Avatar uživatele
agentpv

Proč v mnoha pohádkách rádcové okrádají a šidí svého neschopného krále? Je to výmysl, nebo se to někdy v historii stalo?

Zajímavá 0 před 2010 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
dubraro

To se dělo vždy a děje i dnes. Pohádky jsou jen nástroj, jak to vysvětlit i dětem.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
annas

Proč? Jen se mohu domnívat, i když vycházím ze literární historie.

Pohádky patří do ústní lidové slovesnosti , teprve později byly sebrány. Takže jde spíš o fantazii, obrazotvornost obyčejných lidí.

V původních pohádkách, jejichž začátek je ve starověku, král nebyl, protože slovo král se objevilo až mnohem později. .

Jde o všeslovanské slovo , které jako *korl’ь bylo přejato v samotném konci raslovanského l. období (přelom 8. a 9. st.) z franckého Kar(a)l , jména nejmocnějšího vladaře epochy Karla Velikého.

J. Rejzek Etymologický slovník

Člověk často viděl, že ve světě vítězí zlo nad dobrem. Proto si vytvořil svět ideální, spravedlivý, v němž vystupují různé přírodní síly jako představitelé dobra i zla, kteří člověka ohrožují, nebo mu pomáhají. Rovněž obyčejní lidé jsou silní, odvážní a vítězí nad zlem.

Pohádky vznikly na venkově, takže lidé straní prostému člověku,stane se hrdinou, zatímco vládce, později král, je považovaný za hlupáka.

Selská lidová moudrost, rozum x omezenosti panovníka. Proto má král rádce, kteří jsou chytřejší než on l. Tm vynikne jeho omezenost.

Protože pravda v pohádkách vítězí, nakonec je např. „hloupý“ chytrý Honza zlé rádce odhalí a stane se spravedlivým králem. (vládcem).

Pokud nejde o pohádkový svět, v reálném světě to často také tak bývá, nebo lidé, kteří jsou dole, „všechno vědí lépe“ než ti nahoře.

Už v minulosti měly pohádky morální aspekt. Typickým příkladem byly pohádky B. Němcové, které sesbírala a byly vydané v 19. st.

Jinak jedinou neautroskou pohádkou, která vznikla na našem území, je pohádka O dvanácti něsíčkách.

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
led

Rozprávky odzrkadlujú svet v časoch ich vzniku. Nadpozemské bytosti a zveličované vlastnosti sú len alegorickým obrazom predstáv tvorcov a upravovateľov rozprávok.
Nemôžte na ulici kričať, že kráľ ma oslie uši, ale keď to zašumie v listoch vŕby v rozprávke… koho budete viniť, že vyriekol zakázanú pravdu?

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Mc Merkurion

… protože pohádky vlastně odráží náš skutečný svět, viz dubraro …

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
annas

I kyž nejde o mou otázku, zajímá, proč jsou v pohádkách králové?

před 2010 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

V dávnych pradávnych časoch, milé dieťa, keď ešte vládli králi a Hlúpy Honza s Nebojsom sa túlali po horách a dolinách Českej kotliny rozprávky odzkadľovali povesti a báje o dobrých a zlých vládcoch, o hrdinoch z ľudu. Neskôr, keď začali králi a hrdinstvo prostého ľudu odchádzať do zabudnutia, títo hrdinovia rozprávok začali v zastúpení predstavovať symbolických, akoby aliendrone povedal „virtuálnych“, hrdinov súčasnosti.
Aj dnes, drahé dieťa, nájdeme v našom „Kráľovstve snov“ takých Kráľov, Čarodejníkov a Hlúpych Janov. …aj keď pod inými menami…

před 2010 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Pohádky odráží svět v minulosti, z doby, kdy vznikly. Ale některé jevy se dají aplikovat na skutečnost.

Coapk v součalsném světě eixtují draci, saně, mluvící koně atd.?

před 2010 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… budu oponovat: jsou i moderní, dnešní pohádky … pohádky proto odrážejí skutečný (v době vzniku pohádky) svět …
… a ano, existují: jestliže věřící věří v boha, pak prostřednictvím daného náboženství věří i v nestrůvy pekelné a jsou přesvědčeni, že existují …
… rozumný člověk ví, že nic takového není, jen Ježíšek …

před 2010 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Pak je třeba vycházet z toho, že existují pohádky lidové a umělé. Mezi nimi je rozdíl.

Ty lidové vznikly dříve, než existovalo křesťanství, rovněž lidé nevěděli, že jejich vizi lepšího světa někdo zachytí a jak ji bude interpertovat.

Liší se také rozdíl mezi interpretací pohádek za socialismu a v současnosti.

Např. Karkulka, Jeníček a Mařenka – tam je náznakem varování, které se dnes interpretuje jinak. Někde v archiovu je otázka, pamatuji se, že ji vlolžila uživatelka Damiana,. Týká se moderního výkladu starých pohádek.

Stejně někdo věří v Boha, tedy v nebe i v peklo. Možná ho to posiluje, těžko říct. Ale ať každý věří, v co chce, pokud neobtěžuje jako např. Svědkové.

Jak přetrvávají lidové pohádky, v nichž lid věřil v dobro, byly sebrány až mnohem později, tak od vzniku křesťanství přetrvává víra v Boha – to je to dobro.

Proto je třeba možné Starý zákon brát jako soubor mýtů o stvoření světa.

Jde o můj názor, sice vycházím z literární historie I současné interprerace, ale ztožňuji se s tím.

před 2010 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… vcelku souhlas, jen bych řekl, že ty lidové, byly dřív taky umělé …

před 2010 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Máte pravdu v tom, že to, co se „dělo“, neexistovalo, takže někdo vymyslel, ale neznáme autora.

Záleží na úhlu pohledu.

před 2010 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek