Avatar uživatele
kajicek94

Musím po zaslání předžalobní výzvy protistraně opravdu po dané době podat žalobu?

Zdravím,
zakoupil jsem u jednoho z největších českých řetězců notebook za 60 tisíc Kč. Do 6 měsíců od převzetí výrobku jsem podal reklamaci na 3 vady, dvě z toho, když se projevili bránili plnohodnotnému a řádnému užívání zařízení (byla to tzv. „modrá smrt“ a dost často chrčelo z reproduktorů). Vada třetí se projevovala stále – nesvítila podsvícená jedna klávesa, jak bylo na fotografii zařízení – zařízení šlo využívat, ale hůře ve tmě, než jak bylo zamýšleno.
Prodejce zaslal zařízení do autorizovaného servisu a ten sdělil, že se modrá smrt ani chrčení neprojevilo a že prý byla klávesnice tak konstruována – prý „stačí“ odraz od okolních kláves :) – ve všech bodech zamítnuto.
Poslal jsem prodejci odvolání, že reklamace nebyla vyřešena řádně s odvoláním na slova organizace dTest, cituji „… vady, které se projevily do 6 měsíců od převzetí věci, existovaly již v okamžiku převzetí. Prodejce se pak odpovědnosti za nesplněnou jakost může zprostit pouze prokázáním opaku. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení např. o nedodržení zásad zacházení s věcí, ale ideálně prokázání opaku znaleckým posudkem. Pouhé poukázání, obecné tvrzení tedy za vyřízení považovat nelze, s odkazem na § 2161 občanského zákoníku může spotřebitel nadále trvat na řádném vyřízení reklamace v zákonné lhůtě 30 dnů od uplatnění“, ale napsal, že brzy bude reagovat. Po nějaké době, byl to 38. den řešení reklamace jsem poslal žádost o vrácení peněz (řádně nevyřízeno v termínu se znaleckým posudkem z jejich strany) – nereagoval vůbec. Dnes je asi už 45. až 50. den řešení reklamace (aktuálně přesně nevím) a stále nic – žádná odpověď.
Pošlu mu doporučeně dopis s již zaslaným odvoláním a odstup od smlouvy.
Měl bych k tomu doplnit předžalobní výzvu, i když třeba soud ani zahajovat nebudu, pokud se rozhodnu jinak, prosím? Resp. když mu výzvu pošlu, musím poté „splnit mé slovo“ a žalobu podat? Myslím si, že ne, jak jsem pochopil z internetu. Když už někoho takto „upozorním“, co možná bude, tak zda opravdu nemusím plnit?

Děkuji za odpověď,
kajicek94

Zajímavá 0 před 1747 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
autacek

No, zásadní je, že pokud nedošlo k vyřízení reklamace v zákonném termínu, máš právo na to odstoupit od kupní smlouvy.

Co se týká předžalobní výzvy, jestli nějakou žalobu nakonec podáš, nebo ne, je jen Tvá věc.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
JájsemRaibek

Nejsem si jist, ale tzv. modrá smrt je softwarová chyba a na tu se reklamace nevztahuje, protože jsi mohl udělat zásah do sw. Neber mě za slovo, ale myslím že to tak je.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Bobek 2

Předžalobní výzva znamená, že ještě před podáním žaloby vyzveš povinného ke splnění povinnosti. O záměru podat žalobu není nezbytné se v té výzvě vůbec zmiňovat, a i pokud je možnost podání žaloby zmíněna, samozřejmě to povinný nemůže brát jako závazný slib, že bude žalován. Ostatně co by jako z nesplnění takové „pohrůžky“ mělo plynout? Že by tě pak ten obchodník mohl žalovat, aby si vymohl podání žaloby sám proti sobě? To nedává smysl.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
elkon

Pro odstoupení od smlouvy musí být uznána třikrát po sobě stejná závada.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

K těm klávesám: Pokud opravdu všechny svítí kromě té jedné, tak to asi prodejce neokecá. Pak také stačí nap. někde stáhnout reklamní fotku se všem klávesama podsvícenýma a k tomu tvoji, kde je ta jedna zhasnuta…
Modrá smrt – bohužel něco skoro normálního (U MS systému) . Pokud to není často, či trvale…

Reklamovals jen jednou? Pak ta modrá smrt je stejně jen jedna vada, která se vícekrát projevila. To na 3 stejné vady neuhraješ, dále pro odstoupení od kupní smlouvy tuším musí být 3 stejné vady, nebo 4 různé.

před 1746 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Jo a ty 3 stejné samozřejmě po sobě, vždy po reklamaci… (závada – uznaná reklamace oprava či výměna – závada – uznaná reklamace – závada – reklamace + odstoupení od smlouvy)
Když Ti neuznali reklamaci, tak bohužel nemáš právní základ pro odstoupení od KS.

Nevyřízení reklamace v zákonné lhůtě by byl důvod pro odstoupení od KS, ale obávám se, že Ti tu reklamaci vyřídili – zamítli. Že si s nimi ještě dál dopisuješ… to nejsem si jist zda něco podstatného znamená.

před 1746 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
kajicek94

@Bobek 2 děkuji za odpověď. Vidím to stejně, jako Vy, tzn. že mohu podat výzvu, ale neplnit dle ní – chtěl jsem se ujistit. Šlo mi spíše o to, zda se podáním dané výzvy dle právních předpisů ČR „automaticky“ nevzdávám nějaké možnosti mimosoudního řešení sporu u nějaké z institucí. Vím totiž, že pokud se podá věc k prošetření jedné instituci v ČR (řekněme ČOI), tak mají v podmínkách, že věc již v minulosti nebyla pravomocně řešena jinou institucí (např. ERU) – (Asi aby každá netvrdila opak?) – to byl příklad a nevím, zda je tato kombinace správná.

před 1747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

JájsemRaibek: Modrou smrt můžou vyvolat chybné ovladače, tedy v zásadě SW. Mnohem častěji to je ale něco s pamětí, HDD, grafikou (její pamětí)… Jak píše Kajicek, to pozná odborník podle kódu chyby.

před 1747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
kajicek94

@JájsemRaibek děkuji za odpověď. Modrá smrt může být i HW chyba. Myslím si, že je něco v nepořádku s grafickou kartou, jelikož kód chyby ukazuje na ni. Přeinstalování systému, ani ovladačů (vyzkoušeny nové i staré) nepomohlo, tak proto myslím, že to sám nedokážu opravit.

před 1747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
kajicek94

@autacek děkuji za odpověď. Reklamace byla vyřízena do 30 kalendářních dnů, ale nebyla vyřízena „řádně“, jak tvrdí sám dTest. To znamená, že i když byla zamítnuta v termínu, tak já mohu nesouhlasit, což jsem provedl a oni „musí dokázat“, že dané zařízení není vadné, konkrétně znaleckým posudkem, jak mi bylo vysvětleno na lince dTestu. Jinak zkusím podat i tu předžalobní výzvu, jak budou reagovat.

před 1747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
autacek

Co říká dTest je poměrně nepodstatné, důležité je, co říká zákon a zda-li šlo o oprávněnou, nebo neoprávněnou reklamaci, případně zda-li došlo k odstranění chyby, resp . počet a druh závad.

Prodejce (distributor, výrobce) má jednoduchou strategii, když se závada nemusí projevit, tak se zpravidla neprojeví. Když se zákazníkovi řešení nelíbí, nezbývá mu nic jiného, než to řešit soudně (jiná instituce v tomto státě mu peníze nepřiřkne). A docela jednoduchou matematikou lze spočítat, ke kolila soudním sporům nakonec dojde, kolik to bude koho stát a co je výhodnější. Osobně tipuji, že do toho velké procento zákazníků nepůjde z důvodu dalších nákladů které by je ta šaráda stála, jejich tým právníků má argumenty které ty neznáš, těžko odhadnout zda skutečně pochybili.

A teď nic vezlém, v případě jal se tu ptáš, tak se soudním procesem asi moc zkušeností nemáš, totéž s předžalobní výzvou a už vůbec ne žalobou. Tak asi dovedeš odhadnout své šance na úspěch. Každopádně bych se obrátil o pomoc na skutečné odborníky.

před 1747 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek