Klíčová je otázka od kdy? Zavedení linek 150, 158 a 155 má nějakou historii, ale od jejich zavedení byly vždy propojeny na non-stop operátora nebo dispečink. Možná byly někdy v krizických situací přetížené a tedy až nedostupné, ale dost pochybuju, že by byly mimo provoz.
0 Nominace Nahlásit |
Jako jak „[m]imo SOS čísla 112“?
Tak, za prvé: vytočíš-li z jakéhokoli telefonu, tj. PTS, digitálního terminálu GSM, digitálního terminálu PCS, digitálního terminálu UMTS, či LTE, telefonní číslo 112, a v případě mobilního terminálu také číslo 911, a v případě (jakéhokoli) digitálního terminálu, zároveň pouze tehdy, je-li tento přihlášen pod BTS v rámci sítě 230, tj. 230 01 TMCZ, 230 02 O2CZ, nebo 230 03 VFCZ, tak PTS Tě spojí na nejbližší operační středisko HZS a BTS Tě spojí na operační středisko HZS, které je nejbližší BTS, pod kterou jsi přihlášen.
Jinými slovy, jestli u nás vytočíš z PTS, nebo digitálního mobilního terminálu, MSISDN 420 112, nebo MSISDN 420 150, a v případě mobilního terminálu také MSISDN 420 911, dovoláš se na úplně stejné místo.
Takže, absolutně nerozumím poznámce „[m]imo SOS čísla 112“.
Za druhé: tísňové linky byly, sice, zřizovány od 60. let 20. století, například v Praze již v roce 1969, ovšem tak, jak známe tísňové linky dnes, tj. že z jakéhokoli místa v rámci ČR (alespoň theoreticky, ale k tomu blížeji dále) se dovoláš na nejbližší OS PČR, RZS, či HZS, tak tak fungují až od 90. let.
Ne, za celou dobu fungování tísňových linek se nestalo, že by byly zcela mimo provoz.
Ten systém funguje takto:
Je to úplně stejný problém, jako s 9–1–1 call:
Tyhle služby měly svůj hlavní sensus a benefit v době, kdy telefonii kralovala JTS, a to od digitalisace JTS, protože u digitalisované JTS je identifikace účastnické stanice nesporná. Takže, ku příkladu, když jsi z PTS volal na pohotovost na standardní PTS té pohotovosti, tak jsi Ty musel sestře popsat, kde má za Tebou sanitka přijet. Když ale ze stejné PTS zavoláš na jednotné číslo tísňového volání, tak – od digitalisace JTS – oni byli s to si tu Tvou polohu najít.
Ano, u JTS ano. Ale s mobilními sítěmi se situace poněkud změnila.
Dokud mobilní komunikaci kralovala analogová radiotelefonie (u nás NMT 450, v Německu C 450, v U. S. AMPS, etc.), tak – už jenom podle frekvence, která byla většinou nejméně poloviční – byl dosah vysílacích stanic mnohem, mnohem vyšší (i vyšší než u standardu GSM 450, který nikdy nebyl v praxi využit), což bylo sanováno vyšším VF výkonem účastnických stanic (až 10 W, oproti až 1W u GSM), takže dovolání se do správného OS bylo opravdu věcí náhody.
S nástupem digitálních síti 2G, tj. GSM 900 a DCS 1,800 u nás, se situace příliš nezlepšila, z počátku ani ve městech.
Dnes je tolik základnových stanic, že v rámci aglomerací je lokace účastníka relativně přesná. Tedy potud, pokud není příslušná BTS přetížena, ono volání na tísňové linky má prioritu #1, ale i tak je možné, že prostě hovor převezme BTS z jiné obce, která ale může být v jiném kraji.
Ano, ale pokud jsi někde mimo aglomerace, zejména pak v horách, tak lokace účastníka je prakticky nemožná.
Do toho vstupuje ten fakt, že na čísla tísňového volání se nedovoláš v rámci roamingu, a to ani zadáním MSISDN v plném, tj. mezinárodním, formátu tj. u nás 00 420 112, například. Stejně tak se v roamingu nedovoláš na MSISDN 420 800 XXX XXX, například. Proto mají všichni mobilní operátoři, nebo třeba ČEZ, či banky, linky přístupné skrze buďto GSM bránu, a tím pádem běžné MSISDN mobilního terminálu, nebo skrze JTS, a tím pádem skrze běžné lokální MSISDN PTS.
Problém je v tom, že běžná telefonní čísla na OS RZS a HZS nejsou. Jinými slovy, tak já namísto, abych volal na 420 155, tak nemůžu zavolat na 420 577 XXX XXX pro zlínský kraj, či např. 420 599 XXX XXX pro moravskoslezský kraj. A pokud potřebuju, třeba, záchranku, jsem na území ČR, ale jsem pod polskou, či slovenskou, BTS, protože žádná česká BTS nemá na daném místě signál, nebo ho má, ale slabší, a já bych se musel do české sítě přeregistrovat manuálně, na což není čas, tak to dopadne tak, že volám na nejbližší OOP, nebo prostě na to OOP, na které mám uložené číslo a je nejblíž, no a oni zajišťují všecko! Už jsem to zažil.
Samozřejmě, pokud vytočíš 112/911, dovoláš se na slovenský / polský dispečink, oni to předají. No ale v nouzových situacích Ti nepomůže, že „postup už byl zahájen“. 😅
Takže, tak jako reálně, tísňové linky fungují, ovšem není nikde řečeno, že se na ně dovoláš. Jo, ještě jsem zapomněl, nedovoláš se na ně přes satelitní síť, třeba.
https://www.nena.org/page/911overviewfacts
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nordic_Mobile_Telephone
https://de.wikipedia.org/wiki/C-Netz?oldid=223333994
https://cs.wikipedia.org/wiki/Advanced_Mobile_Phone_System
0
před 653 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ono by bohatě stačilo, kdyby existoval nějaký národní dispečink, dejme tomu s číslem 420 211 XXX XXX, kde by stačilo zavolat, a oni by spojili jakékoli OS policie, hasičů, nebo RZS. No, bohužel. 🙃
annas | 5913 | |
Drap | 4621 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1315 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |