Pri čítaní o smrti Radka Brzobohatého a otázky od venkovana
„spomienka na človeka, s ktorým vás viazal oficiální poměr“ som si
spomenula na Jaroslava Filipa ako nadšeného propagátora symbioózy hudobného
skladateľa a počítača a novonarodeného internetu (v tých časoch
strááášne pomalého). Bol to pre mňa prvý hudobník, ktorý nosil svoju
hudbu vo vrecku nohavíc – na diskete. Traduje sa, že bol prvým takýmto
hudobníkom.
Zaujíma ma,
Jaroslav Filip bol naozaj prvý profesionálny hudobník komponujúci hudbu na
počítači v Československu, alebo, kto bol prvý? (Myslím len
v Československu, nie na svete)
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 9Pro koho je otázka zajímavá? annas, vagra, Elk, iceT, Andělé, johana 56, tom004, Damiana, anonym před 4453 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nebyl to RUDOLF RŮŽIČKA, skladatel – z Janáčkovy akademie
múzických umění Brno?
Ve Studiu pro experimentální hudbu Československého rozhlasu v Plzni,
prvním profesionálním elektroakustickém studiu v České republice, byla
již v roce 1969 uspořádána mezinárodní soutěž o nejlepší skladbu
v oboru konkrétní a elektronické hudby pod názvem „MUSICA NOVA“.
První cenu v této soutěži získal Rudolf Růžička za skladbu „Gurges“, druhou cenu Karel Odstrčil za kompozici „Gándhí“, třetí cenu Miroslav Hlaváč za „Biochronos“ a čtvrtou cenu Arnošt Parsch za „Transposizioni II“.
JOSEF GERBRICH, programátor – Ústav výpočetní techniky UJEP Brno a RUDOLF RŮŽIČKA, skladatel – Janáčkova akademie múzických umění Brno vypracovali POČÍTAČOVÝ PROGRAM PRO VZNIK ELEKTROAKUSTICKÝCH SKLADEB.
http://forfest.cz/?id=143&action=text&presenter=Colloqy
0 Nominace Nahlásit |
Kdo byl první,to si hádat netroufnu.Ale znám Ladislava Faktora,který,ještě s dalšími,skládal hudbu na počítači Comodore 800.Počítač měl displej na kterém se pomocí programu zobrazila notová osnova a zapsanou skladbu,nebo jenom kus motivu, uměl přehrát.Zvuk sice nic moc,ale pro představu to stačilo.To bylo kolem roku 1985–87.Ale kdo byl ten opravdu první,netuším.
0 Nominace Nahlásit |
Presne určiť, kto bol prvým hudobným skladateľom v Československu využívajúcim pri komponovaní osobný počítač, je veľmi náročné, pretože informácie o tom nie sú a nemusia byť k dispozícii a aj preto, že to mohol byť napríklad niekto, kto svoju tvorbu nikdy nezverejnil. Ako prvý otvorene propagujúci túto metódu je však spomínaný skutočne Jaroslav Filip. Jeho nahrávka Filipojakubská noc z roku 1995 je pokladaná za prvý český album, ktorý bol celý komponovaný a nahraný na počítači.
Všimnite si však, že to neznamená, že by v Československu predtým nikto iný nepoužíval počítače pri tvorbe hudby. Dôležitú rolu v tomto procese zohrali napríklad aj štúdiá experimentálnej hudby v rámci rozhlasových a televíznych staníc, kde sa s novými technológiami začalo experimentovať skôr, ako sa stali dostupné širokému publiku. V týchto štúdiách mohli pracovať skladatelia ako Milan Knižák, Petr Kotík či Vladimír Franz, ktorí pravdepodobne tiež využívali počítače pri svojej tvorbe.
0
před 197 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Je trochu rozdiel vo význame pojmov:
elektroakustická hudba
http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektroakustick%C3%A1_hudba
počítačová hudba
„Počítače byly v umělecké oblasti použity brzy po prvním rozšíření
prakticky použitelných strojů. Pokusy s tvorbou počítačové hudby byly
vlastně prvním užitím počítačů v umění vůbec, a to již od roku
1949 v USA. První závažná autonomní počítačová skladba byla veřejně
provedena 9.8.1956. Vznikla s pomocí počítače Illiac na universitě
v Illinois, jejími autory byli L.HILLER a L.ISAACSON. Skladbu nazvali Illiac
Suite pro smyčcový kvartet [6] . Od té doby se věnovala počítačové
tvorbě řada významných skladatelů, mj. P.BOULEZ, J.CAGE, G.M.KOENIG,
K.STOCKHAUSEN a Y.XENAKIS. Dále z významných polských skladatelů W.
KOTONSKI, v SSSR E.DĚNISOV a skupina skladatelů při výpočetním středisku
Akademie věd SSSR. I v ČSSR je řada skladatelů, kteří se věnují
tvorbě počítačové hudby. Na Janáčkově akademii múzických umění
v Brně probíhá od r.1969 v rámci postgraduálního studia skladatelů
výuka kompozice počítačové hudby. Ve Spojených státech na každé
universitě existuje elektroakustické a počítačové středisko pro účely
výuky a výzkumu.
Od konce 60. let se připojují k počítačům syntezátory, počítači
ovládané přístroje na výrobu syntetických zvuků.“
http://www.cibulka.com/ilegkult/ruzicka/LUBOCH.HTM
http://www.dreamface.net/modules.php?name=News&file=article&sid=57
tom004, myslel ste snáď Atari800 alebo Commodore64 ale to bola len taká
pseudohudba, ale pekne sa programovala :)
Prvý multimediálny počítač bola až Amiga500 (1987 s disketou) a
Amiga1200 s pevným diskom (1990)
annas, to je práve to čo neviem, akurát si pamätám to množsvo debát o počítačovej hudbe a počítačoch vôbec. Práve vďaka umeniu a hudbe som sa začala viac venovať tým krabičkám
vo vašom odkaze ma zarazilo:
„Elektroakustická hudba byla vládnoucími kulturními činiteli minulého
režimu potlačována pomocí zákazů a omezování provádění na koncertech,
vysílání rozhlasem a televizí, vydávání na gramofonových deskách
i jinak diskriminována.“
To nie je pravda, dokladom toho je práve Jaro Filip a jeho tvorba. Okrem neho
bolo neskôr viac umelcov takto tvoriacich. Je pravda, počítače neboli
lacné, nemohol ich mať každý, ako dnes, ale čo bolo sa aj využívalo.