Dobrý den,
tápu v jedné věci – výměna žárovek vnějšího osvětlení na autobuse.
V první řadě si myslím, že je důležité mít vyplou elektriku – moje otázka, stačí bohatě, když vypnu prostě motor a akumulátor? Nebo je nutné vypnout i elektriku tou pákou zvenčí autobusu?
Pak na autobuse, když chci třeba vyměnit hlavní halogenovou žárovku
světlometu, tak stačí oddělat ten kryt vpředu vedle masky a tam ji
vycvaknout jako v osobáku z těch zarážek a dát novou a tím to hasně
(dle rozměrů, značení, velikosti)?
Pak když budu měnit boční obrysová světla, tak tam je šroubek tak jen
vyšroubovat a vyměnit a tím to hasně?
Nakonec zkontroluji osvětlení a víc na této problematice neřeším?
Předpokládám, že třeba blinkry nebo mlhovky mění třeba spíše
v servisu?
Jde mi u této otázky spíš o to, co je zde důležité vědět a zmínit
při zkoušce techniky na autobus?
Děkuji a omluvte mou chabou znalost.
Zajímavá 0 před 531 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
No, podle typu, logicky Ti to někdo musí ukázat, nebo musíš do návodu – u SORky musíš nárazník sundat, třeba. Jinak už toho dneska moc neměníš, všude jsou LED moduly.
Prosímtě, automobilové žárovky se nešroubují, nemají Edisonův závit, mají bajonetovou patici. 🙄
Návod, rozumíš tomu, co to je návod? 🙄🙃
0
před 531 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Na takhle obecně položenou otázku je obecná odpověď. Podle návodu
k obsluze.
Co je to za blbost vypínat elektriku? Nejčastější příčinou
nesvítícího světla je zoxidovaný kontakt v objímce nebo v konektoru.
Prvním úkonem po odkrytování je zahýbání s žárovkou a konekrorem a
ujištění se, je-li vadná žárovka. Samozřejmě, že pod napětím. Po
výměně žírovek v hlavních světlometech by mělo následovat seřítení
tlumeného světla. Přístup k jednotlivým žárovkám není jednotný. Je
popsaný v návodu.
0
před 531 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Vypínat elektriku nemusíš,je tam buď 12 nebo 24 V,u autobusu spíš 24. Ale pozor u xenonu tam je vysoké napětí. Ale ty se v dnešní době moc nepoužívají.
0
před 486 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tak napiš typ, ne? Třeba si to budu pamatovat. 😃
Na staré Vrakose B/C700 něco se světlomet mění stejně, jako ve Škodě řady 742, tj. odšroubovat ten ozdobný plast, pod tím jsou šrouby, ty se povolí, celý světlomet se vyjme, vytáhne se patice z žárovky H4 a té malé pro obrysové světlo, no a na té žárovce je takový Deckel na bajonet, tím se potočí a sundá se, a pak je tam takové pérko, co drží žárovku H4. To se, z obou stran odjistí, žárovka se vyndá, nasadí nová, no a pak už v opačném pořadí.
Mlhové světlomety jsou Hella, to má na sobě dva šroubky, ty povolíš, vnitřek vyndáš, je tam H1 nebo H3 žárovka, tak – zase – pérko, z obou stran odjistíš, žárovku vyndáš.
Svítilny se mění zezadu, pootočením bajonetového uzávěru objímky. Krom předních a zadních doplňkových obrysových světel, na nich jsou dva šrouby na šroubovák. U předních směrových svítilen musíš klikou odjistit a vyklopit tu přední masku, u bočních ji vytahuješ celou, odšroubuješ dva šrouby, vytáhneš, vyměníš žárovku, nasadíš, našroubuješ dva šrouby.
Karosa B/C900 má světlomet na podobném principu, akorát se tam nějak lezlo, no, že tam není ten ozdobný Deckel, už si to přesně nevybavuju. Přední směrové svítilny měníš tak, že, buďto, strčíš ruku zevnítř a povolíš bajonetový uzávěr objímky, nebo vyšroubuješ dva šrouby, celou tu svítilnu vyndáš, no a pak ona ti visí na drátech, že jo. A ne, už si nepamatuju, jestli je k tomu normálně přístup, aniž bys to musel vyšroubovat, už je to dlouho.
Zadní svítilny měníš zevnitř, z motoru, jako u sedmistovky. Boční vyšroubuješ, vyndáš, visí ti na drátech.
Irisbus má velice podobné svítilny a světlomety, jako karosa B/C 900 něco, však taky on má i shodné označení.
SORky, ty úplně první, tak svítilny byly, jako v Karose B/C 900 něco, světlomety měly projektor na potkávacím světle, H3 (H1?) na dálkovém světle, no a takovou malou žárovku na předním obrysovém světle. Tam se lezlo zezadu, ale podrobnosti si už nepamatuju.
Novější SORky mají světlomet součástí nárazníku, musíš ho odháknout, na jedné, a pak na druhé straně a spustit. Opatrně, neměl by, ale může ti s sebou jebnout o silnici, no a ta poněkud nebývá čalouněná, že jo. No a jak ho spustíš, tak je tam perfektní přístup. Je dobré to cca 2× za rok, hlavně po zimě, spustit, nebo jak to zatvrdne, tak se tam nedostaneš. Svítilny to má Hella, leze se tam zezadu, jak na devítistovce.