Avatar uživatele
KdoSiOdJinud

Jak je u zážehových motorů zabezpečeno, aby píst nevyrazil proti klikové hřídeli?

(Nebo proti tahu ostatních pístů)
Doplňuji:
jendahun: jo jo, to sice jo, ale právě mě zajímala situace, kdy by píst vystřelil proti hřídeli, tedy ve chvíli, kdy by nešla ani na jednu stranu – „zatlačil“ by do ní v ose

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? jendahun před 4709 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Vojtěch

Pomocí systému hřídelů a vaček, který zajišťuje správné načasování vstřikování a zážehu směsi. K zážehu dojde až když je píst v horní úvrati. Setrvačník zajistí, že je píst stále v pohybu (kliková hřídel se nezastaví).

PS: Video od čtvrté minuty
Doplňuji:
U dnešních motorů časování řídí elektronika, dříve to bylo řešeno mechanicky.

Zdroj: http://www.you­tube.com/watch?v=trfTKZP­mmT4&feature=re­lated

Upravil/a: Vojtěch

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
anonym

Vlastní konstrukcí motoru, tj. klikové hřídele, ojnice, pístu a příslušných čepů

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
jendahun

Nejsem odborník,ale myslím si,že to je snad účel přenášet sílu po expanzi na klikovou hřídel a setrvačník.Na rozložení sil a tlaku má vliv zalomení klikové hřídele a správná funkce ojničních ložisek a čepu.Taky na to má vliv použitý materiál který odolá vysokým teplotám a vysokým otáčkám.
Doplňuji:
Tak teoreticky by musel prasknout čep a ojnice by vyrazila proti vrchu pístu.Prostě by se musel píst narazit na ojnici,ale píst(zvlášť na vrchu)je zesílený a musí být na teplotu a tlaky stavěný.Všechno to je usazené v bloku z pevných lehkých slitin,nebo v hořčíkové skříni a to by mělo taky píst udržet.Nevím jestli s něco podobného vůbec může stát.Spíš by se rozsypal ten píst,to už se mi stalo,že se rozlomil píst,nebo vyštípla část ze spodku pístu.

Upravil/a: jendahun

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Hlada

Nic se nestane. Konstrukce motoru má mnohem větší pevnost, než je síla expanze. V dolní úvrati plyny nemají velkou sílu. O hodně větší namáhání je při klepání, kdy dochází k expanzi ještě před horní úvratí. U starých škodovek častý jev a přesto se to nijak výrazně na životnosti motoru neprojevilo.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Michal Kole

Je tam ještě setrvačník a ten má svojí hmotnost

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
lukas.zmizik

vybuch je nacasovan tak, ze nenastava stoprocentne ve chvili, kdy pist je v nejvyssi uvrati, protoze by prakticky vsechna energie sla do mrtveho bodu a to my nechceme… tak ze kouzlo je ve spravnem nacasovani…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Berkl

Viděl jste nekdy motor? Píst je taková sranda na ojnici. Ta je na klikovce přidelaná v rotebýracím (kluzním) ložisku. U nekterého motoru i v ložisku valivém (škoda 130RS) Pokud by došlo k nějaké poruše a ojnice se nekde protrhhla , tak vám píst podá ruku. Vyletzí přes válec a bloh. Nepotká se s klikou.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek