je nutné přidat široký všeobecný přehled a notnou dávku získaných zkušeností, teprve potom, lze očekávat dobrých výsledků.
Povinná maturita z matematiky je podle mne jiný problém.Nevalné výsledky při maturitách je podle mne zaviněno špatným systémem spojeným s problémy našeho školství. Požadovat stejnou maturitu pro studenta, který se připravuje na studium jaderné fyziky a u truhláře na střední škole, která bývala dříve učilištěm je podle mne zcestné. Bohužel tomu odpovídají i výsledky. Nechci podceňovat inteligenci truhlářů, nebo jiných řemesel. Skutečnost je taková že se nerodíme všichni stejně a neni nic nezvyklého, že manuálně zručný řemeslník se třeba obtížněji učí matematiku. Nehledě k tomu, že řešení složitých rovnic nebude zřejmě během života ve své profesi potřebovat.
Systémová chyba je podle mne ta, že chceme mít všechny stejně vzdělané. To nejde. Pokud chceme tohoto dosáhnout, nezbývá než u těch , kterým jde matematika dobře ubrat na požadavcích a u těch kterým to nejde zrovna nejlépe hodně přidat. Tím dosáhneme pouze toho, že celkovou vzdělanost populace snížíme. Systém kterým vyučujeme svým způsobem vzdělanost nějak průměruje.
První výsledky stálého střídání ministrů školství, častých koncepčních změn ve školství už dnes můžeme vidět kolem sebe. Před nedávnem jsem náhodou narazil na brigádnici, studentku 3 ročníku gymnázia, které dělalo problém, sečíst tři položky dohromady za pomoci kalkulačky. Když se jí to konečně podařilo měla obrovský problém vrátit na bankovku. Zarazilo mne to. Trošku jsem se informoval a dozvěděl se, že dnes to neni nic vyjímečného. Přitom jsem přesvědčen, že toto by bez problémů mělo zvládnout průměrné dítě ze 7 třídy ZŠ.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
dubraro

Vzdělanost nemá s moudrostí mnoho společného.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kepler

Pan Cervantes měl nepochybně pravdu. S tvrzením ad1) naprosto nesouhlasím. Když máme přemíru pokožního tuku, je třeba zhubnout. Máme-li nedostatek vitamínu C a kurděje, je třeba přidat více zeleniny ve stravě. Ad2) chybu bych v tom nehledal. Pouze renesančních lidí s přehledem ve všech oborech ubývá přímo úměrně s tím, jak se zvyšuje specializace. Tak se může stát, že matematický génius absolutně nechápe spletitosti psychologie nebo estetiku.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
annas

Ad dubraro,

nepřečetl jste si pozorně otázku. Moudrost je v ní zmíněna jako nadsázka, jak vyplývá z její definice.

Navíc ještě jsou další otázky.

před 2387 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek