"Nejstarší klenby se vyskytují v Mezopotámii od 2. tisíciletí př. n. l., používaly se ale jen v malých rozměrech a pro podzemní stavby.
Egypťané oblouky používali výhradně u užitných budov, obvykle
s šířkou oblouku 1–3 metry (např. sýpky z doby Ramese II.,
příslušníka 19. dynastie, které jsou součásti tzv. Ramesea
v Thébách). Ve většině případů jich bylo vybudováno několik tak, že
se byly vzájemně bočně opřeny o společnou zeď. Ve většině případů
byly postaveny z cihel, jen vyjímečně z kamene. Tuto techniku ale
nepoužívali u kamených chrámů, kde se namísto oblouků vždy používaly
kamenné překlady (snad pro delší požadovanou životnost takových staveb).
Řecké chrámy oblouky většinou nepoužívaly.ů Atd.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Oblouk_(architektura)
Klenba
https://cs.wikipedia.org/wiki/Klenba
"Římané se naučili oblouk od Etruscanů v Toskánsku a byli prvními lidmi na světě, kteří skutečně zjistili, jak je používat. Římané v první století př. Nl objevili, jak používat oblouky při stavbě mostů, akvaduktů a budov. Římský oblouk je z velké části zodpovědný za rozšíření infrastruktury v celé římské říši.
Možná víte o slavných římských silnicích a akvaduktů, které se
křižovaly z Británie na Blízký východ. Bez oblouku by tyto stavby
pravděpodobně nebyly možné. Římský oblouk se stal základním aspektem
západní architektury a vytvořil nové systémy budování v celé
Evropě."
https://study.com/academy/lesson/the-roman-arch-definition-construction-history.html
Římská architektura a antika
http://vygosh.cz/de-rim.html
Oblouk přivedli k dokonalosti Římané, Egypťanům vzhledem
k převážné stavbě pyramid – trojúhelníkové stavby, vyhovovlly
svislé nosné konstsrukce. a pilíře – z různého materiálu
Egypťané již ovládali početní operace, využili znalosti z fyziky a
mechaniky (kladkostroj).
0 Nominace Nahlásit |
Protože vše se vyvíjí pozvolna a postupně. I když je vývoj takřka dokončen a postupy optimální postupy existují a jsou popsány může trvat neméně dlouho než se prosadí a překonají existující návyky a zvyklosti.
Také už máme dnes technologii na to aby automobily dokázaly najet na dálnice, které by nemusely být betonové ale kolejové a tím při cestování na dlouhé vzdálenosti výrazně snížit valivý odpor, spotřebu benzínu, nutnost koncentrace řidiče, zvýšit rychlost a zlepšit aerodinamiku díky vzájemnému zaklínění automobilů do souvislé dlouhé soupravy putující stejným směrem rozrážející vzduch jen na svém čele. To vše by šlo, bylo by to výhodnější, i takové kolejové dálnice by zřejmě byly levnější, přesto to tak nemáme a málo který řidič dnes pomyslí na to, že by to jednou mohlo být možné. …
zkrátka někdy nestačí jen mít nápad, od první myšlenky k masovému praktickému prosazení vede cesta dlouhá klidně stovky let …
Upravil/a: anonym
2Kdo udělil odpovědi palec? dudu, aliendrone
před 2484 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Hele – Egypťané oblouk znali. A že ho moc nepoužívali? No podívej se třeba na nás. Známe oblouk celé věky a přesto je naprostá většina dveří ve tvaru obdélníku, JAK JE TO MOŽNÉ? ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
Tím chci říct, že to možná vůbec není pravda, že oblouk možná jako konstrukční prvek znali, jen prostě nebylo obvyklé jej ve stavebnictví používat, tak jako dnes známe spoustu lepších technologií, než které prakticky používáme…
annas | 5913 | |
Drap | 4676 | |
led | 3019 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2244 | |
zjentek | 1682 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1443 | |
quentos | 1428 | |
elkon | 1377 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |