Avatar uživatele
bestak

Co si „povídají“ letadla s řídící věží?

Občas poslouchám, co si „povídají“ letadla s řídící věží na pražské Ruzyni (http://www.li­veatc.net/flis­ten.php?mount=lkpr_ap­p&icao=lkpr). Nemohl byste mi někdo, prosím, objasnit, jak přesně vypadá komunikace s věží? Vím, že se skládá z pozdravu a asi nějakého čísla letu/letadla. Nemohl byste mi to někdo prosím blíže přiblížit? :)

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Terryle, bolak před 4763 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Terryle

Pohádky a vtipy ;o)
http://cerna-skrinka.webno­de.cz/tags/at­c/

Povídají si kdeco. Dispečer letadlo především navádí na správnou trasu, určuje jeho směr a výšku, kde má letět, aby se co nejrychleji a bezpečně dostalo do cíle. Ale taky pilota informuje o počasí, o okolním provozu (aby věděl, kde se s kým potká, i když v dálce), o stavu dráhy, o zavřených letištích atd.
Pilot dispečerovi potvrzuje, že splnil jeho příkazy, hlásí mu polohu, rychlost, směr a výšku (i když to dispečer vidí na radaru, ale jistota je jistota) a případně s ním řeší i problémy – jakkoli potřebuje změnit trasu nebo výšku, musí mu to dispečer dovolit (jinak by se mohl s někým srazit).

To je tak obecně. Jinak se to hodně liší podle toho, jestli to je řídící věž letiště (ta letadlům dovoluje jezdit po drahách a povoluje jim start a přistání), středisko přiblížení (to letadla navádí a odvádí na přistání a na odletech z letiště) a oblastní středisko (to je jedno velké pro celou ČR a navádí letadla, co už jsou v cestovní výšce cca 10 km).
Pozdrav je vlastně jenom slušnost. A číslo letu je pro dispečera životně důležité – mluví s víc letadly a „jménem“ si ověřuje, že mluví s tím správným, jinak by se mohl splést a dát pokyny nesprávnému letadlu. Proto mu taky pilot vždycky všechno potvrzuje a trošku „přiblble“ po sobě opakujou (třeba: dispečer: „ČSA 450, vzlet povolen“ a pilot odpoví" "ČSA 450, rozumím, vzlet povolen).
Asi tak :)

MichalKole: Angličtina je prostě v letectví jazyk č. 1, to se nedá nic dělat. To by tam pak byl děsnej bordel – „přepínat“ z angličtiny na češtinu by pro dispečera podle mě bylo ještě horší, než mluvit pořád anglicky.
A ono je potřeba, aby i piloti ostatních letadel měli přehled o tom, co si povídají jiní…

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
terry

Zeptej se Terryle, to je její parketa 🙂.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Michal Kole

Nechápu proč musí komunikovat v angličtině, stačí stres + špatná srozumitelnost a nehoda je na spadnutí.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek