Zdravím,
potřebovala bych pomoct s dvěma příklady, týkající se kvadratické
funkce. Něco málo chápu ale celkově, moc nevím jak na to. Našla jsem zde
sice podobný druhý příklad ale nechápu, kam přesně dosadit
ty čísla.
1. Napište funkční předpis kvadratické funkce f, jejíž graf prochází body K=(1,–6), L = (0,3), M = (-1,–8)
Vím, že se musím dopracovat k tomu, abych nakonec změnila znaménka a rovnice sečetla ale nevím jak se k tomu dostat, kde přesně začít, zda ty čísla mám dosadit do obecného vzorce nebo…?
2. Napište funkční předpis kvadratické funkce g, jestliže platí : f(2)=12,f(-1)=9,f(-2)=20
Vím, že to mám dosadit do obecného vzorce ax2+bx+c ale nevím, zda tam nechat to x, a to na druhou, a jak se dozvím kam dosadit jaké číslo? Našla jsem zde právě podobný příklad, ale v matice jsem špatná (logika a pochopení je u mě na špatné úrovni :D) a nevím tedy kam dosadit co.
Budu ráda za každou pomoc, snažím se, vrchol, Px a Py a ostatní chápu ale u tohodle si nevím rady :( matematika není zrovna můj obor… děkuji předem a prosím, kdyžtak „polopatě“, jsem fakt mizerná ._.
Upravil/a: Odpovědi.cz
Zajímavá 0 před 2117 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
U těch bodů je v těch závorkách vždycky (X,Y). Takže když to
dosadíš na třikrát do obecného vzorce, dostaneš tři rovnice o třech
neznámých a, b, c.
To už si moc nepamatuju, jak se to řešilo, ale nějak tím odčítáním a
přičítáním.
A v tom druhém příkladě to bude velice podobné. s tím, že funkce
obecně je vždy f(x) = y
Takže zase máš třikrát dvojice x a y a zase to natřikrát dosadíš a zase
budeš mít tři rovnice o třech neznámých.
Vyřešené neznámé a, b, c dosadíš do obecného vzorce a jdeš si pro jedničku. 🙂
Jo a ten obecný vzorec je takhle y = ax2 + bx + c. y je totéž co f(x).
2Kdo udělil odpovědi palec? Alesh, aliendrone
před 2117 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tak ještě to zkusím popsat já, zas trochu jinak, abys to pochopila.
Kvadratická funkce má obecný předpis: ax2 + bx + c = y (^
značí mocninu).
No, a co je to funkce? Jedna věc je definice v učebnici, kterou se můžeš
našprtat a stejně víš kulový, co to znamená, protože to nechápeš. 🙂
Řeknu ti to úplně laicky: funkce funguje tak, že vezmeš nějaké x,
strčíš ho „dovnitř“ a vyleze ti y. Takže mám třeba 5×2 +
2× + 10 = y. Strčím do ní x = 10 a vyplivne mi to y = 530. No a ty teď
jsi v situaci, kdy jaksi nevíš ty konstanty a, b, c, ale znáš vždy tři
dvojice x a y, akorát to je pokaždé jinak zapsáno:
z toho sestavíš tři rovnice:
1. a * 12 + b * 1 + c = –6
a * 02 + b * 0 + c = 3
a * –12 + b * –1 + c = –8
Snad jsem se někde neuklepl, ale princip je snad jasný, teď už jen
vyřešit tuto soustavu a vyjdou ti ty koeficienty a, b, c.
Analogicky totéž v druhém příkladě.
2Kdo udělil odpovědi palec? klumprt, aliendrone
před 2117 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
No problemo! Sice nosím dříví do lesa, protože klumprt i Alesh to napsali správně, Alesh dokonce odvodil i soustavu rovnic, kterou když vyřešíš, tak dostaneš hodnoty jednotlivých koeficientů, které pak použiješ při sestavení předpisu funkce.
Takže – OBECNÝ předpis kvadratické funkce je [ f : y = ax² + bx + c ], kde „a, b, c“ jsou tebou hledané koeficienty, které získáš právě vyřešením té soustavy rovnic.
V zásadě je fuk, jak na zadání budeš pohlížet. Pokaždé jde o množinu 3 uspořádaných dvojic. Poprvé je to předloženo jako souřadnice bodů náležejících grafu funkce, pro kterou hledáš předpis, podruhé je to předloženo jako argument funkce a funkční hodnota, postup řešení je ovšem STEJNÝ > sestavit a vyřešit soustavu rovnic, přičemž výsledky jsou koeficienty obecného předpisu funkce. Trošku to rozepíši.
Protože Alesh sestavil rovnice u prvního příkladu, vezmu si na paškál druhý. První rovnici dostaneš tak, že na obecný předpis použiješ argument (2) a funkční hodnotu (12), přičemž na levé straně dosadíš za „y = 12“, na pravé straně za „x“ dosadíš (2). Pro lepší pochopení to zkusím napsat hezky pod sebe, snad mi to systém moc nerozhází. ;)
y = a . (x²) + b . (x) + c Výsledkem po dosazení je tedy rovnice
12 = a . (2²) + b .(2) + c tedy
12 = 4a + 2b + c
Stejně postupuješ i s druhou a třetí uspořádanou dvojicí a takto si získala soustavu 3 lineárních rovnic o 3 neznámých (a,b,c), kterou vyřešíš a výsledky dosadíš jako koeficienty do předpisu obecné funkce, tedy
f : y = ax² + bx + c resp. viz zadání
g : y = ax² + bx + c
Jak vidíš, nic světoborného se nekoná, lépe už to vysvětlit asi neumím. :)
BTW – pokud nevíš, jak se řeší ta soustava rovnic > http://www.rovnice-nerovnice.cz/soustavy3.html
PRO MAZÁLKA, který jistě „bude mít cukání“ – domácí úkol jsme NEVYŘEŠILI, pouze nastínili postup vedoucí k řešení! ):- /
0 Nominace Nahlásit |
Alesh
Pěkná definice funkce 🙂 Já jsem si to vždycky představoval tak, že funkce popadne x do svých pracek, a uhněte z něj jiné číslo, kterému se říká ypsilon. Samozřejmě kromě funkce y=x.
A třeba derivace je u mě vyjádření toho, jak těžko se ti jde do kopce na tom grafu. Nebo jaký je to sešup.
Problém je, že mnohdy matematiku vyučují velmi slabí učitelé, kteří
ji nedokáží pořádně vysvětlit, aby to nezasvěcený pochopil na první
dobrou. Co komu řekne definice, že funkce je předpis, který zobrazí hodnoty
z definiční oboru do oboru hodnot. Já tu definici chápu a troufnu si
tvrdit, že mnoho lidí si zkrátka musí vystačit s tím, že se definici
nadrtí a pak ji odpapouškuje před tabulí. Je pochválen, přestože
absolutně netuší, co mu ta definice sděluje.
Přitom to lze podle mě krásně vysvětli jako „black box“. Vezmu číslo,
strčím ho do té černé krabice a něco mi vyleze. Pak dám pár příkladů
typu, říkej mi čísla, já ti budu říkat, co vyleze a ty mi řekneš
o jakou funkci jde. Pokud tohle někdo nepochopí, tak už se toho mnoho dělat
nedá, ale furt může dotyčná osoba jít studovat třeba práva. 🙂
No, já třeba se pokusil nejdřív studovat učitelství matematiky, což jaksi nevyšlo. A pak jsem se chytil až na těch právech. Sice jen dálkově a Bc., ale práva to byla!