Avatar uživatele
Otazník123

Jak se docílí sladění výkonu dvou za sebou zapojených lokomotiv?

Někdy můžeme na trati vidět většinou nákladní vlak který táhnou dvě lokomotivy zapojené za sebou. Podle mě musí mít obě dokonale sladěný výkon jinak by jedna druhou jakoby brzdila motorem což je v tomto případě určitě nežádoucí. U dnešních elektrických nebo dieselových lokomotiv si dokážu představit že je propojena elektronicky jedna s druhou a díky nějakým čidlům je výkon naprosto synchronizovaný ale viděl jsem takto zapojené i dvě parní lokomotivy u kterých takové sladění musí být strašně těžké hlavně proto že se během jízdy mění teplota, tlak a parametry které určují aktuální výkon.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? xxx3 před 2426 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Edison

Ono to zase tolik pospropojovaný být nemusí. Přesnějí je to „propojený“ přes koleje mechanicky. Obdobně když se používá vícero baterií, nebo jako když máš v elektrické rozvodné soustavě hodne generátorů. Ono se to prostě „samosrovná“. Je to jako bys mezi dva mírně různé motory dal pružnou hřídel. I na dnešních vozidlech kolejové dopravy se propojení pohonů používá jen pro celkové zadání tahu, případně pro řešení skluzu a smyku. Rozdílnost motorů se v potaz nebere z výše uvedených důvodů. Dále pak je třeba uvažovat různé opotřebení kol. Do určité míry se nebere v úvahu, neb celý systém se s tím srovná sám.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Hlada

Každý motor po odlehčení zvýší otáčky, takže žádná synchronizace není potřeba. Mění se jen poměr tahů. K brzdění motorem by mohlo dojít jen u spalovacího motoru, kdyby přívod paliva nestačil k dosažení vynucených otáček.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Lamalam

U moderních lokomotiv se o to stará elektronika (jedna mašina je řídící a druhá se jí přizpůsobuje). U párovek to asi bylo pouze na zkušenosti a citu strojvedoucích.

Upravil/a: Lamalam

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

Na to existují vymakané softwarové systémy, např. TrainController. Podrobně je to popsáno zde: http://lokopin­.wz.cz/digital/di­gital_railco_2_lo­ko.htm U parních lokomotiv to samozřejmě není použitelné, fírové to řídili asi jako koňské čtyřspřeží 🙂

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Není třeba přesně sladit výkony. Výkon a rychlost spolu nejsou pevně spjaté. Takže i když jedna mašina pojede na 100% a druhá na 70% tento výkon se přenese na všechny brzdící členy (jednotlivé vagony) a případný nadbytek výkonu na zrychlení celé soupravy.

Dříve v době parních lokomotiv zřejmě museli mít mašinfírové domluvené nějaké signály aby jedna lokomotiva nebrzdila zatímco druhá se to nesnažila rozjet naplno, v současnosti předpokládám že je mašinfíra jen jeden a lokomotivy mají elektronicky spřažené řízení.
(pokud se nemýlím )

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek