Jaký byly tak běžný platy, a kolik v tý době stály tadycty 3 blbinky? Kolik času potřeboval tehdy průměrný úderník, aby na něco takovýho našetřil?
Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? annas, johana 56, Lamalam, Kepler před 2810 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Platy si už nepamatuji a hledat se mi nechce. V roce 1970 jsem měl cca 2500.Televize stála cca 2–3 měsíční platy. První Spartak stál 23,500. /to byly platy nižší cca 1400/ Rodiné domky se stavěly většinou bez úspor a svépomocí. Většinou do 3 let bylo postaveno a do cca 10 let vše splaceno.
Upravil/a: Drap
0 Nominace Nahlásit |
Tak to až tak přesně nevím, záleží na povolání, jak dotyčný
chlastal a pod.,také jaký výrobek/značku chtěl. Ale vím kolik stála
Pravidla spisovné češtiny. Potřeboval byste je jako sůl!!!!
To Kepler: Škoda 105L stála v roce 1985 54 200,– Kčs. To už bych jako
auto bral :)
Upravil/a: pentoda
0 Nominace Nahlásit |
Ono „za komančů“ trvalo 40 let. Za tu dobu působila inflace a taky například měnová reforma z roku 53. Průměrný dělnický plat v 60. letech byl tak 1000 – 1500 Kčs. V 70 letech o pětistovku víc a v 80. letech o další pětistovku víc. „Inženýrský“ plat asi dvojnásobný a hornický trojnásobný. U vyššího straníka, který byl zároveň ředitelem národního podniku se to těžko zjišťuje. Mohl mít tolik co horník – oficiálně. Kolik si takoví rozdělili mimo to, …? Vilu si mohli nechat postavit – žádný stranický kolega v čele stavební firmy si to u takového nedovolil rozházet. Obyčejný člověk si dům musel postavit svépomocí. Pokud měl zdravou, početnou rodinu a tlačenku u dodavatelů materiálu. Televizor ho stál asi 3 až 6 měsíčních platů. Auto, tedy trabant, stál kolem roku 1970 (jestli si vybavuju správně) asi 35 000. Škodovka skoro dvojnásobek a auto „ze západu“ vícenásobek. Pokud ses protlačil pořadníkem. Takže k ceně vozu nutno připočíst všimné. Ojetiny ze západu se nekonaly. Na druhou stranu existovaly splatitelné půjčky, i bezúročné, jak na co a jak pro koho. Pozor, mnoho lidí mělo příjem podprůměrný – z toho se ani tenkrát nenašetřilo. Zásadní bylo, zda ses stal objektem zájmu bezpečnostních složek nebo ne. A k tomu, v případě smůly, stačilo mluvit o „komančích“.
0 Nominace Nahlásit |
V roce 1965 jsem jako nekvalifikovaný soustružník bral tak 1800 Kč
hrubého. Vyučení brali něco přes 2000 Kč. Nicméně práce byla
v úkole, takže jak kdo makal. Moje budoucí žena dělala při nástupu za
800 Kč po třech měsících 1200 – 1300 Kč. Družstevní byt jsem dostal
po vojně v roce 1967 za 17 000 Kč družstevního podílu, který za mně
ale zaplatila fabrika. Pak již jen splátka na dlouhodobou půjčku od státu
cca 80 Kč / měsíc, + energie a něco na družstvo.
za televizi jsem dal cca 3000 Kč v roce 1968. V té době jsem vydělával
tak 3 – 4000 Kč hrubého ( nepřetržitý provoz + přesčasy).
Ceny aut byly dvojí. Na poukaz ( později zrušeno) a na volno. Wartburg 900,
Fiat 600, Trabant ( Kepler ať si jezdil třeba s koňmi) 22 000 Kč. Spartak
26 000, Oktavia super něco kolem 30 000. Kolik později stálo 1000MB jaksi
nevím (tuším cca 40 000), ale já jsem v roce 1973 platil za Š100
56 000 a v roce 1976 také za Š100 46 000.
Řada Š105,120 šla jaksi mimo mně ( ale ceny tuším někde kolem 60 000).
Když se začal vyrábět Favorit stál něco pod 80000.
Na volném trhu ( ne v Tuzexu) byla auta Renault 8, Simka 1300,1500, Ford
Cortina, Fiat 850 ( 65 000) Renault 4CV , Polski Fiat 125, několik typů
Moskvičů, Volha M21 stála v roce 1960 50 000 Kč. Později řada
Žigulíků a pěkná rumunská Dacia s náhonem na přední kola. Cena také
někde kolem 60 000 Kč.
V roce 1980 jsem začal stavět svépomocí. Uspořeno 15 000 !!!, Nenávratná půjčka ( dnes dotace) 30000 Kč. Půjčka od Spořitelny 125 000. V roce 1982 jsem kolaudoval bez upraveného okolí a plotu. Znám lidi, kteří v té době postavili ještě za méně. Plat v té době 6 000 – 8000 Kč. Barevná TV Tesla color 110 16 000 Kč. V roce 1985. Po převratu v roce 1990 jsem dal za předraženou TV Nokii 28 000 Kč !!!!!!!!!
Dnes svémocí nepostavíš, neboť zákony a normy jsou dělány tak , že vše musíš zadat firmám.
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
doplněno: snad pro bližší představu pomůže i tento odkaz: http://finance.idnes.cz/koupime-si-za-dnesni-plat-vice-nez-pred-dvaceti-lety-fh3-/viteze.aspx?c=A020603_155800_fi_osobni_mir
Upravil/a: Kepler
0 Nominace Nahlásit |
Teda tady ti momentálně odpovídající byli koukám dost zazobaní. V 70 letech 2500,– měl tak ředitel podniku totiž a na TV se šetřilo rok. Barák nikdy nebyl zaplacenej za 10 let, to je nesmysl, byly tak výhodný půjčky, že můj soused má srandu ze Spořitelny, které splácí do dnešních dní splátku na dům z roku 1984. Dle smlouvy se splátka umořuje a v současné době platí pár stovek a když se ho zeptám proč to nezaplatí naráz, vždyť to je půl výplaty ten zbytek pro něj, tak řekne, že za tu srandu to stojí. Plat v roce 1970 byl klidně i do 1000 kč, 2000 kč byl totiž průměrný výdělek, podobný dnešním 27 000 kč, na který 80% lidí nedosáhne. Takže Drap byl dobrej soudruh ředitel a nebo si cucá z prstu všechno co píše.
0 Nominace Nahlásit |
Stačil týden, a otec měl všechno co píšeš a mnohem více – dědictví po dědovi.
0
před 2810 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nejsem pamětník, ale našla jsem u našich fakturu z Mototechny na Škodu 120 LX z roku 1986 – cena 71 880 Kč. Kolik rodiče té době brali, netuším.
0
před 2810 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Televize se většinou nekupovala v hotovosti, ale na tzv. Multiservis. Tedy velmi nízké měsíční splátky a v ceně splátek byl i servis zdarma až do kompletního splacení (!)…
0
před 2809 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
pentoda: já měl spíš na mysli favority. Ta cena Š 105 odpovídá začátku výroby v r. 1976, jaká byla v 80. letech, to už si nepamatuju, ale už byla určitě vyšší. O cenách žigulů, což už bylo jakž takž slušné auto, ani nemluvě.
annas | 5913 | |
Drap | 4602 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |