Chci nabíječkou, kterou už mam, nabíjet Pb akumulátor na kole (energii
budou zajištovat dva běžné alternátory na kolo). Z akumulátoru se budou
napàjet spotřebiče (světlo, blikačka atd.).
Potřebuji zajistit, abych při nabíjení akumulátoru mohl současně
používat i ony spotřebiče, tzn. „donutit“ energii, aby musela jít
přes akumulátor a nešla rovnou do nich (oni budou dělány na „hezkých“
12V z toho akumulátoru, a ne na nějákých vykyvujících 15V
z alternátorů). Jak se jmenuje součástka či zařízení, kterÿm to
udělám?
Jsem totální ne-elektro člověk, tak promiňte, že se ptám tak blbě.
Zajímavá 0 před 1518 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
V tvém případě by šlo rovnou o 2 přeměny – elektrická energie namáhavě (protože tvými nohami) vyrobená altíkem by se nejprve přeměnila na chemickou v Pb akumulátoru a vzápětí poté z5 na elektrickou (pro pohon spotřebičů). Míru efektivity přeměny (nebo chceš li ztráty) vyjadřuje veličina zvaná „účinnost“ a ta zpravidla u malých věciček bývá dost tristní, počítal bych klidně s celkovou ztrátou kolem 10–20% (x2!) energie, které v alternátorech vyrobíš/vlastníma nohama našlapeš.
To, co si přeješ by technicky sice šlo zajistit, ale byla by to jen konstrukční idiocie. (něco ve smyslu zavázat si tkaničku tak, že napřed ruku protáhneš skrze svůj zažívací trakt), o dalších ztrátách navíc nemluvě. Uvaž i to, že altík na kole je sám o sobě „chcíplotina“ a dodává energii v JEDNOTKÁCH wattů (altík v autě dodává v pohodě STOVKY wattů, u některých klidně i přes 1kW) a když uvážíš, že v i těch několik pitomých wattů JE ZNÁT (když altíky při jízdě pracují, je jízda větší dřina), tak na takové bejkárny ZAPOMEŇ. (viz odpověď Hlady)
Na jízdních kolech se obvykle užívají 6V „dynama“ (lidový, ale DOST blbý název, když jde v reálu téměř vždy o alternátor), ale platí pro ně totéž, co pro ty 12V, jen hodnoty jsou úměrně nižší (a pochopitelně by ten Pb akumulátor musel být na pouze tříčlánkový > tedy 6V) A jak jsem psal výše, s čím menšími/nižšími hodnotami veličin pracuješ, tak obvykle to znamená VYŠŠÍ ztráty.
Možná by bylo dobré napsat PROČ tuhle „vymoženost“ (na kterou se ptáš) potřebuješ, protože odpověď může být jednoduchá. (domnívám se, že vycházíš z nějakého špatného úsudku/doměnky) a v reálu tedy řešíš něco, co vůbec nemusí být potřeba řešit. ;) :)
0 Nominace Nahlásit |
Do zdroje jsem dal odkaz na charakteristiky běžného alternátorku na kolo. Jak z nich vyplývá, tak i kdybys použil dva, každý usměrnil a zapojil do série, tak za hodinu jízdy bys mohl nabít 12V akumulátor o nějakých 300 mAh a pěkně by ses nadřel, takže tudy cesta nevede.
Zdroj: http://nightrider.xf.cz/kaufland.htm
1Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone
před 1517 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Alternátory na kolo vyrábí většinou napětí 6V. Regulátor lze použít třeba tento: https://www.conrad.cz/p/kemo-m172-usb-nabijeci-dynamo-na-kolo-cerna-860270. Nabíječku k tomu nepotřebujete. Alternátor pomocí regulátoru dobíjí baterii a z baterie jsou napájeny spotřebiče.
Upravil/a: elkon
0
před 1518 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tak že spotřebiče napojíš na akumulátor. Ale bacha, jak píší
kolegové:
Klasické dynamo dává malé napětí, musel bys jej:
Bacha, klasické dynamo na kolo je poměrně nekvalitní. Hrozně brzdí a energii pořádně nedá.
0
před 1517 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dochy>>> Jenže tím, že připojíš spotřebiče (spolu s altíky) jen tak (bez dalšího) na akumulátor VYLOUČÍŠ to, co je v otázce požadováno – tedy z altíků VÝHRADNĚ dobíjet aku a spotřebiče výhradně krmit z akumulátoru. (alespoň tak chápu dotaz já) To co popisuješ je standardní zapojení, které se používá všude, kdy spotřebiče jsou primárně napájeny z altíků a teprve když altíky „nestíhají krmit“ dodá šťávu baterka, která je jinak obvykle i přes provoz spotřebičů dobíjena. ;) :D :D
ano, nejde rozlišit elektřinu a pro spotřebiče brát jen z akku a
z alternátoru jen dobíjet. To by pak nešlo dělat vše najednou, muselo by
se buď dobíjet, nebo svítit.
Je to podobné jako to zařízení prodávané v Rakousku co odfiltrovalo
„atomovou“ elektřinu a do baráku pustilo jen elektřinu z tradičních,
neatomových, zdrojů 😉
elkon>>> „…Alternátor pomocí regulátoru dobíjí baterii a
z baterie jsou napájeny spotřebiče…“
Ne, tak to není > https://cs.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffovy_z%C3%A1kony
Zjednodušení, vzhledem k odbornosti tazatele téměř akceptovatelné. Ale nechápu proč sem dáváš odkaz na Kirchhoffovi zákony, když v těch a v jejich důsledcích se vyznaj tak možná 4 lidi na servru. Pokud se Ti nelíbí něco konkrétního, měl bys to napsat, protože z toho odkazu to asi nikdo nepochopí.
mimochodem, co tohle? „počítal bych klidně s celkovou ztrátou kolem
10–20% (x2!) energie“
Neupsal ses? osobně bych počítal tak s celkovou účinností kolem 10–20%
(a to jen mechanicko/elektrickou, neberu účinnost žárovek). Ztráty kolem
10–20% v soustavě mechanika/alternátor bych očekával
u profesionálního výkonového zařízení. Před 10 lety se BOSCH chlubil
účinnosti u automobilového alternátoru „AŽ“ 77%
Dochy>>> Ne, neupsal jsem se. (jakkoliv je to jen odhad). Nepsal jsem o celkové účinnosti VŠECH přeměn/ztrát v CELÉ soustavě, nýbrž o samotné přeměně z el. energie na chemickou a naopak. (tedy proces probíhající v akumulátoru) Účinnost alternátoru s tím vůbec nemá co dělat.
A k tomu Kirchhoffovi – JAK bys vysvětlil ty, odkud, kam a proč „leze šťáva“? Tvrzení, že altíky dobíjejí aku a ten PAK krmí spotřebiče je HRUBĚ chybné, stejně jako to tvé je nepřesné (neodpovídá zadání). ;) :D :D
ok, jen účinnost akumulátoru – pak těch 10–20 do ztrát beru.
Kirchhoff je chytrej pán, ale tady to odkazem na „jeho stránky“ nevysvětlíš 😉
Dochy>>> Nedělám si velké iluze ohledně toho pochopení, ale doufat že „se zadaří“ neopřestávám. Venkoncem i Bible tvrdí „Pros a bude ti dáno“. [Lukáš 11:9, Matouš 7:7] Jen doufám, že mi nepředhodíš Matouše 7:6, to by bylo KRUTÉ (nejen ke mně, ale i k tazateli)! ;) :) Jsou nebiblická přísloví s podobnou tematikou > „Přej a bude ti přáno“ či jiná.
Ostatně nejen já, ale i JINÍ se ekvivalentním přístupem řídí. Třeba takový Kepler nebo zjentek jsou kuřáci PROČ ASI? > Kuř a bude ti víš ty co, viď? ;) :D :D