Avatar uživatele
Paetur

Proč ponorky pluly výhradně na dieselový pohon?

V čem se liší benzín a jiná paliva od dieselu?

*Na fotografii diesel-elektrická ponorka Wilhelm Bauer, poslední ponorka typu XXI na světě.

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? johana 56, Drap před 2721 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Drap

Pluly kdy? Včera pluly dvě ponory na jaderný pohon. Jestli myslíš období války, tak to bylo jen z těch důvodů, že to bylo v té době nejdostupnější a nejvýhodnější palivo.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Žádná ponorka nikdy neplula výhradně na dieselový pohon. Když plula na hladině, dobíjela baterie a pod vodou jela na elektromotory. Naftě se v některých zemích sice říká na pumpách diesel, ale není to správné, diesel je typ motoru – vznětový a nepotřebuje zapalovací svíčku. Na ponorkách se používal zřejmě proto, že při stejném výkonu má podstatně nižší spotřebu. Benzín je jiný, lehčí druh paliva pro benzínové motory – zážehové, se zapalovací svíčkou.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Arne1

Protože parní stroj je mnohem náročnější na prostor a palivo. Na hladině diesel a pod hladinou akumulátory.
Ale současné velké ponorky jsou na jaderný pohon, tím odpadá nutnost plavby na hladině.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Nafta má vyšší výhřevnost a díky tomu vyšší dodanou energii na jednotku objemu či hmotnosti. Díky tomu je energeticky výhodnější. A je to znát zvlášť u větších motorů. Navíc je bezpečnější, výpary z nafty uniklé za pokojové teploty nemají tendenci vybuchovat. Alespoň ne ak snadno jako benzínové.
A zapomínáš na ponorky jaderné 😉

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
cochee

Prvotním faktem je zřejmě to, že dieselové motory spotřebují méně paliva nežli zážehové (benzínové), což je při omezeném prostoru ponorky docela závažné, dalším faktem je, že nafta není tak snadno hořlavá jako benzín, tudíž je menší nebezpečí havárie od výbuchu paliva. A mimochodem, v souladu s popisem obrázku, ponorky neplují na čistě dieselový, ale na diesel-elektrický pohon. Pod hladinou se pohybují pomocí elektromotorů napájených z baterií. Tento pohon je zaprvé tichý a zadruhé nepotřebuje k funkci vzduch resp. kyslík. Při plavbě na hladině pracují dieselové motory a mohou jednak pohánět ponorku, jednak vyrábějí přes generátory elektrickou energii, kterou nabíjejí ty akumulátory.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dejavu

Ze spalovacích motorů ten diesel je jediný, kt. se dá udělat v potřebném rozsahu výkonu. Spalovací turbína potřebuje asi příliš mnoho vzduchu a je hlučná, což v ponorce vadí.

Upravil/a: dejavu

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek