Avatar uživatele
annas

Jaký má vztah český malíř a grafik 20. st. k Chrámu svatého Víta v Praze?

Jak se umělec (zemřel 10. 2.) jmenuje? Na čem se ještě podílel? Co vytvořil tento umělec v Olomouci?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? anonym, BEAES, vagra, anonym, Drap, anonym před 5035 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
vagra

Jmenoval se Maxmilian Theodor Jan Švabinský a podílel se/s A. Muchou, K.Svolinským aj./ na výzdobě části katedrály sv.Víta.
Vytvořil podobu Olomouckého orloje.
Narodil se nedaleko Olomouce, na Svatém Kopečku.

Zdroj: V.E.- upraveno

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
rynek878

Švabinský byl oslavován především jako neobyčejně zručný kreslíř a grafik; v grafice měl zakladatelský význam pro moderní českou tvorbu (dřevoryty Rajská sonáta, 1917–20, Básník a múza, 1932; litografické ilustrace k Hugově Satyru). Věnoval se rovněž portrétu (Vrchlický, 1896; Aleš, 1908; Mánes, 1917; T. G. Masaryk) a grafice řady poštovních známek a bankovek. Byl tvůrcem návrhů barevných oken do katedrály sv. Víta.

Max Švabinský zemřel 10. února 1962 v Praze.

Zdroj: http://www.ga­lerieart.cz/sva­binsky_vystava_2010-zivotopis.htm

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
hanulka11

Max, *17.9.1873 (Kroměříž) – †10.2.1962 (Praha), český malíř a grafik, profesor AVU. Základem tvorby byla kresba, jež se stala východiskem grafických prací a realisticky a psychologicky pojaté podobizny (portréty předních osobností českého politického a kulturního života), kterou významně uplatnil též v oblasti užité grafiky (poštovní známky, bankovky).
Z malířského díla, které byla ovlivněno historizujícími tendencemi (zejména novorenesancí) 2. poloviny 19. století (Žně), je nejvýznamnější raná tvorba, kterou se spolupodílel na podobě české secese (Chudý kraj), a monumentální návrhy oken pro chrám sv. Vita (Poslední soud). Početná krajinářská kresba a grafika se vyznačovala impresionisticky laděnou přírodní lyrikou.
Významná a zakladatelská je zejména Švabinského činnost v oboru grafiky (dřevoryty Velká rajská sonáta, Sv. Jan Křtitel, o jejíž rozvoj se zasloužil i pedagogickou činností na grafické speciálce AVU, z níž vyšla řada grafiků, určujících podobu českého sociálního umění dvacátých let 20. století

Už na studiích v Praze se Švabinský proslavil precizností a vysokou kvalitou své portrétní práce, která jistě ovlivnila i záměr Akademie pověřit Švabinského vytvořením perokreseb s portréty českých spisovatelů a vědců pro památník chystaný k panovnickému jubileu císaře Františka Josefa I. První veřejnou objednávkou byla zakázka na výzdobu foyeru Zemské banky v Praze Na Příkopě – dvě obrazové kompozice na téma Práce – základ blahobytu.

Další významnou Švabinského zakázkou byla až téměř po dvaceti letech mozaiková výzdoba Síně padlých v Národním památníku na Vítkově a malby pro Obecní dům v Praze. Byl rovněž autorem návrhů na tři vitrážová okna katedrály Sv. Víta. Na objednávku Ministerstva spojů také vzniklo několik sérií Švabinského poštovních známek, a navrhl také československé bankovky

V Olomouci jsou Švabinského zahrady.

Zdroj: http://www.co­jeco.cz/index­.php?id_desc=95212&s_lan­g=2&detail=1&ti­tle=%8Avabinsk%FD

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek