Proč by daňový poplatník měl platit studentovi za jeho očividný koníček, jako je filosofie, historie, sociologie, genderové studie, výtvarné umění apod.? Chápu, že lékaři, učitelé nebo architekti jsou oprávněně placení ze státního rozpočtu z hlediska jejich významnosti pro společnost, ale proč platit i takové obory, kde se uchazeč sotva uplatní na trhu práce, takže pro společnost to nemá význam. Kurzy herectví nebo výtvarnictví si také lidé platí sami, tak proč by to mělo být jinak na akademické půdě? Co takhle spíše snížit daně?
Zajímavá 0 před 454 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ano, to je jeden z možných způsobů. jak dostat do školství víc peněz. Podobných návrhů je ale známo víc. Problém není v návrzích, ale v politické vůli něco měnit.
0 Nominace Nahlásit |
Argument, že by vyšší vzdělání mělo být hrazeno pouze pro obory, které jsou ekonomicky rentabilní, je přitažlivý zejména z pohledu úspory státního rozpočtu. Ale je důležité si uvědomit, že vzdělání není jen nástrojem pro získání práce, ale také cestou k rozvoji jako jednotlivce a plnohodnotného člena společnosti.
Obory jako filosofie, historie, sociologie, genderové studie nebo výtvarné umění nám pomáhají lépe rozumět světu, ve kterém žijeme. Studování umění nám poskytuje nové způsoby, jak se vyjadřovat a pochopit cizí myšlenky. Filosofie nás učí kritickému myšlení, sociologie nám pomáhá lépe pochopit dynamiku společenských struktur a genderové studie nám poskytují hlubší pochopení rovnosti mezi pohlavími.
Z práce absolventů těchto oborů mají prospěch i ostatní lidé ve společnosti, ať už je to přímým použitím jejich práce (např. knih, divadelních her, uměleckých děl), nebo nepřímým způsobem (větší míra tolerance, rovnosti, porozumění pro různé společenské problémy atd.).
Pokud by se začalo s účtováním školného na těchto typech oborů, mohlo by to vést k menšímu množství studentů, kteří by se rozhodli pro jejich studium, a tím i k méně diverzitě v naší společnosti. Lidé by měli mít právo se rozhodnout studovat obor podle svých zájmů a talentů, bez ohledu na to, zda je to ekonomicky „užitečné“.
Navíc mnoho studijních oborů, které nejsou na první pohled rentabilní, může nabízet přínosný mix dovedností, které lze uplatnit v různých sektorech – např. schopnost kritického myšlení a řešení složitých problémů. Tyto soft skills jsou často vysoce ceněny zaměstnavateli.
Samozřejmě, je důležité, aby vysoké školy informovaly potenciální studenty o možnostech uplatnění v jednotlivých oborech a také o finanční náročnosti studia. Také by se mělo více investovat do stipendií a dalších forem podpory pro studenty, kteří si nemohou dovolit zaplatit školné.
Snížení daní je také zajímavá myšlenka, ale je důležité pamatovat na to, že daně hrají klíčovou roli v financování veřejných služeb, včetně vzdělávání. Je třeba pečlivé rozhodování o tom, jak nejlépe využít veřejné prostředky.
0
před 454 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ne. Vzdělání není business. Kdo je chytrý, měl by si studovat co chce a neplatit za to.
0
před 454 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek