Nejsou ty naše (lidské) dějiny tak „trochu jinak“?
Představte si, že večer přijdete domů. Vaše stará je přivázaná ke
kuchyňské lince, pouze v jedné ruce drží nějakou trumpetu.
Vy ji odvážete a ze zvědavosti na ten krám zatroubíte. V tu ránu se
z vedlejšího pokoje vyřítí 20 potrhlých lesbiček. Vrhnou se na vás,
vpletou vás do jízdního kola (jiné kolo dnes už jaksi nemáme), takže
vypadáte jako cyklista v „Tour de France“ při hromadné nehodě. Potom
vás v tomhle stavu odvláčejí k oknu a vyhodí vás ze 14. poschodí
útulného paneláku z okna ven. (Net)
Doplňuji:
...........dodnes zůstává nevysvětlitelnou otázkou, zdali „Amazonky“
skutečně existovaly, anebo si je Homér vymyslel ve své básnické
fantazii.
Zpráva později neunikla ani pražskému kronikáři Kosmovi (1045–1125). Homérovo líčení se mu zdálo kruté, a tak ho vylepšil po česku: z místních „Amazonek“ udělal nymfomanky a přidělil jim hrad Děvín. Muži sídlili na Vyšehradě a vydávali se za alkoholem a divokými souložemi na Děvín. Kosmas nazval tyto orgie „dívčí válka“.
Tomu se asi nedá moc věřit..
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 7Pro koho je otázka zajímavá? annas, magicm18, dudu, vagra, kapka, Andělé, Illines před 4650 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Domnívám se, že žádný kronikář nepíše, ani nemůže psát úplnou
pravdu. Každý je nutně poplatný době a dodržuje zásadu – čí chleba
jíš, toho píseň zpívej! I kdyby chtěl psát pravdivě, určitě ho někdo
kontroloval. Navíc kroniky se opisovaly – chyby při čtení, nebo písaři
využívali fantazie, vymýšleli si (Václav h8jek z Libočan, který přivedl
praotce Čecha na horu Říp). Proto také Jiráskovy pověsti jsou
nepřesné.
O poplatnosti době svědčí kroniky 2. poloviny 20. století, jejichž
zápisy podléhaly kontrole a fakta se překrucovala a upravovala, zamlčovala
se pravda.
Ať už jsou informace pravdivé či nikoliv, ty starší jsou dokladem
vypravěčského umění a vytvářejí určité představy o období, které
kronikáři zachytili. Někdy je třeba číst i mezi řádky.
Jenže současná věda je vyspělá, zkoumá, srovnává a zjišťuje, že to,
co platilo, už dávno tak není. Pravděpodobně.
Doplňuji:
Ad jmhad – první kroniky byly všechny uměleckými díly, vůbec se nedají
srovnávat s kronikami dnešními. Alois Jirásk byl sice spisovatel, historik,
ale své pověsti čerpal z Hájkovy kroniky, která je historicky
bezcenná.
Další známí kronikáři a kroniky: Zbraslavská kronika, Petr Žitavský,
Daniel Asam z Veleslavína atd.
Dalším typem jsou obecní kroniky, do nichž se zapisovalo to, co se kde dělo. Nebudu se víc rozepisovat. Jak jsem pochopila z otázky, o tyto kroniky tazateli nešlo.
Zmínila jsem se jen o českých dějinách.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Ty si pleteš kronikáře se spisovatelem.Kronikář zaznamenává události tak,jak se staly a nemá potřebu do příběhu vkládat jakékoliv své myšlenky či komentáře. Spisovatel má svoji fantazii,kterou vloží do příběhu.Jinými slovy,Jirásek měl bujnou a hezkou fantazii,která ale nemá se skutečností nic společného.Viz přepracování F.R.Čechem.
0 Nominace Nahlásit |
Zajímavá otázka. Napadá mě k tomu jedna příhoda z mongolských
dějin, kdy údajně jedna událost byla ve dvou různých kronikách popsána
úplně opačně. Ve skutečnosti /obecně přijímaná pravda/ se stalo to, že
Džamucha porazil v boji Čingischána, zajal desítky jeho důstojníků a ty
nechal zaživa uvařit v kotlích. Mimochodem, moc si tím u veřejného
mínění nepolepšil. Pro vysvětlení ještě je nutno vědět, že Mongolové
podle svých mýtů pocházejí z vlka a laně.
Ale v nějaké čínské kronice se prý dochoval úplně jiný zápis. Podle
něj Džamucha v boji naopak prohrál a na útěku chytal z hladu, vařil a
jedl vlky. No, trochu to ten kronikář popletl, no.
Jinak si myslím, že jsme hodně odkázaní na to, co nějaký kronikář
před staletími napsal a nezbývá, než z toho vycházet. Co si vymyslel a
přibarvil, zatajil se asi moc nedozvíme. Leda zase porovnáním s dalšími
kronikami, které popisují stejnou událost. Jen si tu historii pak
v nějakém dokumentu můžeme zase záměrně poupravit. Třeba jsem viděla
dokument o Čingischánovi, kde když mu přišli unést ženu, tak utíkal až
z té vřavy boje. Ale Tajná kronika Mongolů, ze které by měli filmaři
vycházet, popisuje událost jinak. Č. utekl ještě než ti únosci dorazili.
Bylo to v té době úplně normální, jinak by bylo po něm. Jenže dnešní
filmaři prostě nechají ty únosce přijet až do tábora a Č. utéct až
když jako fakt vidí, že boj nemá smysl. Mě tohle mrzí, protože mám
pocit, že ti filmaři podceňují diváka, že by asi jako nepochopil, proč se
Č. utekl tak rychle a s útočníky se tváří v tvář vůbec nesetkal.
A ve filmu Mongol Čingischán, tam by se dalo vytýkat mnohem víc.
Co tím chci říct? Nejen staří kronikáři nemuseli vše zaznamenat
přesně, ať vědomě nebo nevědomě, ale to už se nedozvíme. Ale nakonec
nám spoustu těch zaznamenaných událostí ještě zatají nebo překroutí ti
současní tvůrci dokumentů a další co nám ty dějiny popisují.
Navíc se taky obraz o jednotlivých historických postavách mění v době.
V renesanci byl Č. některými autory vnímán celkem dobře, ale později
v osvícenství z něj udělali hrůzáka.
Jsme odkázaní na to, co nám kdo řekne a na známé písemnosti. Tajná
kronika Mongolů byla objevena docela pozdě, přitom je celkem zásadní. Ale
taky nepopisuje všechno, některé věci úplně vynechává.
Nejlíp by bylo tam být a vidět to na vlastní oči, co?
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5913 | |
Drap | 4620 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1312 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |