Dobrý den, rád bych se chtěl poradit ohledně situace, kterou zažívám v poslední době bohužel čím dál častěji… Přijíždím ke klasické křižovatce ve tvaru T z vedlejší silnice. Z hlavní silnice zprava odbočuje doleva ke mně vozidlo, které mě v křižovatce ještě nevidí a tak si „zkrátí“ odbočení a neodbočí na pomyslném středu křižovatky, ale pošle to přes můj pruh půl metru před mým nárazníkem. Jak se to řeší v případě nehody – je to vina řidiče odbočujícího z hlavní silnice, nebo řidiče přijíždějícího ke křižovatce z vedlejší?
Edit: po par odpovědích musim upřesnit otázku.
Pokud si představíme křižovatku T tak hlavní je ta co vede rovně a
vedlejší ta která vede ke křižovatce. Chci jen doplnit že já, jakožto
přijíždějící ke křižovatce z vedlejší nestojím, ale pomalu
přijíždím k hranici křižovatky tak, abych nevjel do křižovatky
(odbočuji vlevo, tudíž co nejvíc ke středu silnice). Nadpis otázky je
trochu matoucí, samozřejmě odbočit umím bez toho, aniž bych se musel
někoho ptát :D. Šlo mi jen o to si potvrdit, že v případě nehody jde
vina za řidičem jedoucím po hlavní, který si řeže zatáčku.
Zajímavá 0 před 1916 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ze zkusenosti – pokud si to “zkrati” a ty to muzes dokazat, pak je to jeho chyba.
0 Nominace Nahlásit |
Pokud to dobře chápu, tak hlavní je rovně a ne ní se zboku připojuje vedlejší. Tam na té hlavní jede z tvého pohledu zprava, ty dojíždíš do křižovatky a on má velký poloměr zatáčení, tudíž při nájezdu do té vedlejší ulice to malinko řízne přes tvůj pruh. Hele, nevím, ale já to vidím tak, že on vybočil do tvého pruhu, tudíž je to čistě jeho chyba, aspoň takto bych to chápal já, to že přijel po hlavní ho neopravňuje si zabrat celou silnici.
0 Nominace Nahlásit |
Pokud dáváte přednost a stojíte, nemůžete způsobit nehodu. Stojící vozidlo nemůže způsobit nehodu. Vždy se bude postupovat podle situace a výpovědi svědků a řidičů.
Hranice křižovatky s tím nemá co dočinění, to je nesmysl. Použití
§ 4 je taky špatně, páč řidič může předvídat jen to co může
předvídat, nikoliv že ten druhý poruší předpis.
Vozidlo stojí a ten z hlavní do něj narazí, páč řezal zatáčku. Jak
může být vinnen ten co stojí?
Už aby bylo pravidelné školení VŠECH řidičů.
Upravil/a: cukrar
0 Nominace Nahlásit |
Rozhodující pro řešení případné dopravní nehody by bylo to, jestli jsi v okamžiku střetu přejel hranici křižovatky nebo ne. Pokud ne, je vina na tom, kdo odbočuje k tobě. Pokud ano, je vina na tobě, protože jsi nedal přednost vozidlu a) jedoucímu po silnici s předností a b) přijíždějící zprava!
Kdyby náhodou někdo nevěděl kde je hranice křižovatky.
https://mp-olomouc.cz/pro-verejnost/nejcastejsi-dotazy/20196
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
Zde není rozhodující, že jde o křižovatku T, ani kdo jede po hlavní a kdo po vedlejší (ostatně to ze tvého popisu nějak nevyplývá, kdo přijíždí ze kterého směru a jak je na této křižovatce definována hlavní a vedlejší). Podle mě by měli oba řidiči spoluvinu a zaklíčovat se to dá do jistě spousty vět ze silničního zákona, jinak znějících poněkud obecně, např. §4: Povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích, kde se píše pod písmenem a) „Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen … své chování … přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace,…“ čímž je nepochybně myšlen i institut přehlednosti křižovatky. Takže druhý řidič by byl sankcionován za „řezání“ křižovatky a ty za to, žes nedbal zvýšené opatrnosti, přijížděje do nepřehledné křižovatky po vedlejší.
0
před 1916 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud buchne do plechovky zůstat stát na místě barvou označit na vozovce postavení vozidel, vyfotit ze tří stran z dostatečné vzdálenosti a pokud se nedohodnete a poškození není v normě zavolat policii. Policie změří šířku vozovky střed a viník je znám.
0
před 1916 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Podle mně: pokud stojíš a nevjel jsi do křižovatky, jde vina za ním. Pokud má někdo tak velké auto, že to nezvládne jinak než že nákladem zabere celou křižovatku, musí to vědět a náklad si ohlídat. Tzn: Hlídat a pokud vidí že to nepůjde, zastavit a počkat na součinnost ostatních řidičů. (Podobně jako v situaci kdy se auta potkají v úzkém podjezdu – ten pro koho je to snazší musí vycouvat.)
cochee: situace z popisu je jasná. Přísně vzato jsou dvě možnosti ze tří – ještě by mohl jet po vedlejší s tím že hlavní je vůči jeho postavení rovně a vpravo – ale to by na situaci nic nezměnilo a navíc pokud vrzic neuvedl nic jiného, dá se reálně očekávat že hlavní vede rovně tak jako u 95% procent „T“ křižovatek.
0
před 1916 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
cukrar: „řidič může předvídat jen to co může předvídat, nikoliv
že ten druhý poruší předpis.“
Víš, jak rozhoduje soud v takovémto případě? Na křižovatce tvaru T, kde
hlavní je ta, která vede rovně, přijede po vedlejší auto. Řidič hodlá
odbočovat doleva. Podívá se doprava – nic nejede. Podívá se doleva, taky
nic, takže zahájí odbočování. V tom do něj zprava natankuje motorka,
která jede rychlostí něco málo pod 250 km/h. Podle soudu bude spoluvina,
ovšem s daleko větší mírou zavinění řidiče auta. Protože nedání
přednosti je závažnější přestupek než rychlá jízda. Soud nezajímá,
že v okamžiku, kdy řidič auta kontroloval, zda něco jede zprava, tam
žádná motorka nebyla… řidič NEPŘEDVÍDAL.
Víš, jak rozhoduje soud v takovémto případě?
Nevím jak rozhodují všechny soudy, ale měl jsem několi rozsudků, kdy byl
řidič, který měl dát přednost osvobozen, neboť nemohl převídat to, co
udělal ten co jel po hlavní. Zdůvodnění bylo ale na 2–3 stránky, takže
to nebudu citovat celé.
V situaci, kterou popisuje je další rozsudek nejvyššího soudu a byl
odsouzen pouze ten co jel rychle, protože ten z vedlejší neměl šanci mu
dát přednost. Rád bych si přečetl ten rozsudek, kde byla spoluvina. páč
já četl jiný. Píšete „Podle soudu bude spoluvina“ takže předjímáte
rozhodnutí soudu?
Dochy: můžeš uvést zdroj, který dokazuje tvoje tvrzení, že 95% křižovatek tvaru T má hlavní tu, která vede rovně?
vrzic: tvé tvrzení o hlavní na křižovatce T (v první větě toho, cos doplnil) je naprosto nesprávné a může mít fatální následky, pokud by se tím někdo řídil. Křižovatka tvaru T je úplně normální křižovatka, tudíž o tom, která silnice je hlavní, rozhodují dopravní značky Hlavní silnice + (Stůj,) Dej přednost v jízdě, případně s doplňkovou tabulkou tvaru křižovatky s vyznačením hlavních a vedlejších. Není-li tato T křižovatka osazena těmito značkami, platí při dávání přednosti při jejím průjezdu pravidlo pravé ruky!
Kvalifikovaný odhad. OK, možná jen 92. V naprosté většině jde o cestu relativně rovnou spojující významné body a k ní odbočka k Horní Dolní.
V každém případě tato situace převládá a je rozumné očekávat že pokud by tomu bylo jinak, tazatel by to uvedl.
mosoj, asi každý známe předpis jinak, páč kde je hranice křižovatky?
Tam kde zastavíte a dáváte přednost? Asi nikoliv.
„na silnici nechtěl potkávat“-to je ale ubohé hodnocení, ale máte na to
právo. Co dále mi vytknete?
vrzic, dejte přesní místo GPS, on tam někdo dokreslí hranice křižovatky a Vy místo, kde jste stál.
Mosoj, já vím kde je hranice křižovatky, tam kde začíná „zaoblení
křizovatky“
Až pojedete, všimněte si, zdali z toho místa je vidět do křižovatky,
Pokud tam je příčná čára souvislá, je to jasné, ale jinak jen tam odkud
je viděet. Něco jako u Stopky.