Ani jedno. V řecké mytologii v podstatě nejsou démoni. Většinou jsou tam třeba nestvůry – a ty jsou často božskými bytostmi, či potomky některých bohů (nebo jiných božských bytostí). Kdyžtak jsou v řecké mytologii daimóni, ale to má k démonům daleko (podobné je jen to slovo). Což je (božský) duch nebo někteří nižší bohové; existovat může ve vícer podobách. Výraz spíše pozitivní (nebo neutrální… dle toho, k čemu se to vztahuje).
Obecně na podstvětní božstva se (dnes!) dívá negativnějí. Taky v některých verzích řeckých mýtech je třeba Empúsa, Lamia (aj), případně Erínye, Kéry, Echidna a její potomci-monstra, atd. Ale ani to nejsou démoni v pravém slova smyslu. Je třeba si uvědomit, že něco jako démon souvisí většinou s abrahámovskými náboženstvími a v polyteistických často ani neexistují. Asi podobné jako že podsvětí a jeho vládce neznamená Peklo a Ďábla ani nepředstavuje zlo.
Harpyje je živočích a hybrid. (Původ ne zcela jasný). Navíc na ně
vyloženě nebylo většinou negativně nahlíženo (jejich role se liší).
Jinak jsou Harpyje živočichem asi jako třeba Sirény nebo Stymfalští ptáci
atd. Hybridem jako třeba satyři, kentauři, případně jiní (bez lidské
půlky) jako třeba Chiméra, Gryf, Hippocampus, aj.
Nestvůry/příšery byly často božské – ale božské hned neznamená boha
(jen, že v sobě mají něco z boha, božského nebo mají božský původ,
atd., sami bohem nejsou). Příšery to ale nejsou ve smyslu démonů; tyto
příšery jsou jako třeba různí dravci a šelmy, liší se akorát svou
„nadpřirozeností“, často větší silou (či něčím jedinečným) a
svým božským nebo jedinečným původem (nemusí být vyloženě potomci
něčeho božského, ale jejich stvořením – většinou za
speciálních/zvláštních okolností… protože jinak je vše božským
stvořením).
Skylla, Hydra, nemejský lev, Sfinx, kalydónský kanec, Minotaurus, a podobné
to prostě rozhodně nejsou žádní bohové, ale nejsou to ani démoni,
i když to jsou třeba nestvůry. Jsou to vlastně dravci/šelmy jako jiní,
jen jsou něčím vyjímeční. Monstrum/obluda – jako velká silná,
nezdolná potvora. Nestvůra jako nějaký typ lidem nebezpečné šelmy nebo
dravce.
Žádní démoni.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Harpyje je normální pták: https://cs.wikipedia.org/wiki/Harpyje_pralesn%C3%AD, ale, jednak, nebude to moc chutný pták, a potom jsou ohroženy skrze deštných pralesů kácení, tak je nechej být! 👿😂
No tak mythologická bytost harpyje je kříženec mezi člověkem a ptákem, takový ptákočlověk, něco jako prasopes, no. To není ani bůh, ani démon, prostě: ptákočlověk. Co na tom nechápeš?
0 Nominace Nahlásit |
Don Rokio de la Kaufland y Znojmo, presidente del Club de autistas de Czecoslovaquia y patrón de los pasos de peatones y controlador de maquina de cafe y bandido de monedas de los carros y el dueño de una tableta plana y lenta: „Démonka“ neexistuje.
Démon je mythologická bytost, a jako taková naprosto beztělesná, entita. Může mít ženské vlastnosti, napadá mne například succubus, nebo ale také succuba, což je z latinskýho succubare – ležet vespod, což s ohledem na „funkci“ démona, jaksi, těžko může být mužský (taky – logicky – s pomyslnou frndou, že?), ale pořád to není „démonka“, není to ženská, je to ten démon, ta entita, netělesná bytost. A na věci nic nemění, že ho křesťané nějak zobrazovali.
Nebo mne napadá Striga, což je ale, zase, ten démon s ženskými atributy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Succubus
https://cs.wikipedia.org/wiki/Striga
Disraeli: Slovo démon má ethymologický původ v řeckém δαίμων, což je to, co zmiňuješ Ty, no a znamená to duch, nebo nějaká boží síla.
Jasně, že tomu dalo křesťanství (klasicky 👌😆) zcela odlišný význam, to je věc jiná.
Já vím, ale významově je to něco jiného a v křesťanství (a jinde) to představuje zlovolného ducha, vyloženě zlou bytost, tvora přinášejícího a reprezentujícího zlo. A to je od řeckých daimonu dost odlišné – zde to může představovat duchy nebo božské tvory a to pozitivního charakteru. Mě šlo a hlavně o ten výraz (i když jako jasně, blbě jsem to napsal, že to má společného podobnost jen v tom slově).