Demence bývala donedávna onemocněním, které se týkalo spíš starších lidí. V nedávné době však demencí trpí velký počet jedinců mladších dvaceti let.
S tímto tvrzením přišli Jihokorejci, kteří jsou nejvíce digitalizovaným národem na světě.
Německý neurovědec Manfred Spitzer napsal knihu Digitální demence, v niž dramaticky upozorňuje na negativní jevy, které s touto demencí souvisejí.
V ČRo 2 dne 24. 11. na toto téma hovořil Jan Rosák – asi kolem 11.00 h.
Setkali jste se s tímto pojmem?
Jakým způsobem se asi projevuje u mladé generace? O co asi přichází?
Považujete za správné používat tablety již na 1. stupni ZŠ?
–
V této oblasti určitě platí, že všeho moc škodí. Máme dvě hemisféry,
jednu „rozumovou“, druhou „emociální“. Když dítě, které se
vyvíjí, nepřemýšlí, protože má někoho, kdo myslí za ně, mozek jistým
způsobem zakrňuje. Navíc internet zahlcuje různými zprávami, manipuluje
s uživateli, mnozí často neumí vyhmátnout to podstatné, nemluvím
o hrách atd.
Je to jakýsi duch doby… Vše má své pro a proti, ale bohužel v tomto
případě u mladých je víc negativního než poztivního.
Informací je dost na netu. Nedá se vyjádřit stručně,.
Tablet ve školách by měl být doplněním výuky, nikoliv hlavní součástí.
Přidá se ještě někdo?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 17Pro koho je otázka zajímavá? kenyrts, quentos, vagra, johana 56, ivzez, Drap, fcoop, redy, briketka10, gagaga, jirka F, ptáč, Agneta, anonym, wendyX, gecco, alvin před 3281 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Vezmu to ´od konce´…
😉
Nevidím v používání tabletů nic špatného, tablety (potažmo jiná
elektronika) není na vině. Problémem, podle mne, není CO děcka
používají, ale JAK (k čemu) to používají…
😉
A, koneckonců, je to vidět dost jasně i tady, na Odpovědích…
Mnohdy tazatel/ka není schopna myšlenku ani zformulovat, natož
vyjádřit – pomocí čučení na display si nastaví takové modely
chování, které jim, v podstatě, ´brání´ přemýšlet (navyknou si
nepoužívat myšlení a fantazii a jen tupě přijímat a přejímat, to, co
jim někdo ´digitálně´ předpřipravil, předžvýkal).
Jednoduchá a snadno ovladatelná hovádka…
😉
Naštěstí – aspoň doufám, to nepostihuje celou populaci…
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
eh, každá generácia má s niečím výrazný problém.....tak to už je
to, že rodičia nechávajú telku a počítač, aby im vychovávali deti, tak to je asi tá digitálna demencia
jasné, že deti si potom 3 veci nepamätajú, motorika nula bodov, decko vystresované už len z toho kvanta podnetov a agresívnych svetelných efektov
že je 83% rodičov lenivých namontovať zámok proti nevhodnému obsahu (zadarmo, trvá to 10 minút) .....tak to už nemám slov
ale žeby to bolo až také dramatické…našim rodičom sústavne vymývali mozgy komunisti, v jasliach boli od perinky, všetko sa dialo kolektívne, krajina bola nasiaknutá DDT a ťažkými kovmi, žiadne cestovanie, kontakt s inými kultúrami…to neviedlo k istej forme demencie, ktorá sa prejavila až po revolúcií?
Upravil/a: Šidlo
0 Nominace Nahlásit |
souhlasim s geccem, neni to vo strojích, ale vo lidech…
…jinak mě mrzí, že mě už čeká akorát ta stařecká…
Upravil/a: quentos
0 Nominace Nahlásit |
„Považujete za správné používat tablety již na 1. stupni ZŠ?“
Proč by nemohli používat tablety? Nám na prvním stupni dávali rybí tuk na lžičce. Brr.
0 Nominace Nahlásit |
Řekla bych, že digitální demence spadá do okruhu problémů typu
hyperaktivita atd.
Vzniká tedy nedbalou výchovou…
Posadí-li např. rodiče dítě k televizi, mají od něho klid > a musí moc dobře vědět, že mu tím
škodí…
Přichází totiž o poznání, která jsou k normálnímu vývoji
nezbytná.
Jelikož člověk není robot – nemůže, nebo neměl by se
monitorem/displejem zabývat nadměrně – a tady platí pro každého jiný
metr, ale první třída?>To považuji za velmi přehnaný pedagogický
přehmat…
Pustila bych je k tomu až když si osvojí mnoho znalostí – a né aby internet používali na osvojení znalostí – to můžou později, ale ten základ by měl být analogický – s knihou, hrou, pohybem a živou mezilidskou interakcí:D
0 Nominace Nahlásit |
Aby bylo jasné, zda jde o stejný výzkum a stejná data, vkládám lnk http://protiproud.parlamentnilisty.cz/zdravi/1946-digitalni-demence-metla-dnesni-doby-zakrnely-mozek-rozklad-osobnosti-emocni-poruchy-duchovni-zivot-v-troskach-trpime-skoro-vsichni-jak-vykrocit-z-neviditelnych-sten-vezeni-desatero-pro-zdravy-zivot.htm
Digitální demencí trpí i lidé, kteří nepoužívají počítač a
mají stále stejný mobil. Proč to píšu? Protože takový kolega vykládal
o digitální demenci a vypadlo z něj úplně něco jiného. Například, že
jeho syn po práci tráví hodiny u PC až do noci. Měl by jít spát. Lidé
prý blbnou. Atd.atd.
Tak lidé kdysi možná nějak spali, to nepopírám, záleží na tom, jak
spali. Na tvrdých dřevěných pryčnách vystlaných slámou, na kterých se
bolestí budili. Možná spali míň, než je zdrávo, když museli pracovat
každý den. A po práci na panském jít pracovat na svém pozemku. Možná
tedy spali méně a ta doba se nedá porovnat, protože to nikdo tehdy
neměřil.
K té paměti. Prd si pamatuji, a vůbec na telefonní čísla jsem zanevřel,
protože si je nepamatoval nikdo ani před 100 až 802 lety. Předtím taky
ne. Lidé toho dřív opravdu nevěděli, někteří žijí dodnes a jsou tu
mezi námi. Lidé kdysi byli jako nemyslící otroci. Nepotřebovali tudíž
znát nazpaměť PIN 1, PIN 2, PUK, BANK, Heslo k bankovnictví, ID,
bezpečnostní kod a tak dále. Prostě jen věděli pár základních
informací, kudy se jde na pole, kdy se sklízí a kde bydlí. Ostatním věcem
pouze věřili, takže nevěděli. Za to může ta digitální demence! Kdyby
raději vyšli ven a posekali trávu, dali králíkům nažrat, budou
chytřejší!
Čtení způsobuje zlepšování vnímání. Ne naopak. Závislost na fyzické
práci dělníka za 14 000,– čistého způsobila trvalou bolest zad, a to
už od roku 1986. Byly v té době počítače? Nebyly. Všichni seděli
u televizí a čuměli na seriál Staří dobří rodáci, Malý pitaval
z velkého města, Návštěvníci. Jsou snad všichni tito diváci slepí a
nemocní? Mají snad karpální tunel z TV ovladače?
Používáním map, navigací a jízdních řádů nám zlepšuje náladu a máme víc času. Pamatujete si knižní jízdní řády Československých drah? Jak to dalo práci, najít ve zkratkách, značkách, v časech trasu s přestupem? Abyste věděli, jak dlouho budete čekat na další spoj? Co z toho dnešního řádu v aplikaci je horšího? To, že se kouká na placičku? Vždyť ať kouká. Někdo letargicky kouká z okna po celý život a chytřejší není.
Dementními jsme se stali, když jsme si dali na ruku hodinky.
0 Nominace Nahlásit |
Nevidím v tom problém ale stejně je nejlepší učení z učebnic a sešitů ale všechno je v lidech.
Ps: naše paní učitelka nám vždycky říkala ať hodně čteme a potom nevidí problém v češtině v pravopise diktátech a doplňováčkách tak teďka už raději zase čtu aktuálně knihu kronika ohně (kde se nějaké děti dostanou do jiného světa a v cestě jim pomáhá čaroděj a společně hledají kroniku ohně) on když si to člověk představí tak je to vlastně docela dobrý film který si vytváři mozek.
Upravil/a: jirka F
0 Nominace Nahlásit |
Nechtěla jsem se zapojit, protože jde o dost obsažné téma na delší diskuzi.
Podle mne je chybná už vstupní myšlenka „Když něco nepoužíváš,
tak o to přijdeš“.
Přijít lze jenom o něco, co už člověk má (získal během
dětství/mládí).
Dítě, které se nenaučí číst a psát (v obou případech nemíním
jenom
znalost písmenek či slov), používat fantazii a spojovat věci do
souvislostí,
o tyto schopnostiPdovednosti nemůže přijít, protože je nikdy
nemělo.
Totéž platí o jemné motorice, pohybových schopnostech, empatii, …
Tablety mohou v lecčem pomoci, ale na druhé straně brání rozvoji
některých schopností a dovedností, které se později už nepodaří
získat.
Např. jemnou motoriku je potřeba procvičovat v předškolním věku
a v prvních letech školní dovházky. Později se člověk sice může
něco
naučit, ale nebude to stejné, jako kdyby se to naučil v dětství, ve
věku,
kdy se to podaří nejsnáze.
Jsem zastáncem „klasické“ výchovy a výuky alespoň ve školkách
(i ty už experimentují s tablety) a na prvním stupni ZŠ.
_______
Snažila jsem to napsat stručně, snad
je srozumitelné, co mám na mysli.
0 Nominace Nahlásit |
Jo setkal,ještě,že si to pamatuju:
http://www.novinky.cz/veda-skoly/306433-vedci-varuji-pred-digitalni-demenci.html
0 Nominace Nahlásit |
Těžké..........je zřejmě nesporné,že „nadužívání“ čehokoliv
není zrovna pozitivní.
Srovnávání alkoholu a počítačů nebude asi úplně trefné........ale
může jít i o závislost.
U PC to navíc formuje osobnost,způsob myšlení............je to
složité.....
Je i dobré vědět,že lidský mozek člověka 21.století je ve své
podstatě totožný s mozkem člověka kromaňonského.
Tedy – stejný mozek,ale jinak používaný.
Tablet na 1.stupni?
Zdánlivě to patří ke gramotnosti,ale mohlo by se to ohavně vymstít.
0
před 3284 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek