Vím, že u nás na vesnici se velký pařezy trhaly traktorem – částečně vykopat, aby ho bylo za co uvázat, přivázat na řetězy, řetězy na traktor (možná by to šlo i autem)… a jedem.
0 Nominace Nahlásit |
Třeba si něco vyberete:
http://www.odpovedi.cz/otazky/jak-odstranit-velky-jasanovy-parez-je-po-nekolika-v-dolni-casti-srostlych-stromech
0 Nominace Nahlásit |
Vykopat vedle pařezu jamku, tak hlubokou, aby se v ní dalo manipulovat motopilou a pak pařez seříznout v úrovni terénu. Pokud se jedná o strom, z nějž by mohly růst výhonky- což je asi většina- doporučuji přes řez hodit kus neprůsvitné igelitové plachty (a na to trochu hlíny); tím se zabrání fotosyntéze a veškerý život tak z pařezu odejde (po 1 vegetačním období). Tento způsob je jednoduchý, obejdete se bez těžké techniky, nebo bez několikahodinového úsilí s krumpáčem, lopatou a sekerou.
0 Nominace Nahlásit |
No já bych řekl, že nejlepší řešení je palice , klíny, sekyra a být hodně naštvaný z práce či z domova.
0 Nominace Nahlásit |
Teoreticky by se dal ještě vypálit, případně zalít chemií a nechat vyhnít přes zimu. Ale pozor na to, čím to budete dělat. To už jsou metody hodně na hraně. Kurty a upínací gumy lze využít taky, ale na internetu jsem viděl už dost videí s utrženými nápravami. Takže já osobně jsem pro tu metodu vykopat – třeba bagrem.
snadnější ale zdlouhavé jsou chemikálie typu např ledek a pak zapálit.
Já pařezy trhám už 6 let taky tady je přehled:
Trhání pařezů
Trhání pařezů je možné více způsoby. Záleží na velikosti a hlavně
jaké má kořeny-do stran nebo dolů.Vhodné je neřezat stromy u země ale
hned je vyrvat,dokud mají kmen,který působí jako páka.
Chemické sarapatičky jsou na prd ,je to pomalé a mnohdy neúčinné.A někdy i riskantní-zdroje pitné vody.
1 možnost -pařezová fréza-rychlý způsob zrušení pařezu ale ne celého,frézuje cca 20cm pod úroveň terénu. Kořeny zůstanou.Takže může znovu obrazit.Potřít rundapem.
2 možnost-vytržení nějakým silným strojem(bagr,náklaďák, atd.)- kolem pařezu se uváže smyčka ze řetězu a za ní teprve pevné lano(nejlépe ocelové) druhý konec k autu. S autem nacouvat co nejblíže k pařezu (pozor na přejetí lana) a plnou silou dopředu-škubnout. Pozor lano musí být dostatečně pevné jinak se přetrhne(já používám ocelové lana nebo řetězy s nosností od 5 tun do 120 tun-pro VT-34)Tímto způsobem se dá pařez vyrvat i s kořeny a nehrozí , že bude znovu obrůstat tak jako při frézování.
3 možnost- bagr s podkopem-Bagr si udělá díru kolem a zároveň ho vytáhne a zasype díru, výhoda vytažení celého pařezu. Celkem rychlá metoda
4.možnost -Silný naviják (např. na autě)-Záleží na síle navijáku. Pro příklad Naviják na LKT vyrve celý smrk i s kořeny- žádný pařez. Pro menší pařezy a pařezy odkopané stačí ruční řetězový hupcuk s nosností 3 tuny a výš, lano a kurta na smyčku nebo řetěz. Pařez uvážeme na liščí smyčku (při tahání se stahuje- oprátka) za ni zahákneme dolní hák navijáku a naviják(uvážeme za jiný pevný bod-silný strom, sloup,atd.) a začneme to natahovat, v průběhu si popř. přesekneme kořeny a do díry kolem pařezu nalejeme hodně vody(-o hodně to usnadní tahání-menší odpor hlíny-doporučuji u každé metody-Kromě frézy) tímto vyrveme celý pařez.
Zbylé kořeny v zemi postříkáme Rundapem ,aby neobrážely. -Problém syrových pařezů-Doporučuji u každé metody-hlavně u frézy
5.možnost:Pouze u malých stromků, keřů: Osobní auto, nějaké větší
(např škodovku, VW, atd.) + vázací prostředky.
Pařez: pařez uvážeme na smyčku buď přímo např tažným lanem nebo
kurtou a zahákneme za kouli nebo za oko pod autem (vzadu) nacouvat k pařezu a
škubnout. Podle potřeby zopakovat.
Celý stromek (keř): stromek uvážeme co nejvíc nahoře, za kmen (pozor
nevázat za větve-ty se utrhnou)
Zahákneme za auto a stejný postup. Lano musí mít ale dostatečnou nosnost,
jinak hrozí úraz nebo škody na majetku (autě).
6 .možnost:nechat vyhnít.Trvá to dlouho.Ale nenadřete se .Doporučuji navrtat všude do pařezu díry.Popř tam nalít vodu.
7.možnost:Výbušninou: Jsou na to firmy ,ale sami to nezkoušejte.
8.možnost: Vypálit ohněm.Ale je to nebezpečné a někde
i zakázané.Doporučuji se zeptat na příslušném OÚ jestli to v dané
obci není zakázané.Pařez může hořet i pěkných pár dní.
Pozor na vznik nekontrolovatelného požáru okolí.Nepoužívat benzín.
9.možnost.Chemickou cestou.navrtat díry a nasypat ledek,přikrýt a za rok zapálit.
10.možnost: uříznout pilou pod úrovní země.Pařez odkopeme,očistíme smetáčkem ,na pilu si nasadíme nějaký mizerný řetěz a uřízneme pod úrovní trávníku.Navrtáme díry a polejeme Rundapem. Zasypeme a posypeme travním semenem.
Nejjednodušší způsob: silný bagr s podkopem nebo vyprošťovací tank VT 34, VT 55 A, VT 72 M4CZ.U těchto tanků síla hlavního navijáku je až 120 tun pře 2 kladky. U tanku je nutná potřeba místa a vjezd min. šíře 3,75 m a nosnost terénu 48 tun-tzn. že to nelze postavit na podsklepený dvorek. Jinak v poho.
Při kácení stromů doporučuji: Neřezat strom u země-vznik
pařezu.Pokud budete kácet strom je lepší ho hned vytáhnout celý,jelikož
to jde snáze.Pokud ho nebudete chtít hned vytahovat
celý tak ho neřezejte u země ale nechte kmen,pro následné vytažení.
Pokud ponecháte jen pařez , může vám v budoucnu dělat problémy-sekání
trávy,výkopy,vosy atd.
Ideální postup zrušení celého stromu: Pilou ořezat pouze větve, podle
velikosti ( a způsobu vytržení) strom odkopat (malé není potřeba)+ jedna
z výše uvedených možností. Např : Švestka s kmenem v průměru
25cm.Ořežu větve,zavážu řetěz(nahoře kmenu, vezmu hupcuk 3,2 tuny,
zaháknu dolní hák,najdu jiný pevný bod např : lípa v pr. 40cm zavážu
lano dole u země ,zaháknu druhý konec navijáku natáhnu a zavážu na
pevno. A začneme napínat,strom se začne vyvracet , k dispozici máme
sekeru.Pokud tam drží nějaký kořen,usekneme a takto pokračujeme dokud
strom nevyleze.
Zbylé kořeny potřeme např. Rundapem . Díru zasypeme,přidáme travní
semeno a zaválcujeme ,popř. pošlapeme ,lehce zalejeme vodou-pozor na
vyplavení semena.)
Za pár týdnů nepoznáte, že tam nějaký strom byl.Pozor na nosnosti
hupcuku. Nelze tahat pařez o průměru 60cm hupcukem s nosností
800kg.Z vlastní zkušenosti bych na to vzal aspoň 3 tunu.
Pozor taky na to za jaký strom nebo jiný bod vážete druhou stranu navijáku. Aby se vám nestalo že pařez se ani nehne a vy si vytrhnete např. zdravou hrušku nebo nějakou trubku.Vázací bod musí být vždy pevnější než strom který chcete vyrvat.
Při vázaní druhého háku hupcuku je potřeba celý systém natáhnout tak aby to bylo co nejméně prověšené.Tzn něž to uvážete na pevno k nějakému jinému stromu,ručním tahem za lano to napněte a následně to zavažte na pevno.To je z důvodu,že pokud to neuděláte tak to sice udělá naviják,ale máte polovinu zdvihu(délky řetězu) pryč a na vytržení pařezu vám to třeba nedá.Jednoduše:Pokud má hupcuk zdvih např. 4 metry tak než to napnete tak máte jen např. 3m řetězu a na pařez vám to nemusí stačit.Stalo se mi i přes to že jsem to měl napnuté už před uvázáním,že mi 6m zdvihu nestačilo.Strom byl dlouhej (cca 25m) a než jsem ho položil musel jsem ten naviják převázat jinam.
Tip:
U každé metody doporučuji aspoň trochu odkopat a nalít mezi kořeny hodně
vody-nejlépe tlakem (hadicí s tryskou, nebo WAPkou) tím se vyplaví hlína
z kořenů a pařez už tolik nedrží.U metody frézování nikdy vodu
nelít. Tím se ztratí polovina odporu. Špatné je vznikne bahno a dost
velké. Ale zase to usnadní o hodně práci (cca 50–60%).
Tento postup není nutný u strojního trhání (tzn. bagrem, frézou,
tankem)
Naopak doporučuji u metody trhání hupcukem,ručně, autem a navijákem na
autě (ne na tanku, tam je to vzhledem k síle zbytečné)
Tímto způsobem se dají vytrhnout i betony,ploty,trubky,sloupy,atd. Dokonce se tímto způsobem dají dělat i demolice.Já to dělám,ale normálně to nedoporučuji,je to dost nebezpečné a vyžaduje to znalosti nosností,navijáků ,lan, konstrukcí staveb,atd.
Tento článek je volně šiřitelný pouze jako návod. Nenesu odpovědnost za vzniklé škody a úrazy. Nosnosti a stav vázacích prostředků,i navijáků je nutné před použitím zkontrolovat,jakož i způsob uvázání.