Víra by oslavovala vědu, věda víru, našly by se ideálně uprostřed, vzájemně se respektovaly a v tomto duchu se odvíjel vývoj světa a možná i dál. (;
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 1786 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Jak se astrofyzik Jiří Grygar dívá na vztah vědy a víry.
"Snáze se se vztahem mezi přírodními vědami a náboženskou vírou vyrovnávají lidé z oborů jako je matematika nebo fyzika. Větší problémy to činí těm, kteří se pohybují v oborech jako je chemie a zejména biologie.
Jsme v době hektického rozvoje vědy, která se snaží objasnit vše, co na této zemi zakoušíme. Přesto si člověk klade otázky, na něž, jak se zdá, přírodní vědy dávají nedostatečné, a proto neuspokojivé odpovědi.
1 A tak se přímo vtírá otázka: Podávají přírodní vědy celistvý obraz o realitě?
Myslím si, že nikoliv. Přírodní vědy mají svůj specifický způsob, jak poznávají svět. Ten je na jedné straně velice účinný, ale na druhé straně právě tím je omezený. Přírodní vědy, velmi populárně řečeno, jsou velice dobrým nástrojem, když chceme odpovědět na otázky „jak“ (jak něco funguje?). Tam dosáhly velkého úspěchu a v tomto smyslu se jedná o dobré poznání. Nicméně přírodní vědy překvapivě nejsou úspěšné, když chtějí odpovídat na otázky, kterým říkám dětské a které začínají klasickým slůvkem „proč“ (proč to tak je?). V tu chvíli přírodní vědy obvykle mlčí a nebo, pokud vůbec podávají nějakou odpověď, tak nás nikdy příliš neuspokojí.
2. otázka
Myslíte si, že je možný jakýkoli mezioborový dialog mezi přírodními vědami a filosofií nebo přírodními vědami a teologií?
Nejen, že je možný, ale je dokonce naprosto nutný. Pokud by některá větev lidského poznání zeslábla nebo dokonce uschla, bylo by to neobyčejně škodlivé. Když se podíváme na světovou scénu v současnosti, vidíme, že dialog probíhá na všech zmíněných úrovních. Probíhá poměrně intenzivně a je dokonce podporován, aby probíhal ještě intenzivněji." atd.
Jak by vypadal svět, netuším, ale možná by se už zanikl rozdíl mezi odpověďmí na otázky JAK a PROČ.
„Ale mezi vědou a vírou v křesťanském pojetí nemůže z principu být žádný rozpor. Rozpory jsou pochopitelně mezi vírou a pověrou a vědou a pavědou, ale tak tomu bylo odjakživa.“ — Jiří Grygar
https://cs.wikiquote.org/wiki/V%C4%9Bda
Upravil/a: annas
3Kdo udělil odpovědi palec? vagra, Drap, independent
před 1786 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Synergie značí spolupráci, jejímž výsledkem je větší efekt, než kdyby se každý subjekt využíval zvlášť. Nějak si ale nedovedu představit, že by víra v boha mohla něčím přispět. Spíš svádí k odevzdanosti – holt je to dílo Stvořitele a do toho nemáme co kecat. Snad jen víra ve vědu může motivovat. Mnoha vědcům ale víra v boha nijak nepřekáží.
0
před 1786 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Vždyť takový vývoj probíhal ve starověku a vedlo to k vzájemné harmonii. Nebyly náboženské války a pokrok byl na vysoké úrovni.
Až teprve ve středověku došlo k úpadku, protože křesťané měli odpor k jiným náboženstvím a zakazovalo jakékoliv vylepšování civilizace.
Myslím si, že záleží také hlavně na tom, které náboženství v dané oblasti převládá. Jak je tolerantní apod.
0
před 1786 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Zřejmě chaos protože by v synergii existovaly dost protichůdné přístupy k povaze pravdy, jeden přístup který pravdu vyrábí tak že si ji prostě vymýšlí, a druhý který ji hledá tak že jí dokazuje opakovatelnými experimenty. Náboženství parazituje na vědě už dávno, najděte kostel ve kterém by nebylo elektrické osvětlení 🙂 přitom v dobách kdy elektřina byla objevena by to církev jistě označila za ČARODĚJNICTVÍ a všechny vynálezce by preventivně upalovali na hanicích. Věda si z nábošenství může vzít nanejvýš tak ponaučení, jak jednat s lidmi, že lidé vlastně nechtějí jen pravdu, že chtějí i líbívé emoce a laciné pozlátko.
Upravil/a: anonym
0
před 1786 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Takový svět by mohl vypadat úplně přesně jako ten svět, ve kterém právě žijeme.
0
před 1785 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nejhorlivějšími propagátory a zastánci „vědy“ jsou právě lidé, kterým je vědecké myšlení naprosto cizí a pro které je věda především předmětem nekritické fanatické víry, která jim nahrazuje náboženství. 🙂 A pak je tu ještě kategorie lidí, kteří se označují za vědce, ale jsou to v podstatě jen řemeslníci či laboranti, tedy dělníci. Je otázka, jestli na vědě je podstatnější její kreativnost a svobodnost, nebo její upjatost, omezenost a rádoby preciznost.
Co se týče víry, bez té se v běžném životě neobejde ani ateista. Kdybych nevěřil, že ten, co jede z vedlejší anebo má červenou, zastaví, tak bych se nikam nepohnul ani po hlavní. A kdyby vědec nevěřil na recenzované a impaktované časopisy, taky by mu z jeho imaginárního světa moc nezbylo. Věřit něčemu absolutnějšímu je přece jenom o stupínek spolehlivější.
on Grygar je trošku liška podšitá a mazaná, on samozřejmě věděl, že když se posadí do pozice popularizátora vědy tak vlastně věděcký výzkum může obejít, nebude tím co jej živí a když se navíc posadí do role někoho kdo snad jaksi cítí sounáležitost a souhru náboženství a vědy tak jej budou náboženští fanatici samozřejmě o to častěji citovat a popularizovat jej ještě víc. Udělal to chytře 🙂
Vědci nejsou hloupí a spousta z nich věří prostě proto, že je to pro jejich věhlas výhodné. Umí si to jednoduše spočítat, v česku to není nutné ale pokud jste třeba americký vědec, máte povinnost za každou větou žehnat bohu a americe ať si o tom myslíte co chcete 🙂
Myslím, že když se Grygar stal po roce 1981 známým kvůli svému televiznímu pořadu Okna vesmíru dokořán, tak mu k tomu jeho náboženské postoje moc nepomohly – ba naopak, kdyby se už tehdy proflákly, tak by měl v televizi utrum.
Mezi kulturou vědců a kulturou nábožensky věřících je ovšem mnoho pojítek – některé akurátní a dogmatické vědce přitahuje propracovanost katolických náboženských předpisů a scholastické filosofie, jiného člověka zase může na náboženství a zároveň i na vědě přitahovat transcendence, snaha uchopit něco, co ve skutečnosti je neuchopitelné… někdy zase věřící může vyhledávat vědu a vědec víru jako protipól, který by vyvážil jednostrannost jeho osobosti – tak jako se byznysmeni a kancelářské myši ženou do všelijakého dobrovolnictví.
Grygarovi můžeme vytýkat nějakou povrchnost, nedůsledost či omezenost, ale rozhodně bych ho nepodezíral, že se na vědu nebo na víru dal z nějakého prvoplánového kalkulu.
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2636 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1348 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1062 | |
Kelt | 1005 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |