měl/měla, měl/a, měl(a) – co je spisovnější?
Tyto a podobné varianty se používájí, když člověk chce mít text genderově vyvážený. Co je z těchto možností více spisovnější?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 2201 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Asi má na mysli grafickou podobu… To ale není o spisovnosti, ale o pravopisu. Ve slovnících se alternativní koncovky píší " -a"… a podobně. Z toho plyne „měl -a“ (včetně mezery).
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Rohlik Nahlásit |
Mít a tvary minulého času, které jste uvedl, jsou spisovné. Nespisovný tvar se může objevit snad v nářečí.
Nějak nechápu. Exixtuje přece shoda přísudku s podmětem, prpto je třeba rozlišovat rody.
Přece nenapíši chlapec měla – ten chlapec x měla – koncvka ženské rodu. Zkuste si oživit hodu i v množném čísle.
Pokud píšete o muži – tvar měl, žena měla, dítě mělo. V množném číslo je to jinak – měli, měly, měla.
V archivu je několik vysvětlení, ale některá jsou na konkrétní výrazy, takže vkládám odkaz na net.
http://www.ucirna.cz/cestina/shoda_prisudku_s_podmetem.php
0 Nominace Nahlásit |
Gendere žádný rozdíl nevidím, asi mám vlčí mhu.
http://ucitsecesky.blogspot.com/2015/12/casovani-slovesa-mit.html
0 Nominace Nahlásit |
„Spisovnější“ není ani jedno, použít lze vše.
_________
Poznámky:
Ve stručné otázce na spisovné písemné vyjadřování v češtině
napsat hned dva nesmysly se hned tak někomu nepodaří.
(1)
Buď se vyjadřujete spisovně nebo ne. Druhý stupeň (spisovnější) je
nesmysl.
(2)
Kombinace více + 2. stupeň je chybná. Druhý stupeň přídavného
jména
se tvoří dvěma způsoby:
tvar 2. stupně odvozený koncovkou z 1. stupně (praktičtější)
n e b o
více + 1. stupeň přídavného jména (více praktický)
(3)
Podle mne je lepší používat samostatný tvar 2. stupně.
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2651 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1080 | |
Kelt | 1015 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |