Anonyme, to není jen o Tomáškovi, to se týká vpodstatě všech odborností v pohádkách a dětských knížkách, nejen železnice, ale třeba i kosmonautiky, letectví, lodí, počítačů atp.
V pohádkách o lokomotivě Tomáškovi jsem zaznamenal jen pár blbostí:
Ale máme doma takovoutu dětskou knížku s tvrdýma deskama na téma železnice a tu překládal úplný analfabet. Tam těch debilovin bylo podstatně více. Odborné popisky k obrázkům byly třeba:
Prostě to musíte brát tak, že dnes je na prvním místě biznis a že děti v knížkách „odborní překladatelé“ učí blbosti, to už hold je vedlejší…
0
před 5369 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ono to není až tak o překadateli, ale o chybějící korektuře. Překladatel je jen člověk, který samozřejmě může udělat chybu. Teoreticky by ale každý překlad měl zkontrolovat nejprve sám překladatel a po něm ještě alespoň 2 lidé!!!!! – korektoři.
Jenže v dnešní době se dělají dvě zásadní chyby – strašně se spěchá a hrozně se šetří. Takže korektura obvykle neproběhne vůbec nebo jen velmi zběžně. U filmů to platí dvojnásob… film musí být v kině a v TV co nejdříve, abychom náhodou nebyli moc pozadu.
Apropos, lokomotivam, která zastavila na signál, je ještě docela v pořádku. Už jsem viděla a slyšela horší věci.
0
před 5369 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
LOKOMOTIVA TOMÁŠ, ikdyž má asi v sobě, jak se rozčiluje pisatel, více
nepřesností, stejně jde o to, že děti asi hledí na ten příběh
samotný… Nejvíc takové chybičky pobouří někoho, kdo se pohybuje
v této oblasti a jsou mu blízké pojmy ze železničního prostředí.
A pokud jde o zmíněné korektury, tak obyčejná korektorka v písemné
verzi pohádky nebo čehokoliv kontroluje pouze chyby co se pravidel českého
pravopisu týče apod. Do vlastního obsahu autorovi zasahovat nemůže. Takže
by to musel být někdo, kdo by měl na starosti odborný dohled – čili
někdo, kdo vidí a orientuje se přímo v dané oblasti tématu a je
považován za kompetentního odborníka, aby vychytal právě takové chyby. Je
pravda, že filmy se jen hemží nesmysly a je jich SPOUSTA!!! Můj manžel se
například vždy pobaví a podiví u klasických amerických slátanin rádoby
akčních filmů na téma střílení nebo přímo sniperství, protože danou
problematiku má nastudovanou po praktické i po technické stránce a je mu
jasné, že u dotyčných filmů se rozhodně nevyskytoval v průběhu tvorby
někdo, kdo tomu alespoň trochu rozumí, protože jeho úsměv na tváři a
nevěřícné kroucení hlavou je spolu s komentářem – co všechno je
špatně a co by nebylo možné technicky provést a jak by eventuélně to či
ono dopadlo v praxi, je víc než výmluvné. S uznáním pak sleduje
některý film, který se blíží reálu a je prostý všech fantasmagorií
režisérů, je jich však poskrovnu jako šafránu a širší sledovanost má
asi to, co je nejakčnější, ikdyž plné absurdit.
Tvůrci všeho spoléhají na to, že kvůli těm pár rýpalům, kteří vědí
v dané věci o čem to je, se nemusí zabývat odbornou stránkou produktu,
ať už je cílová skupina dětí nebo dospělých. Ne vše je pak kvalitní a
na úrovni. To je holý fakt. Počínaje mašinkama a nebo filmy
z nemocničního prostředí, kde taky člověk někdy nestačí žasnout nad
nesmysly!!!
0
před 5365 dny
|
0 Nominace Nahlásit |