Proč při startu a přistání se mění tlak v kabině letadla, když stejně musí být tlak uměle udržován. To je tak složité udržovat tlak z hodnoty v místě startu a během letu jej pomalu korigovat na očekávanou hodnotu tlaku v místě přistání, (který není problém zjistit)?
Zajímavá 0 před 3011 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
"Pro snadné dýchání je na palubě letadla neustále připravována zásoba vhodně natlakovaného vzduchu, který je dodáván do prostoru pro cestující.
Mezi okolím letadla a jeho vnitřkem je vysoký rozdíl tlaků. Aby se zmenšil tlak na trup letadla, není tlak vzduchu v prostorách pro cestující stejný jako u hladiny moře. Cestující mohou během stoupání či klesání letadla vnímat slabý tlak v uších, jak posádka nastavuje změnu vnitřního tlaku. Aby byli cestující ušetřeni těchto nepříjemných okamžiků, mohou žvýkat žvýkačky nebo cucat bonbony, které letušky rozdávají. Při letu ve velkých výškách je v kabině tlak odpovídající výšce asi 2100 až 2500 metrů nadmořské výšky. Udržovat v letadle přetlak na úrovni země by bylo technologicky náročné a letadlo by bylo příliš namáhané.
Už při rozjezdu letadla po letištní ploše se na tuto hodnotu tlak postupně snižuje a těsně před přistáním se opět tlak zvyšuje na hodnotu tlaku vzduchu při na daném letišti.
Do letadla je přiváděn vzduch z kompresorové sekce tryskových motorů,
vzduch se následně ochlazuje chladícím systémem a jeho tlak se redukuje
pomocí ventilů. Po koloběhu vzduchu v letadle je jinými ventily vydýchaný
vzduch vypuštěn do atmosféry."
více v odkazu
Vzduch v letadle má poměrně nízkou relativní vlhkost, proto také letušky nabízejí cestujícím hodně pití.
Kdyby došlo k dekompresi, například při výbuchu a následném
poškození pláště letounu, letadlo by muselo rychle klesat do letové
hladiny 3000 metrů. Při nízkém tlaku hrozí hypoxie (nedostatek kyslíku),
kterou podle lékařů postižený nerozpozná, protože je ovlivněn jejím
vedlejším efektem, euforií. Při případném náhlém snížení tlaku
v letadle dojde k automatickému vypadnutí kyslíkové masky ze schránky pro
každého cestujícího.
Zdroj: http://fyzmatik.pise.cz/389-tlak-vzduchu-ve-vyskach-a-v-letadle.html
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Odpovědi.cz Nahlásit |
Viz annas. Jen mám silný pocit že až do těch cca 2500–3000m jsou otevřeny vyrovnávací ventily a tlak v letadle se tedy udržuje na úrovni okolního atmosférického tlaku. Ty se pak automaticky uzavřou při překročení stanovené výšky a pak už je tlak udržován automatikou.
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek