Ano
Řidičák budeš moci získat, pokud budeš mít (zpravidla) víc jak 18 let a splníš zkoušky, školu k tomu nepotebuješ (tedy kromě autoškoly), samozřejmě ještě zdravotní způsobilost, což je všechno součástí té autoškoly. Řidičské oprávnění a řidičák se nevážou na školní vzdělání. Možná, že kdybys měl základní vzdělání, tak bys to věděl… Musel jsem. :D ;) I když je pravda, že na školách se moc neprobírají věci, které by se ti v praktickém životě hodily. Takže když lidi ani po SŠ ani VŠ neumí vyplnit daňové přiznání a jiné (i jednodušší) lejstra a neorientují se skoro v ničem, tak se není čemu divit.
Ale je pravda, že některé státy to myslím měly.. že musí mít člověk zákl. vzdělání (tzv. minimální kvalifikace), aby mohl řídit, ale většina to (snad) zručila, protože je to zbytečné omezení. Na vzdělání by se to nemělo vztahovat – ale za mě by se mělo víc přihlížet na samotnou dovednost a charakter/temperament. Správný postup při autoškole, aby se člověk naučil řídit bezvadně, bezproblémově a nebyl to agresor. Dobře se vyznal v pravidlech, dobře to celé ovládal a jezdil adekvátně – ani netrpělivý rychlík ani (NE)opatrný, bázlivý šnek. Pak taky snadnější zabavení řidičáku a vyšší tresty. Protože dopravní nehody jsou velký problém způsobený jen a jen lidskou chybou – kde odpovědnost leží v první řadě ve státě (jak k tomu přistupuje), pak u autoškol a pak teprve u těch, co neumí dobře řídit. Tolik dopravních nehod a tolik mrtvých a to často jen proto, že lidi neumí správně řídit, dodržovat pravidla atd.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Ano
Právo na řidičský průkaz nevzniká na základě dosaženého vzdělání, ale pouze a jen na základě úspěšně zvládnuté autoškoly.
0 Nominace Nahlásit |
Ne
Ne, v rámci Evropy nemáš na získání řidičského oprávnění právo, je to výsada.
Samozřejmě, s ohledem na tu skutečnost, že, zvlášť v dnešní době, je možnost řídit motorové vozidlo, často, i věcí svobody pohybu, tak přístup k němu nemůže být věcí svévole, taková svévole by se, krom neslučitelnosti s materiálním právním státem, mohla dostat do rozporu právě s konstitučně zaručeným právem na svobodu pohybu.
Proto každý, kdo splní zákonné předpoklady, má na získání řidičského oprávnění nárok.
Podmínky, za kterých lze osobě řidičské oprávnění udělit, jsou zakotveny v ustanovení § 82 – 86 silničního zákona. Pokud tyto podmínky splníš, řidičské oprávnění Ti bude uděleno, pokud nesplníš, nebude.
Vzdělání v těchto podmínkách není. Takže na otázku si, jistě, odpovíš sám. 🙂
Zdroj: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361
0 Nominace Nahlásit |
Řidičák není podmíněný tím, jaké máte vzdělání, ale věkem a tím, zda dáte zkoušky. To jsou hlavní kritéria. Samozřejmě pak je tam nějaký lékařský posudek a určitě by tam měl být i psychologický posudek pro každého. Já jsem dělal řidičský průkaz České Budějovice a bylo to fajn, protože jsme byli fajn parta. Ale jako ze zkušenosti od různých instruktorů vím, že občas tam jsou fakt zvláštní lidé.
Flop: pokud ta nedostatečnost ve vzdělání bude taková, že ti nedovolí přečíst testy, tak pak ti žádné právo na ŘP k tomu řidičáku ani nepomůže :)
„Každé dvacáté dítě loni nedokončilo základní školu, většina
končí v osmé třídě“
„V sedmé třídě skončilo loni s povinnou školní docházkou
780 dětí, ve školním roce 2016/2018 to bylo 775 školáků a rok předtím
675 žáků. V nižších ročnících končí děti spíše výjimečně, jde
o jednotlivce.“
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/150-let-povinne-skolni-dochazky-v-cr-kazde-20-dite-loni-nedo/r~9c82febe72f211e9b5e8ac1f6b220ee8/
?
Asi máš na mysli povinnou školní docházku a to že by měl každý mít
právo na bezplatné základní vzdělání. To však neznamená, že musí mít
úspěšně dokončené základní vzdělání, na to povinnost není. Jen musí
9 let chodit na ZŠ (nebo tedy do svých 15 let).
Existují lidé, kteří nemají ani základní vzdělání, ale povinnou
školní docházku splněnou mít musí a to opavdu není totéž ;) Je to jako
říct, žes 4 roky studoval na SŠ, ale nedokončil ji – taky nemůžeš
říct, že máš středošskolské vzdělání (protože ho nemáš, když jsi
ho nedokončil).
Disraeli: Statisticky je nejčastější příčinou tragické dopravní nehody nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, přejetí do protisměru a nevěnování se řízení vozidla. U různých, statisticky podchycených, vozidel se to různě otáčí, tedy, jestli je na prvním místě přejetí do protisměru, nebo nevěnování se řízení vozidla, ale tyhle tři faktor jsou nejčastější.
S tím stát nic moc nezmůže.
Je to společenská záležitost: naše společnost je, prostě a jednoduše, ke špatnému řízení, včetně agresivního, velmi, velmi tollerantní, no a to se odráží i na rozsudcích za zavinění dopravní nehody s vážným poškozením zdraví, nebo smrtí: tresty jsou, většinou, malé. Třeba ve srovnání s okolními státy.
Vezmi takové Spojené Království, kde do autoškoly chodila menšina řidičů. Na venkově úplně zanedbatelná menšina. A přesto nemají problém, patří – se Švédským královstvím a Finskem – mezi jedny z nejbezpečnějších zemí na silnicích. Nechodila, protože na osobák to není povinné: napíšeš si na úřadu test, dostaneš řidičák, že můžeš řídit, ale pod dohledem (a platné právo stanovuje, kdo tím dohledem může být – věk, praxe atp.), na auto nacvakneš „L-ko“ zepředu a zezadu a jezdíš. A až se cítíš, jdeš na zkoušku z jízdy.
Stejně to, konec konců, funguje v U. S., a na to, jaký tam je burdel (gangy, fet, alkohol – tam ti nedají dýchnout, pokud něco nezpůsobíš…), tak jsou na tom, vlastně, taky dobře.
Přitom třeba Angláni, mají „šílené“ zlozvyky za volantem: ručkujou, blbě za tím sedí, a přesto: žádný problém.
No jo, jenže ono tomu taky hodně napomáhá to, že když něco vymastí (a nemusí jít nutně o nehodu, stačí překročení rychlosti), tak jim tak zdraží pojistku, že to auto neutáhnou. U nás jezdí Pepa jako prase a Franta žádný problém. Pepa platí šest tisíc, Franta tři tisíce. V UK by Pepa platil třicet tisíc a Franta dva tisíce. Protože Pepovi by to, potom, už nikdo na jméno nepojistil, takže by musel mít pojistku, že to může řídit každý, a ta je pekelně, ale sakra pekelně, drahá. Prostě, pro většinu lidí je to občanskoprávní zákaz řízení. 🙂
Stát může stanovit vyšší tresty za trestné činy, upravit skutkovou kvalifikaci, přidat nové paragrafy, aby šlo penalisovat piráty za volantem přísněji (vždyť my, ani, nemáme v platném právu definici a trestný čin agresivního / bezohledného řízení!). Může, klidně, natáhnout theoretickou část autoškoly tak, že to bude, pomalu, maturita. Ale to nijak nezmění ten fakt, že společenský přístup k tomu bude, že se tím musí – nějak – proplout, a třeba i za všimné, aby si komisař „všiml“, že tady tento řidič umí řídit, i když málem při zkoušce naboural pět aut a sejmul tři chodce. Nebo, za větší všimné, aby si komisař „všiml“, že tady tento člověk byl předevčírem na zkoušce a úspěšně jí absolvoval, i když se válel na pláži na Mallorce. 🙂 Pořád jsme, svým způsobem, divoký východ.
Stát ale nic nezmůže s tím, že médiím není blbé dát v televisi prostor takovému dvacetiletému lofasovi, co je na ta svá „moudra“ tak hrdý, že ani neukáže svůj Gesicht, je mu dvacet něco, theoretické znalosti 0.00, praktické znalosti obnáší to, že je pirát silnic, ale ví nejlépe, co mají dělat ti druzí, a vůbec mu není blbé se obouvat do cyklistů (tj. slabších), po kterých jemu je úplné nic. Dokud to bude mít sledovanost, a on fandy na YouTube, nebo Fuckbooku, no tak s tím stát vůbec nic neudělá.
Filip84: hele, když juž si hraješ na experta na právo, neměl by ses ztrapňovat výžblepty typu „ŘP je výsada, ne právo“. ŘP je nárokový, má na něj nárok každý, kdo splní zákonem stanovené podmínky. Čili na to má každý právo a není to výsada. Výsada je právo jen určité skupiny obyvatel, např. diplomatická imunita je výsadou. Kapišto, ty rádobyprávníku?
Tedy ne jen lidskou chybou, ale hlavně lidskou chybou, kde hraje roli špatné a nezodpovědné řízení.