Proč mají takovou poddanskou, či přímo nevolnickou duši? Nechybí jim
svoboda?
Doplňuji 17.9.:
Zá se mi účelné doplnit otázku o zdroj.
Byl v článku: „Naša túžba po neslobode“ v Denníku N z 6.9.2023
(M.Šimečka), kde je uveden britský historik Martyn Rady. Podrobněji v
„Diskuzi“
Zajímavá 0 před 415 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Protože je to v lidské povaze.
Silný vůdce (ať už skutečný nebo domnělý) budí respekt a ostatní ho
následují nebo alespoň respektují (tolerují a v jisté míře uznávají).
To je v pudech/instinktech a podvědomí, nevědomí. Silný vůdce –
není výraz negativní ani pozitivní, je neutrální. Stejně jako třeba
autokracie. A i třeba autoritářský režim nebo autoritářství je dost
nejisté, nejednoznačné pojmy. Autorita rozhodně neznamená něco špatného.
To spíš naopak…
…Překvapivě celé vůdcovství je postavené (mj.) na autoritě… když je vůdce slabý a bez autority – není to žádný vůdce a jako by ani nebyl; jen formálně. Ano – i v republice, demokracii atd. Pokud je to nevýrazný prezident (či premiér, kancléř,…), je to k ničemu, vláda je slabá, kolikrát i celý stát je slabý (nebo alespoň výrazně oslaben) a taktéž i společnost. Celá společnost stojí zase na vůdcovství (i kolegiální, konsensové a podobné vlády/státy, orgány atd).
Platilo, platí a platit bude dál (i přeneseně), silný král – silný
stát, slabý král – slabý stát, Stát (společnost, vláda atd.)
nepotřebuje slabého vůdce. Dokonce je vysoce nežádoucí. Síla byla vždy
nutností. Pevná ruka, sebevědomí, rozhodnost, přímost/ráznost (respekt
vzbuzující) a mnohé další, to jsou aspekty silného vůdce –
i autoritativního vůdce (to není nic sprostého). Taky jsou to dobré
vlasnosti. Společnost vždy potřebovala silného vladaře, v těžkých
i těch lehkých časech… Taky je ale třeba rozlišovat, co je síla (a
ukázka síly) a co je naopak projev slabosti. Občas se to někdy zaměňuje a
plete. Odpustit, dát milost atd (domněle často slabost). Popravit,
zmasakrovat, propadnout agresi a něco si násilně vynutit,.. (domnělá
síla). Jde o to, že v obou případech může záviset na situace. Dát
milost nemusí být síla, ale slabost anebo naopak – záleží na pozadí,
na motivech a co tomu předcházelo (byla to vynucená milost – nátlakem,
vladař ustoupil? Bál se? Neměl odvahu být tvrdší; udělit trest? Pak to
byla slabost. Ale pokud by většina milost nedala, bylo to těžké
rozhodnutí, ale bylo správné dát milost..? Pak to byl projev síly…).
A takových příkladů a možností by bylo na tisíc. Je třeba rozlišit, co
je (skutečná) slabost a co skutečná síla (vzhledem k podmínkám).
Chápej taky (už jen z principu): autorita – vzbuzuje respekt. Ať už
obdiv, úcta, idol/vzor (příkladný, povzbuzující) anebo
strach, hrůza.
Problém dneška je též doktrinářství a dogmatisimus demokracie a
liberalismu, kde zneužívají i pojem jako autorita apod., aby jej očernili a
překroutili. Užívají je pro diktátory, tvrdé režimy, totality (nebo jako
příbuzné režimy),… Auritářem je zde myšlen někdo (něbo něco), kdo si
něco vynucuje, často i násilně, neoprávněně a něco špatného. Často
spojováno s mocichtivostí, nezákonností, s nekalými prostředky, atd.
(Tohle samozřejmě NENÍ žádné pravidlo).
Přítomnost silného vůdce samozřejmě taky nijak nepopírá svobody
jednotlivců a společnosti ani jejich práva.
Taky autoritářský režim (stejně jako třeba diktátor a podobně) může
být jen nálepka pro něco nepohodlného, které se ostatním nelíbí –
z různých důvodů. Za autoritářský režim bývá označován i třeba
Omán a mnohé další. No jestli je Omán autoritářský (v tom negativním
významu, jaký se tomu připisuje), tak já jsem papež… Nedá se zde mluvit
o žádném utlačování, o potlačovní/omezování lidských práv a
svobody projevu (nebo jakýchkoli svobod), o žádném používání síly a
násilí nebo jakýchkoli špinavých prostředků (manipulace, korupce,
propaganda, demagogie/populismus, vyhrožování, policejní brutalita,
politické intriky,…). Zkrátka je to arabský/muslimský stát, je to
monarchie a je to absolutní monarchie (panovník hlavou státu i vlády). Už
jen tím si vyslouží označení jako „autoritářství“ anebo diktatora
anebo na indexu demokracie (a podobných blbostech) být pěkně dole a tím
JAKOŽE představovat něco zlého (přestože všeobecné podmínky jsou tam
třeba mnohem lepší než v Česku). A to, že je tam víc svobody, volnosti,
klidu,.. než v těch největších demokraciích, je (asi) nepodstatné.
A že ten systém i vláda nepředstavují absolutně nic špatného, je taky
fuk.. :/ :D :D Hlavně, že je to autoritářství/diktatura… ať už to
chápají, jak chtějí.
Jakákoli forma vlády, státu, či režim, kde je silný vůdce, se dá
v podstatě označit jako autoritářství – i když je to třeba
spravedlivý vůdce, postupuje zákonně, ve prospěch lidu a společnosti atd.
I když se autoritářským režimem kolikrát myslí „konkrétní“ režim
se svými specifikami (i když ani to není pravda), které jakože zahrnují
nedemokratické prostředky. Proto lze rozlišovat i autoritářství jako
vládu, či systém který stojí na autoritě, na jedinci (autokracie,
monokracie, monarchie) a pak ten režim, který je špatný – diktátorský.
Jenže problém je v tom, že každý ten systém stojí na autoritě – ať
chce nebo ne (i když se třeba dobře neuplatňuje – pak je to nestabilní
systém bez vůdce, bez autority). Stát potřebuje autoritu, vláda potřebují
autoritu, policie potřebuje autoritu, zákony potřebují autoritu, hlava
státu ji potřebuje v první řadě (bez něj zpravidla padá i to
ostatní)… jinak máš anarchii, nic se nerespektuje.
Autorita ale zkrátka není špatná, ale demokratům/liberálům se hodí ji
použít pro označování něčeho zlého (i když to tímhle
zjednodušují – demagogují, dělají zavádějícím, zkreslují a je to
hlavně součást vlastní propagandy, která je ve skutečnosti hodně
nepřátelská vůči všem ostatním).
Taky za spoustou motivů (i politická příslušnost) jsou předsudky.
Předsudky o té věci, ke které ti lidé tíhnou (tedy spíš nějaké jejich
domněnky) anebo taky předsdudky o těch ostatních (protistranách) –
proč jimi pohrdají.
Když se lidí zeptáš na ideální vládu, režim atd., tak velké procento
z toho „plebsu“ ti řekne, že nejlíp něco takového, kde je
„osvícený diktátor“ anebo „benevolentní diktátor“, či podobné
nesmysly (ba dokonce protimluvy). Ať už jsou to komunisti nebo ne, jsou
věřící nebo ne, jsou antimonarchističtí nebo třeba i pro-demokracii.
Důvody (některých z nich): někdo s pevnou rukou, kdo udělá pořádek,
nastaví pevná pravidla, řád, zatočí s… (to si vyber, třeba s bohatými
anebo cizáky, migtranty, zloději/politiky, ale i Židy, Muslimy a podobně)..
Motivy (ne ty přirozené a podvědomé, ale jakože ty „racionální“ –
kolikrát spíš iracionální a emocionální) to můžou být různé a
poizitivní i negativní (a kolikrát spíš negativní založené na
předsudcích). Rozuměj, že i třeba příznivci demokracie, chtěji toho
silného vůdce-autoritáře, aby praktikoval demokracii (v tomto smyslu ji
zavedl nebo obnovil atd). Každopádně jejich motivy jdou z nevědomí, jako
že silný vůdce/autorita je potřeba (to je fakt), ty si ani sami
neuvědomují. Jejich vedlejší motivy (které považují i za hlavní) –
ty vědomé – jsou často emocionální nebo „racionální“ (na jejich
úrovni intelektu, takže například „mentalita dělníka – stavaře,
fabrikanta“). A klidně budou nadšeně jásat i pro toho negativného
vůdce (či skupinu, stranu atd).
Systémy, formy vlád můžou funogovat různě. Mají jiné uspořádání,
jiné organizace, i jiné hodnoty (demokratismus/liberalimus často uznává
jen sama sebe – tedy její zastánci. A to je jeden z jejich největších
problémů). Rozhodovací (i ten hlasovací proces), mínění většiny,
„určování“, či věčné „hledání“ vůdce/autority v demokracii,
mentalita davu aj., jsou taky samotné argumentem proti demokracii a proti tomu
jak funguje (tedy spíš jak nefunguje).. protože jde proti lidské
přirozenosti a přirozenému stavu společnosti (a spíš se to v tomto
kolikrát vyhrucuje do extrémů.. ).
Takže lidi „inklinují“ k autoritářství, protože celá společnost
je o vůdcovství (na kterém stojí) – a to je zase o autoritě. Dále
proto, že si myslí, že vůdce něco „zařídí“ (pozitivního nebo
i negativního – oni to tak většinou nevnímají) a nastolí řád.
Zkrátka zařídí to a to, vyřeší problém(y) a něco zabezpečí,
garantuje. Vláda „pevné ruky“, což si mnozí přejí = zkrátka znamená
že je silná a to může vzbuzovat respekt – ale mít pevnou ruku nebo
autoritu, to nejsou nějaká negativa. Autorita se mylně prezentuje jako něco
špatného… Je to jednoúhelná propaganda.
No a taky hodně často lidi tíhnou k autoritářství (k jeho
následování) kvůli předsudkům; což jsou většinou negativní věci.
Lidi tíhnou k autoritativním jedincům = kdo působí nebo jedná
autoritativně. I těm, kdo postupují špatně, sami jsou špatní a
chtějí+prosazují něco špatného (diktátoři, a různé totality a
oligarchie měly v minulosti velké podpory a množství nadšených
příznivců – i těch nezfanatizovaných). To vše samo o sobě
neznamená, že autorita je něco zlého a že autoritářský režim nebo
autoritatismus je něco konkrétního – co představuje samé španosti,
nesvobody a bůvíco. Kupříkladu i skoro celý článek o autoritatismu na
wiki je velká blbost, taky založený na předsudích, domněnkách a
zkreslenostech.
Upravil/a: Disraeli
2Kdo udělil odpovědi palec? paul1, aliendrone
před 417 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Už to začínám chápat. Je očividné, že pro tebe SVOBODA = hodit
papírek do popelnice (jinak též urny), který tak jako tak NIC ZÁSADNÍHO
NEZMĚNÍ (s vyjímkou „škatule, škatule – hejbejte se“)! Případně
změní k HORŠÍMU. A tím to hasne.
TO MNOHÉ VYSVĚTLUJE.
Tak teď jsem na rozpacích jestli tě mám POLITOVAT či jestli ti mám GRATULOVAT (protože v tom případě TY žiješ v nejlepším a bezchybném světě, nebeský ráj úplný hadr)!
(Tedy ne že bych si nebyl vědom toho, že různé věci – včetně svobody – vnímají lidé různě, ale že by rozdíly šly až TAK DALEKO, to mě ani ve snu nenapadlo.)
Promiň, nechci psát odpovědní traktát. Je jasné, že s takovým vnímáním/chápáním svobody bys dost možná ani NEMOHL odpovědi porozumět – a to i kdybys CHTĚL. Klobouk dolů před Disraeliho snahou, ale počítám, že s tím vysvětlením u tebe pohořel, že jo? 😉 😁
0 Nominace Nahlásit |
Neřekl bych, že inklinuje. Spíš se buď bojí postavit (pokud je to skutečně autoritářský režim, tak být v otevřené opozici znamená riziko) nebo je jim bližší hmotné zabezpeční nebo základní jistoty (které se režim snaží zajistit) než svoboda.
0 Nominace Nahlásit |
Protože potřebují, aby je někdo vedl za ručičku. Nemají svoji vlastní hlavu.
0 Nominace Nahlásit |
Pánč vyžadují zbavit svobody, nahnat do jakéhosi „člověčína“ a krmit, stejně jako koně, prasata, kozy, krávy, ovce, kury… Děkuju.
0 Nominace Nahlásit |
Třeba je k tomu vede nějaká historická zkušenost, kterou vyslovil už
v minulosti nějaký pan Edmund Burke: „Demokracie se může lehce stát
vládou darebáků.“
Svoboda je pojem velmi relativní, závislý na zkušenostech a vnímání
konkrétním jedincem. Může být značně závislá na jeho postojích a
názorech, které mohou být v souladu s „hlavním proudem“, nebo jít
proti němu a pak ovšem nést následky. Je celkem jedno, kam ten „proud“
směřuje.
Jde třeba o svobodu projevu a po projevu. Můžeš se sice demokraticky
vyjádřit jak chceš, ale… Není problém se dnes vyjádřit tak, abych si
svobodu omezil, aniž bych použil jediné vulgární slovo, nebo nabádal
někoho k trestnému činu. Asi nemusím dávat příklad.
Se svobodou je problém. Patrně dost lidí se v té svobodě necítí
svobodně a bezpečně. Možná proto inklinují k nějakému autoritářskému
režimu, který by jim (podle jejich mínění) zajistil alespoň tu bezpečnost
a jakýsi pořádek na obývaném uzemí. Nejlepší by byl možná nějaký
velice moudrý spravedlivý monarcha – lidumil. Jenže takový tu ještě, co
si vzpomínám, nebyl.
A tak si tu žijeme, režimy i vlády se střídají a kyvadlo dějin dělá
bim bam.
0 Nominace Nahlásit |
Tento pán (https://en.wikipedia.org/wiki/Martyn_Rady) je autorem
knihy: Říše středu: Nové dějiny střední Evropy (Allen Lane and Basic
Books, 2023). Mně je vždy bližší názor člověka z jiné země, ten
bývá nestranný, není ničím zatížen. Uvádí vliv dějin na chování
lidí žijících v prostoru střední Evropy. Projevují se tady různé formy
poddanství způsobeny mimo jiné obchodem s otroky, Slované byli výnosným
zbožím (otrok vyvezený do Asie měl cenu při nákupu 35 g zlata, v Bagdadu
150 g zlata). Dále poslušnost vládcům, neposlušnost byla přísně
trestána. Odklon od západní, svobodnější části Evropy nastal v 16. a
17. století. Na západě se rolníci osamostatnili, měli právo stěhovat se
a vlastnit půdu. Na východě byli nevolníci připoutaní k půdě patřící
šlechtě. Hlavně v tomto období nám prý ujel západní vlak
svobody, který jsme stále ještě nedohnali. Od tohoto období se střední
Evropa stávala postupně stále více autoritářskou. Úlohou vládce bylo
lidem zaručit štěstí a proto od nich vyžadoval poslušnost, věrnost a
usilovnost. Z této představy se zrodila byrokracie a vláda pomocí dekretů.
Zvlášť Marie Terezie vydávala dekrety jako na běžícím pásu. Její syn
Josef II. zašel ještě dále. Marie Terezie vydávala cca 100 dekretů
ročně, Josef II. 700.
Na západě se začala rozvíjet veřejná sféra, ve střední Evropě bujněla
cenzura (za Marie Terezie bylo zakázáno více jako 5000 knih). Vztah mezi
byrokratickým státem a jeho občany se dostal pod kůži tak hluboko, že
značná část lidí se ho dodnes nezbavila. Touha po státě, který nám
přikáže jak se máme chovat a co si máme myslet, přežívá u části
společnosti jako virus, který jen čeká na vhodné podmínky.
Ještě doplním – toto se týká obyvatel střední Evropy, ale podobné chování se vyskytuje po všech kontinentech. Proto jsem položil tuto otázku.
Aliedrone: Proč tolik hořkosti? Mimochodem – jsi vedle jako ta
jedle – nepíšu tam o sobě – pozorněji čti a nedělej ukvapené
závěry. A „Disraeli“ – vcelku dobré. Chápu to podobně,
je pohodlné nechat za sebe rozhodovat někoho jiného. Vysvětlil svůj názor
celkem dobře, i když poněkud obšírněji. Zato Ty jsem úplně
mimo mísu.
paul1>>> No vždyť ANO, psal jsem že NEODPOVÍM (včetně
důvodu). 🙂
Ale že bych byl „úplně mimo mísu“, tak to ani náhodou! Ale abys
neřekl, tak něco utrousím. Stejně již tradičně nemohu spát (nespavost) a
ani nemá cenu se o to snažit, protože stejně „za chvíli
vstávám“. ☹
Namátkou ti připomenu nedávný dotaz zde. Holčina zde žádala o radu, co má dělat, když soused/majitel ji šikanuje. Podotýkám že údajně NEŽIJEME v „autoritativním státě“ (alespoň dle tvrzení režimu samotného), ale ve „SVOBODĚ“ a „právním státě“. PCHE!
Sakra – vždyť má TOLIK práv a svobod (NA PAPÍŘE!), o kolika se nám
za totáče ani nesnilo! Má „demokratickou“ policii (vlastně VÍCERO
policií), jsou i jiné orgány činné v trestním řízení, k tomu má
demokratické poslance a senátory, má dokonce ombudsmana a o zástupech
„pomáhajících“ neziskových organizací se snad ani nebudu zmiňovat.
Může se odvolat i „do Evropy“ a kdovíco ještě.
A PŘESTO SE NEDOVOLÁ U NICH POMOCI (prý s tím „nemohou nic dělat“) a
žadoní zde o radu! Možná, MOŽNÁ by něco z výše uvedeného MOHLO
zafungovat a pomoci, ale asi tak kolem roku 2150 odhaduji – pěkně
děkuji! 🙂
NECHCE, aby za ní někdo rozhodoval. Chce jen mít kousíček (malilinkatý!) osobní svobody (potažmo pocitu bezpečí), protože i ten ke svobodě patří. A věř mi, že pokud si vzpomenu na „totalitní benga“, tak ti by celou situaci vyřešili promptně a účinně NAMÍSTĚ!
Troufnu si tvrdit, že by chudák holka KLIDNĚ uvítala „totalitní benga“ a zaprodala svoji duši autoritativnímu režimu za TROCHU jejich ÚČINNÉ pomoci. Protože „svoboda házet papírky do volební urny“ jí NIJAK NEPOMŮŽE. A ani dalších bambilion „svobod“ a „práv“, které má NA PAPÍŘE, víš?!
Jen doufám, že jsem to nepřehnal s rozsahem objasnění. Jde jen o jediný přiklad z jedné škatulky – sociální případy), ale klidně ti napíši příklady MAJETNÝCH (kteří jsou stejně bezmocní, pokud nevezmou věc bez ohledu na zákony a „garantované svobody a práva“ takříkajíc do vlastních rukou).
Takže si ušetři výlevy o „poddanské, či přímo nevolnické duši“, protože to s tím NEMÁ co dělat. 🙂
Drap | 3375 | |
annas | 2020 | |
marci1 | 2004 | |
Kepler | 1901 | |
mosoj | 1775 | |
da ny | 1308 | |
zjentek | 1186 | |
hanulka11 | 1028 | |
quentos | 950 | |
elkon | 936 |
Děti a zdraví |
Ženy a zdraví |
Muži a zdraví |
Nemoci |
Fitness |
Životospráva |
Ostatní zdraví |