Proč skončil pořad Česká soda ? Byla by dnešní společnost ještě tak tolerantní a nad věcí, aby dokázala dělat si legraci sama ze sebe a přijmou ji i u poněkud choulostivých témat ?
Dokázal ji v tomto ohledu nějaký jiný pořad překonat ?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? annas, kapka, flodur, Hakunamatata před 4151 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Podrobnosti v odkazu, ale to hlavní jsem vám okopírovala.
Soda měla být parodií na televizní vysílání, takže z tohoto poslání vyplynula její forma. Moderátor uváděl krátké zprávy, do kterých byla tu a tam zasazena publicistika, i naprosto nesouvislé vsuvky (legendární doktor Sova). Díky materiálu ČT měli skutečně z čeho vybírat.
Tehdy ale začaly problémy. Fenič se Čtvrtníčkem měli rozdílnou filozofii i pohled na budoucnost sody, část veřejnosti se začala bouřit, největší haló spustila německá ambasáda, nelíbilo se jí totiž Alles Gute, a jako by smůle nebyl konec, odešel Blesk, hlavní sponzor pořadu. Zřejmě i na bezcitné a bezskrupolózní žurnalisty s etikou komára to bylo moc. Tehdy Tesař sodu opustil a vrátil se do redakce Reflexu, sem tam s něčím pomohl, ale jak sám přiznává, byla to už Čtvrtníčkova soda.
Zajímavé je, jaký povyk se vytvořil ohledně Alles Gute. Původním smyslem krátkého úseku bylo jen zahuštění místa, časem se ale kurz němčiny stal snad populárnějším, než sama soda. Hysterie ohledně nekorektního židovsko-nacisticko-pokryteckému zrcadla se dokonce přenesly na akademickou půdu, kde slovutné magnificence pitvaly pořad svými filozofickými břitvami. Problém měla i scénka „Lom je náš“, po které se rodičky bály rodit (!).
Ano, počátky sody byly peprné a ne vždy úplně kvalitní. Do roku 1997, kdy byl 6. srpna odvysílán poslední díl, pracovalo na projektu na osm režisérů a deset autorů. Tolik lidí znamenalo názorové třenice, největší panovaly mezi Čtvrtníčkem a Feničem. Posledně jmenovaný byl již znaven a nápady elánem hýřícího maskota pořadu nechápal. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dělala naschvály, ČT měnila vysílací časy, nastal syndrom vyhoření. Zásadní změna nastává po odchodu Blesku, Tesaře a jasně hozené rukavici ze strany médií, ale i diváků- buď, a nebo. A Fenič do ringu hodil ručník, rozloučil se však stylově. Vznikl kompilační film, který obsáhnul to nejlepší. Neshody v redakci vyústily po konci sody v to, že v roce 1999 vznikl pod taktovou ČT nový projekt – Čtvrtníček, Šteindler a Vávra uvádějí…
Soda se stala legendou, na kterou dlouhodobě nenavázal žádný z pokračovatelů, ani onen „nekřesťanský magazín“ slavného tria. A už vůbec ne Tele Tele, které bylo čtyřikrát zdestilované prázné nic, kde se na jeden dobrá vtip čekalo pár dílů. Soda se také stala exemplárním případem, že nadaní lidé různých názorů se mohou krátkodobě spojit, ale ne dlouhodobě spolupracovat. Konec byl hořký a zřejmě mezi zúčastněnými zanechává otazníky i dnes, více než dekádu poté. Nedávno navíc soud nižší instance rozhodl, že Fenič musí vyplatit Čtvrtníčkovi 50 000 Kč za bezdůvodné obohacení z šíření jeho díla – soda totiž vyšla na dvd.
http://www.gamepark.cz/9632_legenda_televizni_zabavy_ceska_soda_9632_712247.htm
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?vagra Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
Hlavně proto, že odešel sponzor.
Milan Tesař
Sametové revoluce se dočkal v Zemědělských novinách. V prosinci roku 1989 pracoval tak dlouho v Lidových novinách (jeden den), než přijal nabídku podílet se na přípravách prvního čísla časopisu Reflex. Jeho stránky popisuje s jedinou pauzou dvacet let. V roce 1993 se na půl roku vzdálil do společnosti Febio, kde stál u vzniku pořadu Česká soda. V okamžiku, kdy se od humorného programu ve finále distancoval i jeho hlavní sponzor (Blesk), vrátil se Milan Tesař do Reflexu, a to už na pozici šéfa kulturního oddělení, v jehož převleku pracuje dodnes. V roce 1995 se stal jedním ze tří scenáristů komixu Zelený Raoul.