To snad nebude mít konce. Mají v průměru přes 30 litrů a pořád je jim to málo. Dohromady 10 týdnů prázdnin, ze školy jsou zase doma za 6 hodin (aspoň u prvního stupně). Takovou pracovní dobu bych chtěl tedy mít. Studium na pajdáku je co do náročnosti a objemu znalostí jen zlomkem toho, co musí znát lékaři, farmaceuti nebo inženýři technických věd. Prostě mi to hlava nebere. S matkou mých dětí (učitelkou) jsem byl ženat přes čtvrtstoletí, takže vím o čem mluvím.
Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? annas, jirka F, Muso, independent před 2638 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Téma, které se zde opakuje. Jedna podobná otázka. z mnohých.
dalších.
https://www.odpovedi.cz/otazky/prejete-ucitelum-tak-vysoke-platy-jako-maji-a-budou-mit-svagrove-to-vychazi-360kc-na-hodinu
–
Nedávno jsem ve Studiu 6 slyšela názory vysokoškolských studentů a
jednoho profesora z UK. Málo peněz na vybavení škol a pomůcky. Sám
profesor uvedl, že opravdu jsou i vysokoškolští učitelé podhodnocení.
Že on zůstává, protože je to jeho poslání. Nevím.
–
Kdo nepůsobil ve školství, těžko si dovede představit zátěž na psychiku
učitele. Nepříjmené je i jednání s rodiči, přece jejich děti jsou
„zlatíčka“, učitel všechno dělá špatně. Ale jako ve všech
povoláních i jinde, jsou lidé důslední, pocitví, ale i povrchní.
U dotazu, který se týkal rovněž zvýšení platu, jsem odpověděla takto:
Platí i zde, že prázdniny jsou pro žáky. Při kritice atd. se vždy poukazuje na volno.
"Učitelé mají jen 8 týdnů dovolené. O jarních a ostatních prázdninách mají jiné povinnosti – školení, vzdělávání atd. Inspekce, hospitace, srovnávací testy… Dovolenou nemohou čerpat, kdy se jim zachce.
Být učitelem znamená mít i jiné povinnosti, to si nezasvěcení často neuvědomují. Různé vzdělávací projekty, kterou jsou povinností, v posledních letech státní maturity, písemné práce, jejich opravy atd.
Studenti dovedou dost často zabrnkat na nervy, vyhýbají se povinnostem atd. Někdy těch 45 minut dá pořádně zabrat! Třídní učitel – nejen výkazy, ale styky s rodiči, občas nepříjemné…
Jistě že učitel tělesné výchovy má zdánlivě jednodušší situaci, ale když dojde v úrazu – vše padá na jeho hlavu. Tak jako v každém povolání, všude jsou lidé dobří či špatní…
Ale domnívám se, že v této profesi by nemělo jít tak o peníze, ale je nutné ji vykonávat s láskou a brát jako poslání. To se u mnohých nenosí.
Úprava mezd má zvýšit určitou společenskou prestiž tohoto povolání a přivést před katedru i muže, jichž je stále nedostatek. Chybí mužské vzory.
Ostatní skutečnosti, třeba i zničené zdraví, mnozí nevidí…
V současností je chování žáků často nezvladatelné, nemají zájem
něco se naučit, přemýšlet. Místo toho hledají odpovědi na netu.
–
Vždy se najdou jedinci, kteří vidí jen výši platu, nejde jen o učitele,
ale i jiné profese.
–
„Ale myslím, že problém v nespokojenosti učitelů – mluví za ně
opravdu jen odbory?“ – je v chybně nastaveném platovém řádu.
Vidí to nejen učitelé, ale i ti, kteří o škole něco vědí.
„Vrcholem toho, co pedagogům stát a celá společnost dokáže nabídnout, je přitom kariérní řád postavený na odsloužených letech, který spíše připomíná úřednickou definitivu. Nebo se naopak přidává nastupujícím kantorům, aniž by se braly ohledy na ty, kdo se poslání (pozor, nikoliv povolání) věnují už desítky let.“ atd.
Je to téma, která se dá probírat z mnoha stran, co člověk, to jiný názor. Proto se pravidelně podobné otázky opakují.
Upravil/a: quentos
0 Nominace Nahlásit |
Máš pravdu. Koupou se v penězích, samé volno, učí mizerně (pokud teda vůbec učí), dohromady nic neumí a podle toho vypadají i výsledky procesu. Měli by tu svoloč kantorskou vyflákat bičem z baráku a poslat je něco pořádného dělat, třeba obchodovat na burze, vyrábět reklamy atp. A rodiče ať si fakany učí doma sami. Tak jako ti mizerní, věčně ubrečení a nespokojení učitelé to určitě zvládnou, nakonec taky chodili do školy, takže tomu bezesporu rozumí stejně dobře, ne-li líp.
0 Nominace Nahlásit |
Tak zrovna moje sestra pracuje ve škole v Praze na prvním stupni. Po šesti hodinách doma rozhodně nebývá. Pak je tu další věc. V současnosti (již několik let) naprosto zoufale chybí mladší generace učitelů. Není to tak, že by nebyli vůbec, ale je jich prostě málo (nadšenci a zoufalci), takže učí hlavně starší generace. Jedné z jejich kolegyň bylo právě 80 let. Ano, taky mě to šokovalo, ale prostě nejsou lidi, řadu předmětů učí neaprobovaní, protože.....nejsou lidi. Těch 30 litrů je samozřejmě průměr a to je vždy ne zcela reálné číslo, odměny dostávají minimálně. Sečteno a podtrženo, pokud má být školství atraktivním místem pro studenty – budoucí zaměstnance, tak tomu musí odpovídat i peníze.
3Kdo udělil odpovědi palec? orwell, Smlouvyzdarm, Kepler
před 2638 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Že by měli jít do háje.
Takové podmínky k práci jako oni a mzdu má tady v ČR málokdo.
0 Nominace Nahlásit |
Měl jsi stejnou možnost. Vystudovat pedagogiku a teď si stěžovat.
Celý problém je ve srovnávání nesrovnavatelného. Chceme srovnávat platy
s platy na západě, ale příjmy nesrovnáváme
2Kdo udělil odpovědi palec? Quimby, Smlouvyzdarm
před 2638 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nejsem si jista, jestli naříkají učitelé.
Podle mne za nářky stojí hlavně odbory,
stejně jako za stávkami ve školství.
2Kdo udělil odpovědi palec? Smlouvyzdarm, Kepler
před 2638 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Stížnosti na platy učitelů mají v našich krajích tradici. Třeba někdo napíše muzikál Lucerna 2.
0
před 2638 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tak proč jste to nešel taky studovat když si myslíte,že je to plat za nic,vy chytráku?Jak vidno jste takový Ferda mravenec,práce všeho druhu.
0
před 2637 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
annas: děkuji za krásné zhodnocení, dal bych nominaci, kdybych mohl. Skoro bych řekl, že jste taky někdy učila 🙂
Psycchotic: Asi jsem měl svoji odpověď formulovat trochu jinak, myslel jsem si, že lidé pochopí. Samozřejmě, že kantořina není jediné náročné povolání, jak píšeš a rovněž záleží, jak to pojmeš. Pokud nebudeš na žáky tlačit, dávat jim domácí úkoly, známkovat budeš „podle ksichtu“ a nejhůř za tři, tak můžeš mít docela veget. Budeš oblíben jak u ptactva žactva, tak o u rodičů a tím pádem i u managementu školy. Pokud po nich začneš něco chtít a budou propadat, nastanou problémy. Málokterý ředitel se pak postaví za tebe, spíš bude na straně rodičů. Takže spousta učitelů jde dnes logicky cestou nejmenšího odporu a výsledky se dostavují. Další věc je, že když to šidíš, musíš být dost zadobře s vedením školy. Nikde není psáno, že to, co projde kolegovi, projde i tobě. Taky musíš koukat, aby ti hromadně nepropadli u maturit s následným megaprůserem (pro tebe) a tudíž se to u vyšších ročníků oborů s maturitou ani moc šidit nedá. Připočtu-li řadu dalších věcí, o kterých se nezmiňuji, neřekl bych, že „Podobné může pronést pomalu každý státní zaměstnanec“, jak píšeš, i když někteří asi ano. Ty dva „chybné“ argumenty v závěru tvého příspěvku bych neviděl jako chybné. Je to tak, každý si to může vyzkoušet, tedy pokud má VŠ a příslušné ped. vzdělání. A pokud se mu to nelíbí, může odejít. Znám případy, kdy to dotyčný nevydržel ani rok, někteří odešli po pár letech a někteří, co vystudovali Ped. fakultu, vůbec do školy z finančních důvodů nenastoupili a v budoucnu ani nehodlají. Názory na to můžeme mít různé, ale není nad vlastní zkušenost!
annas: ano, to téma se stále opakuje, ale ten váš odkaz je starý 7 let a tehdy ty požadavky učitelů byly určitě oprávněné. Jenže mezitím už několikrát dostali přidáno a naříkají pořád. Přece není možné zvyšovat platy jenom proto, že odbory si stěžují. Ajťáků je taky nedostatek, i když berou dvojnásobek. To by měli dostávat 80 tisíc místo 60ti? To ten nedostatek nevyřeší. Taky je nedostatek ve většině technických profesí, často velmi dobře placených, dokonce i lékařů. Ano, chybí hlavně mladší generace kantorů – mužů, ale myslím, že chyba je někde jinde, než v penězích.
Učitelé sice už dostali přidáno, ale také existuje inflace. On asi
nikdo nenavrhuje, aby byli učitelé placení jako „ajťáci“, takže to je
zbytečné srovnávat. Lékaři chybí také, to ale není tím, že by
odcházeli mimo obor, ale tím, že odcházejí do zahraničí. To vystudovaní
učitelé nedělají, ti „pouze“ nejdou učit. Ten nedostatek mladých
učitelů není záležitost posledních let, v současnosti se to pouze
značně zvýraznilo, protože dostat někoho do školy na o trochu lepší
plat prodavačky z Lidlu není snadné. Navíc rozhodně není pravda, že by
byli čeští učitelé (potažmo české školství) přepláceni – viz
odkaz z OECD:
https://data.oecd.org/eduresource/public-spending-on-education.htm
(jen zdůrazním, že se nejedná o srovnávání v absolutních číslech,
nýbrž o podíl z hdp jednotlivých zemích)
Ad Kepler.
protože jsem reagovala na dřívější otázku, nechtělo se mně všechno psát znova, ale nakonec přece vložila a něco přidala.
Osobně se domnívám, že peníze by učitelé řešit nemuseli, ale spíš peníze na vybavení škol. Něco je špatně – u většiny nejde o poslání.
Jedná známá učíla asi 15 let, dělala poradkyni mladé kolegyni, která přišla z VŠ. Ta měla stejný plat jako ona. Takže někde je chyba.
Asi 2 roky učí na Montesorri, sice méně dětí ve třídě, ale pro každé dítě musí dělat individuální přípravy, asistentka jí to množí. Stačí jen psát hodnotící vysvědčení, nedostávají známky, to zabere čas. Ale nestěžuje si, nevím, kolik má peněz. .
Ale jsou zde děti, které mají o vzdělání zájem. Ale na běžných ZŠ je to horší. Moje sousedka uží za ZŠ, kam chodí i nepřizpůsobivé děti, je to žena „kilometr“, ale chodí ze školy ubitá.
Vše souvisí s něčím.
orwell: trochu radikální názor, ale budiž. Jde mi jen o hodnocení jejich práce v porovnání s jinými profesemi, nejde mi o snižování jejich užitečnosti. S domácí výukou bych to přece jenom neviděl tak pozitivně. I když jsem VŠ, z fleku bych asi své potomky učit nedokázal, když tak jen číst, psát a počítat na prvním stupni. Pak bych už potřeboval nápovědu a osnovy.
Ten můj názor byl poznamenán notnou dávkou ironie. Doufám, že zde na Odpovědích působící kantoři (pokud se tu vyskytují) mě pochopili a nebrali to vážně. Původně jsem chtěl napsat, že to, co jsi napsal pod svou otázkou může napsat jenom… Ale nechci urazit, opravdu ne. Sám jsem mj. určitou část svého života věnoval této profesi (a nebyl to jenom rok, či dva) a můžu ti říct, že to bylo to nejtěžší, co jsem v životě dělal a za nejmíň peněz. Je fakt, že ve školství jsou kantoři, kteří by učit nikdy neměli, ale znal jsem dva, poctiváky, které to zabilo. Záleží, jak jsi zodpovědný a kolik ti toho napaří do úvazku. Může se stát i to, že se pořádně vychrápeš jen z pátku na sobotu a ze soboty na neděli, protože v noci z neděle na pondělí už zase na něčem makáš. Těch cca 20h až 24h (zhruba) úvazkových na rozvrhu jsou pouze hodiny strávené za katedrou! A kde máš všechny další na přípravy, tvorby písemek a testů, jejich opravy, tvorby nesmyslných ŠVP, sebevzdělávání na povinných školeních, řešení průserů žactva (jako třídní, kterým dozajista budeš), různé školní akce (burzy škol,…) a to není všechno. Když budeš mít ve třídě jednoho hajzla ve věku tak 16 až 19 let, který ti soustavně bude ničit výuku a ťukat na nerv (můžeš jich mít ale i víc), tak budeš domů chodit po 5 hodinách výuky tak vyčerpán, jako z fabriky po 8h směně. Zkusil jsem si obé, tak vím o čem mluvím. A jestli se ti za to všechno zdá cca 22 500,– čistého před odchodem do důchodu jako Ing. s praxí víc jak 30 let, pak je to holt moc. Chtělo by se toho napsat mnohem víc, ale dalo by to na tenčí knihu. Kdo si myslí jaké je to terno, může si to zkusit.
Já to třeba jako ironii bral, ale jistý jsem si nebyl.
Jinak názor hezký, ale psychická zátěž je jen jeden z mnoha faktorů vztahující se k výši platu. Podobné může pronést pomalu každý státní zaměstnanec a bude to do jisté míry pravda, to ale nic moc neznamená. Práce je těžká, no. Stejně jako píšeš „kdo si myslí, jaké je to terno, může si to zkusit“, můžu napsat „jestli se ti to nelíbí, tak to nedělej“. Obojí je chybný argument.
Jo, taky jsem tam tu ironii zavětřil, zvláště když psal: …poslat je
něco pořádného dělat, třeba obchodovat na burze, vyrábět reklamy atp.
🙂
Ale pak jsem si řekl, s tím ostatním – lidé s takovými názory opravdu
jsou. Souhlasím, že kantořina je psychicky náročná a nemůže ji dělat
každý, ale takových povolání je mnohem více a možná ještě horších.
Myslím, že oněch skutečných osm týdnů dovolené a max. úvazku 25 h
týdně to celkem dobře kompenzuje.
Učitelé s plným úvazkem mají pracovní dobu 40 hodin týdně. Těch 25 hodin je přímá vyučovací povinnost. Náplní práce učitelů ale není jenom přímá výuka.
Kantořina je náročná psychicky, je tam i velká odpvědnost.
8 týdnů dovolené? První a poslední týden prázdnin jsou ve škole, další dva až tři týdny v červenci ještě „doznívá školní rok“ a od poloviny srpna už (někteří) začínají s tematickými plány, přípravami, …
Ti, kdo učitele jenom kritizují, nebo vidí jen to „volno“ (= nevidí, co všechno ta práce obnáší) by si to někdy měli sami zkusit.
No, kompenzuje… Jak komu. Ono záleží hlavně na tom kde učíš, co učíš a koho učíš. Dám příklad: Mám dva kantory, jeden učí u čtyřech oborů ekonomii a v učebním plánu má u všech téma na 1 hodinu daň z přidané hodnoty. Nedovedu si představit, že to vykládá všude jinak. Ono to snad ani nejde. Takže na jedno téma, které si připraví a odvykládá stejně ve 4 třídách, mu naskočí 4 odučené hodiny do úvazku. Druhý kantor (např. ty) – učitel technických předmětů, odučí ve zmíněných třídách taky 4 hodiny, ale v hodině automatizace třeba stabilitu regulačního obvodu, v další třídě v hodině strojírenství třeba lícovací soustavu, další hodině elektrotechniky asynchronní motory a třeba v hodině ekologie (kterou můžeš taky klidně nakoupit) fotosyntézu u rostlin. No, a teď si porovnej zatížení obou kantorů, čas potřebný na přípravu a porovnej vyčerpání obou po 4 h výuky. To nemluvím o prověřování znalostí, tvorba testů, písemek a následné opravování. A jinak, pokud dostaneš učit po prázdninách třebas 3 předměty, které jsi ještě neučil, tak ti garantuji, že ti ani ty celé tzv. prázdniny nebudou stačit na to, abys sis udělal jen to nejnutnější a jakž takž se připravil na výuku. Pamatuji se na svoje začátky (už v kmetském věku), kdy při rozdávání úvazků na příští rok zazněl ve sborovně radostný výkřik jedné kolegyně: „Tak to jsou moje první prázdniny, kdy se nemusím nic učit!“ Tehdy jsem začal tušit, že je něco špatně 🙂 a taky bylo. Když budu ředitel a půjdu ti po krku, vymyslím si pro tebe úvazek, že se z toho pokálíš. No, bylo to v době, kdy byly ve škole 3 PC, jelo se na fólie do Meotaru, které sis musel nadělat, většinou doma večer.