Občas poslouchám, co si „povídají“ letadla s řídící věží na pražské Ruzyni (http://www.liveatc.net/flisten.php?mount=lkpr_app&icao=lkpr). Nemohl byste mi někdo, prosím, objasnit, jak přesně vypadá komunikace s věží? Vím, že se skládá z pozdravu a asi nějakého čísla letu/letadla. Nemohl byste mi to někdo prosím blíže přiblížit? :)
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Terryle, bolak před 4763 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Pohádky a vtipy ;o)
http://cerna-skrinka.webnode.cz/tags/atc/
Povídají si kdeco. Dispečer letadlo především navádí na správnou
trasu, určuje jeho směr a výšku, kde má letět, aby se co nejrychleji a
bezpečně dostalo do cíle. Ale taky pilota informuje o počasí, o okolním
provozu (aby věděl, kde se s kým potká, i když v dálce), o stavu
dráhy, o zavřených letištích atd.
Pilot dispečerovi potvrzuje, že splnil jeho příkazy, hlásí mu polohu,
rychlost, směr a výšku (i když to dispečer vidí na radaru, ale jistota je
jistota) a případně s ním řeší i problémy – jakkoli potřebuje
změnit trasu nebo výšku, musí mu to dispečer dovolit (jinak by se mohl
s někým srazit).
To je tak obecně. Jinak se to hodně liší podle toho, jestli to je
řídící věž letiště (ta letadlům dovoluje jezdit po drahách a povoluje
jim start a přistání), středisko přiblížení (to letadla navádí a
odvádí na přistání a na odletech z letiště) a oblastní středisko (to
je jedno velké pro celou ČR a navádí letadla, co už jsou v cestovní
výšce cca 10 km).
Pozdrav je vlastně jenom slušnost. A číslo letu je pro dispečera životně
důležité – mluví s víc letadly a „jménem“ si ověřuje, že mluví
s tím správným, jinak by se mohl splést a dát pokyny nesprávnému
letadlu. Proto mu taky pilot vždycky všechno potvrzuje a trošku
„přiblble“ po sobě opakujou (třeba: dispečer: „ČSA 450, vzlet
povolen“ a pilot odpoví" "ČSA 450, rozumím, vzlet povolen).
Asi tak :)
MichalKole: Angličtina je prostě v letectví jazyk č. 1, to se nedá nic
dělat. To by tam pak byl děsnej bordel – „přepínat“ z angličtiny na
češtinu by pro dispečera podle mě bylo ještě horší, než mluvit pořád
anglicky.
A ono je potřeba, aby i piloti ostatních letadel měli přehled o tom, co
si povídají jiní…
0 Nominace Nahlásit |
Nechápu proč musí komunikovat v angličtině, stačí stres + špatná srozumitelnost a nehoda je na spadnutí.
0
před 4763 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek