Avatar uživatele
quentos

Jak funguje železniční doprava? Jak fungovala v minulých stoletích? Několik otázek ohledně „záhad železniční dopravy“.

Během tohoto víkendu jsem vlakem najezdil bezmála 750 km a tím intenzivněji mi vrtalo hlavou:

  • Jednokolejné tratě jsou v současnosti mapovány pomocí počítače a jeho prostřednictvím se snadno zařídí, aby proti sobě na jednokolejnou trať nevyjely dva vlaky zároveň. Jak se to však zařídilo v minulosti?
  • Sbíhavé tratě: jeden vlak se zastaví, aby druhý vlak mohl kolem něj projet, protože např. za dvě minuty už by to nebylo možné a došlo by ke kolizi. Diagnóza jasná: strojvůdce byl varován mobilním telefonem. Jak se to dělalo na sbíhavých tratích, když mobily, resp. ani vysílačky nebyly, a nebyly ani počítače, na nichž by se zjistila možnost kolize?
  • Jak se obrací vlak? Některé jsou řešeny tak, že mají kabinu pro strojvůdce na obou koncích, těch je však menšina. Jak se to tedy dělá? To mi neříkejte, že v každé cílové stanici čeká Chuck Norris, kterej uštědří vlaku kop s otočkou a on se obrátí…
  • Jak se rozpojuje vlak? Zmagnetují spoj souhlasným pólem?

Dík. Nejde mi to do hlavy už hezkejch pár let ;{)>

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? annas, Miroslavst, BEAES, iceT, bobánek před 5094 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Miroslavst

Na to otáčení: Říká ti něco železniční točna?
http://upload­.wikimedia.or­g/wikipedia/com­mons/thumb/2/26/Tur­ntable_of_Rail­road_001.jpg/220px-Turntable_of_Ra­ilroad_001.jpg
http://www.modelova-zeleznice.eu/me­dia/catalog/pro­duct/cache/1/i­mage/5e06319e­da06f020e43594a9c230972d­/1/2/12906_Toc­na-HO-rucni-ovladani_1.jpg

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
janek66

Spíš se vlaky řídily jednoduše pomocí telefonu,tele­grafu.V každé stanici byl výpravčí,zavolal do sousední stanice a po potvrzení že je trať volná pustil vlak…
Lokomotivy se jen přepřahají na opačný konec vlaku,buď mají stanoviště na obou koncích nebo uprostřed.Otáčely se jen parní mašiny,aby nejezdily „uhlím napřed“.V tom směru měly většinou,hlavně ty s tendrem omezenou rychlost.
Vlak rozpojuje "posunovač"je spojen tzv.šroubovkou na jedné straně hák,na druhé oko,spojeny šroubem.Ten se povolí hák vyhákne a vlak je rozpojen.Plus ještě hadice tlakové brzdy a kabelu elektrického topení,případně dálkového řízení…

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
mj81

Ba ne, mobily s tím v drtivé většině nemají nic společného, to už spíš vysílačky.
Počítačové zabezpečení je dneska „jen někde“. Setkat se můžeme i se způsoby, kdy si výpravčí mezi sousedními stanicemi telefonují (Závazná slovní znění typu „Vlak 7402 dojel do Vejprnic v 5:39. Přijmete vlak 7401 s odjezdem z Vejprnic v 5:42? Horák.“ „Ano, přijímám vlak 7401 s odjezdem z Vejprnic v 5:42. Majer.“), jsou i případy, kdy je výpravčí jen v jedné stanici na trati a s vlaky komunikuje přes vysílačky, výhybky si pak přehazují přímo posádky vlaků.
Otáčení vlaků – točny a nebo kolejové trojúhelníky.
Rozpojování – prohlédněte si někdy spřáhlo vlaku. Je tam hák, je tam oko, které se zavěsí na hák sousedního vozu a je tam šroubovka, kterou se to celé „sešroubuje“ k sobě. Existují ale i jiné typy spřáhel (automatická spřáhla, spřahování vozidel pomocí tyče s otvory na koncích, do nichž se zasunou kolíky umístěné na vozidle apod.)

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek