vím že je cosi co se jmenuje anglicky „rev limitter“ – https://en.wikipedia.org/wiki/Rev_limiter
ale jsou asi i auto motory, kde tato věc není a co se pak stane když se sešlápne na neutrál plyn až na podlahu. tak otáčky jako skáčí kolem té maximální otáčkové hodnoty, nebo plynule se drží těch max. otáček?
u našeho 2003 tdi renaultu se drží plynule na maximu a ztrácí v těch
nějakých 5tis. jakýkoliv tah
Doplňuji:
To skákání kolem max. otáčkové hodnoty je vidět tady v čase 7:03 https://www.youtube.com/watch?v=o2mFEC2H0cY
to mi nepřijde jako omezovač v našem renaultu, tak jsem jen chtěl vědět
co je to za princip, jestli to není škodlivé nějak pro motor
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 3757 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Jak už psali ostatní, omezuje to regulátor, buď mechanický nebo
elektronický. To jestli to bude skákat nebo se ustálí záleží jednak na
nastavení regulátoru a jednak na zrychlení motoru (razanci s jakou motor
zrychluje).
V podstatě jde o to, že pokud přes maximum přestřelíš rychle,
regulátor razantně přiškrtí plyn aby to dostal pod kontrolu. Tím ale
podstřelí optimum, otáčky spadnou pod limit, regulátor se vypne, motor
začne zrychlovat a zase celé znovu. Ve výsledku to bude oscilovat (skákat)
kolem maxima.
Na druhou stranu váš relativně „líný“ diesel zrychluje tak pomalu, že
ho regulátor stihne přiškrtit tak akorát na maximum. Skákání se prakticky
okamžitě ustálí na stálých otáčkách.
Je to praktický příklad aplikace teorie regulátorů
Každopádně otáčky na maximu jsou pro motor určitě škodlivé. Omezovač sice zabrání okamžitému zničení motoru ale nezabrání extrémně zrychlenému opotřebovávání. Motory rallye vozů se kvůli jízdě ve vysokých otáčkách běžně mění nejpozději po pár stovkách kilometrů.
0 Nominace Nahlásit |
Omezovač otáček není vůbec nic nového. Je samozřejmou součástí každého stroje, který by po odlehčení dosáhl nebezpečných otáček. Wattův odstředivý regulátor se používá u parních strojů údajně už od roku 1782. Odstředivý regulátor je součástí každého mechanického vstřikovacího čerpadla. U ekektronicky řízených motorů jsou maximální otáčky naprogramovány v paměti řídicí jednotky.
0 Nominace Nahlásit |
Rev limiter – „rev“ je zkrácenina z „revolutions“ neboli otáčky – neboli omezovač otáček je dnes myslím běžná výbava moderních aut. Nebude to nic složitého, možná dokonce, že se jedná pouze o kus programu v řídicí jednotce. Princip je naprosto jednoduchý: přidání plynu = více paliva do válců = vyšší otáčky, tudíž funkce omezovače: snímač otáček zjistí limitní otáčky = nebere se v potaz další stlačování pedálu plynu = nastříkává se stále stejné množství paliva, dokud se nezmění jiné podmínky, například povolení plyn. pedálu anebo snížení otáček vlivem jízdy do kopce. Ty maximální otáčky určitě v limitu nedrží jak přibité, ani to není potřeba a účel, aby tomu tak bylo; lehce kolísají kolem maxima.
0
před 3757 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek