Záleží na úhlu pohledu.
Mně to připomíná tři opice. Každá je jiná.
„Tři moudré opice, z nichž jedna si zakrývá uši, druhá ústa a
třetí oči, svými gesty říkají „neslyším zlo, nevidím zlo, nemluvím
zlo“.
Existují různé interpretace připisované opicím. Opice mohou symbolizovat,
že nemáme nikoho pomlouvat, nestrkat nos do cizích věcí a nečinit jiným
příkoří. V západní civilizaci je ovšem spíše častější
interpretací symbolika opic, jakožto symbolu klamu, neupřímnosti a
ignorance.“
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99i_moudr%C3%A9_opice
----.
Jenže u opic jde o negativní vlastností. Ale všichni lidé jsme dostali
něco „shůry“ – někdo je praktik, jiný teoretik, pozorovatel, jiný
intuitivní.
Z toho členění vyplývá, že každý jedinec vidí určitou
věc jinak.
Jak se dívá na zvíře biolog, zoolog, etymolog, zemědělec atd.? Každý vidí něco jiného, co dalšího nezajímá. a co mu unikne.
Jiná typologie – typ zrakový, sluchový, pohybový, všestranný atd.
Takže z toho plyne, že do sluchové skupiny patří např. hudebníci.
Ten, kdo nemá dobrý hudební sluch, neslyší to, co třeba zpěvák či
hráč na hudební nástroj.
Stejně tak zrakový typ vidí detaily – mají malíři, fotografové
atd. – které jiným unikají..
Sportovci jsou zpravidla nadaní pohybově. Někdo je zase tzv. kopyto. Stačí
se podívat do školy, kolik dětí má problém s tělesnou výchovou.
atd.
Existují tedy lidé nadaní, talentovaní, géniové, kteří jsou něčím vyýjimečně. Jini mají z každého něco, na co sáhnou, to se jim daří.
Podle toho existují i typy inteligence, které jsem zde již několikrát uváděla.
Ne každý vidí, slyší, vnímá všechno, a stejně. K tomu se vážou
další vlastností – ctižádostivost, vůle, sebevědomí, analytické či
syntetické myšlení atd.
Talent i píle jdou ruku v ruce.
¨¨
„Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí.“ Pochybuji, že by se našel
nějaký „vševěd“, který zná na každou otázku odpověď.
Někdo je ale pohotový, který na zadanou otázku odpoví i neodpoví, ale tazatele uspokojí, jde ale spíš o vtipné glosování. Napadá mě Miroslav Horníček.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Ano, nebo se alespoň musí naučit dívat a poslouchat tak, jak to jiní nevidí a neslyší.
0 Nominace Nahlásit |
Nikdo nezná a ani nemůže znát odpověď na každou otázku.
K tomu, aby člověk viděl, co jiní nevidí a slyšel to, co jiní
neslyší,
stačí se zajímat a být dostatečně vnímavý.
Myslet a konat vyjímečně mohou i lidé bez jakéhokoliv talentu…
Takže: ne, nemusí.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?johana 56 Nahlásit |
Ano, musí. Někdy je iritující – pokud se komunikuje s někým takovým – když je zcela nepochybně „o krok napřed“ před vámi a trpělivě vysvětluje > „No tady tohle myslím, copak to nevidíš?“ a já jak tupec čumím, a nevidím. :(
Sice takových lidí není moc, ale právě oni, ti VYSOCE nadprůměrní jsou hybateli. Těžko si lze představit, že by nějaký průměrný tydýt objevil např. Newtonovy zákony.
Znát odpověď na všechno NELZE! S ohledem na omezenou kapacitu mozku (byť třeba branou jen objemově) vs dostupné množství informací ve vesmíru je to zcela NEMOŽNÉ.
0 Nominace Nahlásit |
Celkem bych rád znal nějaké to vyjímečné myšlení a konání bez jakéhokoliv talentu. Tedy pokud se tím nemyslí např. sadistická pedofilie – ta sice SPLŇUJE toto kritérium, ale podle mne toto asi autacek neměl na mysli.
Pokud se jedná o opravdu vyjímečné záležitosti, MUSÍ být člověku takříkajíc naděleno víc než ostatním. Jako třeba Michelangelovi při sochání Mojžíše, Bachovi při komponování Toccaty a fugy, Wittgensteinovi, když psal Tractatus, Newtonovi když dával dohromady Principie atd. atd.
Venkoncem jiný příklad – viděl jsem na vlastní oči, kterk se děti podivovaly, proč ti „hloupí Japonci“ ve středověku stavěli takové chatrče ze dřeva a papíru, vždť v tom musela být zima atd. Závěr – Japonci byli prostě hloupí, dokud je Evropané nepoučili jak na to. Jen jeden dost mimořádný chlapec dokázal sám vyvodit příčinu. Nebyl asi o nic vnímavější než ostatní. Jen prostě měl „shůry více dáno“, ostatní by na to nepřišli ani za zlaté prase – ať by se snažili myslet jak chtěli.
Ekvivalent toho je i ve sportu. Každý může trénovat např. sprint. Když bude HODNĚ, ALE OPRAVDU HODNĚ TRÉNOVAT, může z něj být dobrý sprinter. Jenže v konkurenci ostatních (kteří také tolik trénují, ale NAVÍC jsou jaksi už od narození vynikající sprinteři) prostě NEOBSTOJÍ! S myšlením je to stejné.
To ovšem není důvod k tomu, zanechat snahy. Nejen kvůli sobě, ale i proto, že tihle vyjímeční lidé totiž jak už to tak chodí mají své mínusy. Géniové si nerozumí s okolím (jsou natolik kvalitou myšlení jinde, že je „průměr“ může dokonce považovat za úpné blbce). Běžné věci nad kterými se „průměr“ ani nepozastaví můžou takového vyjímečného jedince totálně rozhodit (aniž ovšem „průměr“ je sto pochopit PROČ) apod.
Co znamená vyjímečné/vyjímečně?
Podle mne je to něco, co se vymyká průměru nebo většině.
A to může být jak směrem nahoru, tak směrem dolů…
Samozřejmě že ve výše uvedeném máš pravdu. Nicméně si dovolím předpokládat, že to např. o vyjímečné schopnosti šťourat se v nose asi opravdu nebude… ;) :)
aliendrone: Jen na okraj, co s tím má dělat autacek? No a děti se vždy podivují všemu odlišnému. Sám jsem v životě zažil několikrát, že talentovaní vrstevníci byli posměchem a terčem pohrdání, samozřejmě od těch, kteří jim nesahali ani po paty. U mě to bylo naopak, takové lidi jsem vždy vyhledával a byli to moji oblíbenci. Někdo prostě neumí strávit, když je někdo převyšuje.
No jo, fakt! :D :D :D Když se tedy ptáš, tak po zralé úvaze s tím má autáček asi tak >
Vydlabaná lebeň po celodenním předvánočním kravení+pozdní hodina…
NEBO
Poněkud předčasně (myslím) nastupující stařecká demence…
NEBO TAK NĚCO! ;) :D :D
annas | 5913 | |
Drap | 4604 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1298 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |