Avatar uživatele
anonym

Proč Student Agency neprovozuje i vlaky?

Proč už Student Agency neprovozuje i vlaky?
Už o žlutých vlacích vyšla spousta článků v novinách, ale o to že by nějaký jezdil jsem nic neslyšela. Přitom jejich autobusy bývaly hlavně ze začátku docela spolehlivé a levné.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? KOLMIX před 5460 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
LuciJe

Protože pro provozování vlaků musí získat možnost používat českou železniční síť – a tuto možnost zatím nemají.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
KOLMIX

LuciJe – stala jste se obětí lživé mediální kampaně Sudent Agency (SA), věci se mají poněkud jinak. Pokusím se to vysvětlit. Možnost používat českou železniční síť má kdokoliv, kdo pro to splní určité předpoklady – klidně i Vy si můžete koupit svoji mašinku, a po absolvování drobných úředních peripetií a pronajmutí strojvedoucího s ní můžete vyrazit na naše koleje. Bránit Vám nikdo nebude, stejně jako nikdo nebrání SA…

SA je firma známá a možná úspěšná v autobusové dopravě (i když nevím, nikdy jsem jejich služeb nevyužil), ale co se týče jejího působení na železnici, je mezi znalými v oboru známá spíše mystifikováním a manipulováním povědomí široké veřejnosti o tom, že by zajistila kvalitnější dopravní obslužnost krajů mnohem pohodlnějšími vozidly za mnohem nižší provozní náklady. Už několik let veřejně vytýká nedostatky v hospodaření a provozu Českých drah, často však velmi zkresleně a nepravdivě, čímž se SA na úkor ČD pouze mediálně zviditelňuje avšak sama za celou dobu nevypravila na koleje jediný vlak.

V poslední době se SA zviditelňuje (opět nepravdivou) mediální kampaní vytýkající hejtmanům krajů, že s SA neuzavřeli dlouhodobé kontrakty na zajištění dopravní obslužnosti kraje – ale popravdě: Kdyby jste Vy byla hejtmankou kreje, měla za zády statisíce lidí, kteří si Vás zvolili, kteří Vám důvěřují a za kvalitu jejich života jste Vy vlastně zodpovědná, Vy byste svěřila tak základní a klíčovou věc, jako je zajištění základní dopravní obslužnosti kraje firmě, která má sice hezké webové stránky s obrázky hezkých vlaků, které ale v reálu nikdy nikdo neviděl a není ani známo, že by někdy ta firma někdy vypravila na koleje alespoň motoráček pro vlastní zaměstnance? Třeba já jich vypravil už několik, takže bych teoreticky mohl tvrdit, že jsu lepší než SA 😉 Ale to by samozřejmě byla hloupost…

Hlavním důvodem, proč SA vede svou kampaň a proč vlastně je tolik mediálně aktivní je to, že si dělá zálusk na část státních dotací za provoz vlakové dopravy – a teď, když kraje podepsaly desetileté smlouvy s ČD firma samozřejmě zuří a hodlá si stěžovat snad až u Evropského soudu.

Co se týče vlaků, je reálné, že kdyby firma opravdu začala na kolejích podnikat, měla by podstatně nižší provozní náklady než ČD, protože náklady ČD šíleně zvyšuje údržba velkého množství přestárlých vozidel, která jsou potřeba pro udržení provozu a nová vozidla kvůli nedostatečným dotacím ze strany státu (majitele ČD) přichází velmi pomalu a v nedostatečném množství (jen pro ilustraci – jeden nový osobní vůz domácí produkce stojí 20 až 50 mil. Kč, elektrická jednotka 250 mil. Kč).
Rozhodně ale není pravdou třeba to, že by vlaky SA byly čistější. Také vozy ČD, i přes svůj mnohdy pokročilý věk, prochází dílenskými opravami, po kterých se do provozu vrací „jako nové“. Ale to, jak vypadají, to už je dílem cestujících, kteří se zrovnatak budou chovat k vozidlům SA…

V médiích SA také argumentuje třeba tím, že nemůže jezdit, protože nedostaly „dobré“ časové polohy (trasy) pro své spoje, což ale není pravda – SA si o žádné trasy nežádala! (dnes ověřeno přímo v Olomouci na SŽDC, kde se grafikony vytáří)
Dále třeba SA mediálně tvrdí, že za úplné zajištění dopravní obslužnosti krajů požaduje podstatně nižší dotace od krajů (tedy státu). To ale není pravda, dotace sice požadovala nižší, ale nižší byl také rozsah dopravy, který SA byla ochotna zajistit – viz. třeba vyjádření Olomouckého kraje na níže uvedeném zdroji.
Podobná vyjádření vydaly i ostatní kraje, kde chtěla SA působit. Vesměs jde pouze o kraje, kde jsou „lukrativnější“ tratě, ze kterých by mohl plynout nějaký zisk. Například v po stránce výdělku „nezajímavém“ Zlínském kraji se SA prorazit nesnažila…

Bouřlivá diskuze o SA versus ČD probíhá třeba na stránce: http://www.k-report.net/dis­cus/messages/28/11053­3.html?126080­4174

Zdroj: http://www.kr-olomoucky.cz/O­lomouckyKraj/Ak­tualityCeleClan­ky/KompletAktu­ality_CZ/kraj_od­mitl_nekoncep­cni_ruseni_spo­ju_CZ.htm

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek