Avatar uživatele
Kelt

Jakou rychlost musí nabrat letadlo, aby vzlétlo?

Letěl jsem párkrát letadlem. Letadlo se rozjede po ranveji několik minut tam blbne a pak když motory řvou jako kráva se letadlo vznese. Jakou minimální rychlost má letadlo při startu, nebo při odlepení se od země? A platí to i pro stíhačky, nebo je to u každého letadlo individuální? Děkuji.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Kepler před 1888 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
JájsemRaibek

Je to u každého letadla individuelní. Musí dosáhnout rychlosti V2.
V1

Rychlost rozhodnutí, zda ve vzletu pokračovat nebo ho přerušit. Po V1 není možno dobrzdit ani zastavit, pilot musí pokračovat ve vzletu.
Vr

Rychlost rotace, je rychlost při které pilot přitahuje a zvedá příďový podvozek.
V2

Bezpečná rychlost stoupání; letadlo ji musí dosáhnout i s jediným funkčním motorem do výšky 35ft nad zemí. V2+15/20 kts je také rychlost kterou většina letadel po vzletu stoupá.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Edison

Vzdušná rychlost letadla musí být tak velká, aby rychlost proudění vzduchu nad křídlem byla větší něž rychlost proudění vzduchu pod křídlem v souvislosti s plochou křídla vytvořila tak velkou vztlakovou sílu, která bude větší, než gravitační síla působící na letadlo.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?mosoj Nahlásit


Avatar uživatele
mosoj

Tak to záleží na tom jak je těžké letadlo, jak velkou má plochu křídel a tvar. Přesněji to říct nejde.
Stíhačky mají plochu křídel všeobecně malou. Takže potřebují větší vzletové a přistávací rychlosti. Při vzletu si letadla pomáhají tzv. přistávacími klapkami, které krátkodobě zvětšují plochu křídla, některá mají i ofukování křídel plyny s turbíny, čímž se zvětšuje rychlost na povrchu křídel.

Obecně:
Využívá se zvláštního kapkovitého tvaru křídel. Které jsou tvarovány tak aby na horní ploše byla dráha obtékání vzduchem delší než na spodní straně. V řezu je to taková kapka na ležato ohnutá na konci směrem dolů.

Podle bernouliho rovnice je součin rychlosti a tlaku konstatní. v x p = konst.

Zvětšíli se rychlost klesne tlak a naopak.

Protože na horní ploše křídla je dráha delší je tam i rychlost obtékajícího vzduchu větší a je tam nižší tlak. Pod křídlem je to naopak, tedy je tam vyšší tlak. Rozdíl obou tlaků je vztlak a ten působí směrem nahoru a zvedá letadlo.

Popisuji princip vztlaku , nikoliv technický manuál určitého letadla.

Na tomto serveru je ohledně létání letadla bludů víc než dost.

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
orwell

To záleží na spoustě věcí: druhu a typu letadla (rogalo bude mít vzletovou rychlost určitě menší, než Boing 747), dále zatížení, nadmořské výšce letiště, na směru a síle větru (pokud fouká), pilotovi atd. Pro získání více informací se můžeš se podívat třeba sem:
http://www.kol­manl.info/?show=SHO­W_TXT&alias=L_QA_737S­PEEDS

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

Nemohl jsem nic najít. Předpokládám, že u moderních proudových letadel se vzletová rychlost pohybuje někde okolo 200 km/h. U stíhaček to může být i míň, ovšem parametry jsou v širokém rozmezí podle typu letadla.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
led

Rýchlosť lietajúceho stroja, zariadenia v momente „odlepenia sa od zeme“ je závislá od konštrukcie lietajúceho stroja, tlaku a hustoty atmosféry spolu so zemskou príťažlivosťou v bode štartu.
Napríklad, laikovi sa môže zdať paradoxom, že lietadlo štartujúce z letiska v Andáchvo výške 3000m n.m., musí dosiahnúť vyššiu pozemnú rýchlosť, ako to isté lietadlo štartujúce z morského pobrežia, kde je tlak atmosféry vyšší než v Andách, Práve vyššia hustota vzduchu na pobreží pôsobí lepšie pri aerodynamickom zakrivení profilu krídel a tvaru trupu.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek