Avatar uživatele
Cenobita

V písničce „Vdávalo se motovidlo, bralo sobě staré bidlo (šídlo)“ – proč?

Jak se dali ti dva dohromady? Proč probíhala svatba, když byly motovidlo i staré bidlo středního rodu? Tato kategorie není ani registrované partnerství – anebo to jsou tzv. dětské svatby, které nakonec dejure neplatí? Prosím o rozbor písničky a rodinných vztahů. Jakou roli tam hrála sova? To touto báchorkou chtěl lidový autor vlastně pravit? Je tato písnička přínosná pro děti, kdy už nikdo pořádně ani neví, co to je motovidlo a jak vypadá?

https://www.y­outube.com/wat­ch?v=I-6d2Z5qwqM

Nemohou takové slátaniny dělat dětem v hlavě guláš?

… a nevybízí ta písnička k násilí, a tedy by měla být zakázána: „Kdyby tu nebyli hosti, praskaly by v tobě kosti.“

https://cs.wi­kisource.org/wi­ki/Studentsk%C3%BD_zp­%C4%9Bvn%C3%AD­k/II.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 3006 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Je třeba si uvědomit, že jde o lidovou píseň s tancem, která vznikla hodně dávno. Nejde o báchorku, tedy vypravování, ale jsou to krátké veršíky, které se rýmují, aby se snadno zapamatovaly. Navíc kvůli rýmu jsou ve verších zachyceni ptáčci, které lidé dobře znali..

Myslím si, že podle pohybu motovidla při předení vznikl tanec zvaný motovidlo, který se tančil v páru rychlými obkročákovými kro­ky.

Jedna věc potřebuje druhou, aby mohla fungovat. Motovidlo připomínalo tyč ve tvaru H, na ni se namotávala ručně soukaná příze a také se na něm měřila. Tkalcovský hřeben byl zavěšený na bidle.

Neznám princip tkaní, ale určitě oba předměty s ním souvisely. Takže přenesením významu se bralo = „něco“ dělo, dělalo zhurta, s nadšením – motovidlo i bidlo byly v provozu, jako by tančily..

Ženy předly, přitom si zpívaly, přihlížející tančili. Možná to byly i děti, protože dnes je tato písnička určena jim.

Při přástkách, stejně jako dračkách se scházely dívky a ženy k zábavě, některé pracovaly, jiné je bavily.

Také se jedlo – v písničce byli ptáčci pozváni na jinou svatbu – tehdejší jídlo – hrach a kroupy. Vrabec je sama kost, kdysi se z něj vařila polévka.

Je třeba se dívat na text v době vzniku, vypadá to zcela jinak, než uvádíte vy.

Jak je to dnes, nevím. Děti spíš znají motovidlo jako někoho, kdo se motá, kdo je nemotora, takže při tanci a hudbě se učí zvládat kroky i zpívat, v ruce mají místo bidla, třeba smeták .

Něco je dané, není špatné, ale interpretací a chybným pochopením textu vznikají nesmyly. Platí to i v oblasti ideologie.

Děti se učí poznávat skutečnost, pojmenovávat i to, co neviděly. Záleží na učitelích, jak jim význam slov vysvětlí.

Myslím si, že dětí mají jiný guláš v hlavě třeba z homosexuálních partnerských vztahů než z nějakého starého motovidla.

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Nalada

Písničku mi zpívala maminka. Když tancuje dospělý s dítětem tak je jako sova, co učí tancovat maleho vrabčáka a protože byla laskavá, tak měla jiný konec písničky: Ty jsi vrabče ty jsi hloupý, proč mi šlapeš na pazourky!

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek