Někdo předtím řekl: „K tomu žádný soudný člověk nemůže asistovat!“ Jaká je jejich relevance k této větě? Děkuji.
Zajímavá 0 před 1519 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ta věta, kterou předtím někdo řekl, se dá postupně přeformulovat na kvantifikovaný výrok a poté na implikaci: „Neexistuje soudný člověk, který k tomu může asistovat.“ –> „Pro každého soudného člověka platí, že k tomu nemůže asistovat.“ –> „Je-li člověk soudný, nemůže k tomu asistovat.“
Z toho se ještě dá udělat obměněná implikace: „Může-li k tomu člověk asistovat, není soudný.“
Mohou existovat lidé tří typů:
soudný a neasistující
nesoudný a asistující
nesoudný a neasistující
Nemá velký smysl u asistujícího člověka upřesňovat, je to asistující člověk, který není soudný, protože z původní věty vyplývá, že asistující člověk je automatický nesoudný.
Naproti tomu u nesoudných lidí má smysl rozlišovat, jestli jsou asistující, nebo neasistující, protože je možné obojí.
nesoudný člověk, který asistuje … má smysl
Neasistuji-li, jsem soudný. … Toto z původní věty nevyplývá, neasistující člověk může být i nesoudný. Asistují jen nesoudní, ale ne nutně všichni nesoudní. Mohou být i nesoudní, kteří neasistují.
asistující člověk, který není soudný … Je zbytečné dodávat „který není soudný“. Asistující člověk nemůže být jiný než nesoudný.
Jsem-li soudný, neasistuji. … Toto je pravda.
0 Nominace Nahlásit |
Nesouhlasím, těch výkladů se nabízí více.
„Nesoudný člověk, který asistuje“ nemusí nutně asistovat kvůli nedostatku soudnosti.
Může to znamenat opak:
Člověk, který u něčeho (nikoliv k něčemu!) asistuje, nemůže být
soudný,
protože je vtažen do situace (nemůže už být nestranný).
On už ten obrat „nesoudný člověk“ je zavádějící.
0 Nominace Nahlásit |
Děkuji. Z původní věty tedy vyplývá „Je-li člověk soudný, nemůže k tomu asistovat.“ To je podobné jako „je-li lampa špatná, nemůže svítit.“ Tedy „svítí-li, není špatná.“ Proto také „asistuje-li, není soudný.“ Z toho pak plynou další důsledky.
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2652 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1080 | |
Kelt | 1020 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |