Jako třeba ten ze seriálu Hrdinové z vrtulníku na Prima Zoom. Co tam vyrovnává točivý moment hlavního rotoru? Existuje sice vrtulník Kamov taky bez ocasní vrtule, nebo americký Chinook, které ale mají dva protiběžné hlavní rotory. Pořád mi to vrtá hlavou.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? JájsemRaibek, marci1 před 2943 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Pokud by tomu konstruktéři nezabránili, vrtulníky by vlastně vůbec nemohly létat. A jak se to udělají? Jsou tři způsoby – známá a běžná „malá vrtule“ na ocase vrtulníku, tedy vyrovnávací rotor, nebo se může použít koncepce dvou hlavních protiběžných nosných rotorů bez „vrtulky“ na ocase (neboť se jejich reakční momenty navzájem vyruší), anebo se nabízí systém NOTAR.
Co je NOTAR? Zkratka pro označení NO TAil Rotor – „žádná vrtulka na ocase“. Jak to funguje? Krátce řečeno v ocasní části vrtulníku se nacházejí trysky, které vyrovnávají reakční moment hlavního rotoru a zároveň umožňují řízení vrtulníku kolem svislé osy. Na konci draku helikoptéry v kořenu ocasní části je umístěno dmychadlo, které nasává vzduch, stlačuje jej a pod tlakem vhání do štěrbin po jedné straně trubkové ocasní části a do hlavní trysky na jejím konci. Tento systém pilot ovládá stejně jako klasický malý vyrovnávací rotor – nožními pedály.
Zdá se to příliš komplikované? Ano, technologická náročnost je jistě vyšší, ale má to i své nesporné výhody. Především helikoptéry s NOTARem jsou mnohem tišší, než ty klasické a mají také mnohem méně zranitelné ocasní partie a řízení. Pokud totiž klasický vrtulník například v boji přijde o vyrovnávací rotor, je okamžitě neřiditelný a řítí se autorotací k zemi. To u NOTARu nehrozí. Přesto se tento velmi zajímavý a relativně mladý systém příliš nerozšířil.
Letos na podzim je tomu téměř třicet let, co se první vrtulník s NOTARem vznesl k nebesům. Byla to zkušební verze vojenského typu Hughes OH-6A , která vzlétla na konci roku 1981. Ovšem nebyla úplně první. Už těsně po válce v Británii pracovali na vrtulníku Cierva Weir W-9, ovšem ten byl záhy zničen a projekt ukončen. Myšlenku stroje bez ocasního rotoru začali rozvíjet na konci šedesátých let v americké firmě Hughes a podpořila ji finančně i americká armáda (je to stejná firma, která zkonstruovala světoznámý AH-64 Apache).
Celé úsilí pak přes OH-6A vyvrcholilo v druhé polovině 80. let. To už ovšem Hughes neexistovala, neboť ji pohltil McDonnall Douglas a NOTAR se dostal na trh ve vrtulnících MD-520, později MD-600 a MD 900 Explorer. Aby to ale nebylo jednoduché, v roce 1997 McDonnell Douglas pohltil Boeing, který ovšem neměl zájem o výrobu NOTARem vybavených vrtuníků (na rozdíl od „apače“ dnes prodávaného pod značkou Boeing). Proto se jejich výroby zbavil a dnes se jediné komerční vrtulníky s NOTARem prodávají pod značkou MD Helicopters. Oblíbené jsou především u policejních složek v USA, prý je totiž zločinci neslyší přilétat.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Kepler Nahlásit |
Zjednodušene spodná (hlavná) vrtuľa vytvára potrebný vztlak, horná v protismere zabraňuje pretáčaniu (robí vlastne to, čo chvostová vrtuľa). Vysvetliť samotný princíp aerodynamika vzhľadom na priestor v pár slovách nie je možné.
Hlavná vrtuľa:
Pri štarte sa uhol listov rotora musí zmeniť. To urobí pilot pri
štartovaní pomocou páky v kabíne. Keď pilot zdvihne alebo otočí páku,
listy sa krútia rýchlejšie a viac sa naklonia a tak vyvinú väčší ťah.
Ak je ťah väčší ako váha vrtuľníka, helikoptéra odštartuje. No ak je
ťah menší než váha stroj klesá. Vrtuľník letí dopredu keď sa hlavní
rotor nakloní dopredu, ak je nutné spomaliť rotor sa nakloní dozadu a
helikoptéra spomalí. Aby sa otočila musí sa uhol vyrovnávacieho rotora
(hornej vrtule) zmeniť pomocou pedálov.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Kepler: jak píše Raibek, jednak je na konci tryska, jednak se „fouká“ po boku ocasu. To „po boku“ způsobí částečné vyrovnání momentu pomocí ofokování této soustavy vzduchem z hlavního rotoru. No, jeden obrázek je víc jak tisíc slov: http://www.aerospaceweb.org/question/helicopters/helicopter/notar.jpg
led: u koaxiálních vrtulíků není nic takového jako hlavní a jiný rotor. Oba jsou naprosto rovnocené. Existují jisté RC výjimky, ale to je spíš hříčka, která ale stejně potřebuej vyrovnávací rotor: https://www.youtube.com/watch?v=Gb2Cj3epamA
No a pak jsem viděl i RC vrtulníček, co skutečně lítal bez vyrovnávacího rotoru: https://www.youtube.com/watch?v=_asb3QeLngc – taky spíš hříčka.
Zjavne sa mi to dotyčný letecký mechanik snažil vysvetliť spôsobom pre blondýny. Vďaka za informáciu
Raibek: aha, tak o systému Notar jsem neměl nejmenší tušení, ani mě tento systém nenapadl, protože na ocase vrtulníku žádné trysky nejsou vidět. Ale je to v podstatě podobné řešení jako u kolmo přistávající stíhačky se zdvihovým dmychadlem, jako např. u americké stíhačky F 35B. Díky, jsem zase chytřejší.