Např. kvadrokoptéry, hexakoptéry, oktokoptéry… dokonce u tohoto
monstra jsem těch vrtulí napočítal 16! https://www.novinky.cz/muzi/511117-letadlo-do-kazde-rodiny-americane-stavi-stroje-budoucnosti.html
Podle mého názoru by v pohodě stačily dvě protiběžné vrtule na jedné
hřídeli, jak tomu je např. u většiny vrtulníků Kamov https://cs.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-27
Ať mi nikdo neříká, že jeden velký elektromotor váží víc, než x
menších elektromotorů + nosné konstrukce. Pořád mi to vrtá hlavou. Není
to jen móda, podobně jako u tepláků, kde víc pruhů = víc adidas?
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? briketka10, aliendrone před 1952 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Laicky myslím, že ide o lepšiu aerodynamickú stabilitu a rozloženie
sily.
Všimnite s, že s počtom nosných prvkov sa mení aj tvar dronu. Tým aj jeho
ovládateľnosť. Tak, ako kedysi na automobile stačila jedna rýchlosť
dopredu a jedna dozadu. A dnes by ste s takým vehyklom ani nevyšli na cestu.
Viac prevodových stupňov umožňuje „čistejšiu“ jazdu. Podobne je to aj
s dronmi a počtom ich hnacích jednotiek.
V prípade dronov nejde o vizuál a optickopocitový efekt ako u teplákov,
ale o zlapšenie letových vlastností.
Ozaj, načo majú autá 4–6 kolies, keď by stačili 3? 🙂
3Kdo udělil odpovědi palec? briketka10, Dochy, Kepler
před 1952 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?briketka10 Nahlásit |
Podle mne to souvisí s problematikou stabilizace za letu a výrobní komplikovaností (potažmo cenou a spolehlivostí) rotorové hlavy.
Běžná rotorová hlava s kloubovým zavěšením listů u jednorotorového vrtulníku je složitá (tedy i drahá a s vyšší pravděpodobností poruchy), podléhá rychlému opotřebení. Systém se 2 protiběžnými vrtulemi nad sebou sice efektivně eliminuje klonivý moment rotoru i nutnost potřeby ocasního rotoru nutného ke kompenzaci reakčníno momentu hlavního rotoru (o jeho využití k řízení nemluvě), nicméně právě tento druhý důvod, řízení, tedy rozdělování momentu mezi 2 nad sebou protiběžné vrtule o5 zvyšuje komplikovanost agregátu – připočti dvojnásobně komplikovanější hřídel hlavního rotoru.
Drony používají jednoduché PEVNÉ zavěšení, přičemž ovládání každého rotoru (jeho motoru) je samostatné, obvykle je rotor připevněn přímo k hřídeli elektromotoru. Právě možnost jednoduchého přímého samostatného ovládání rotorů (jejich motorů) u dronů je to pozitivum, proč se to tak dělá. Zajisté by šlo použít i jednomotorový systém, který pohání více rotorů, ovšem představ si tu komplikovanost rozvodu momentu k jednotlivým rotorům, zvláště pokud tento má podléhat nějaké regulaci (řízení). Oproti „blbé pevné vrtulce naražené na hřídel elektromotoru“ je to celkem komplikované a drahé drámo, o spolehlivosti nemluvě.
Jo a to navyšování počtu rotorů souvisí s účinností vrtulí (efektivitou přenosu hybnosti na vzduch v souvislosti s vlastní hmotností a výkonem agregátů). V určitých letových režimech je to výhodnější, ale pro přesné důvody si raději počkej na názor konstruktéra. :)
Takže jako obvykle > za vším hledej buď ženu NEBO jako v tomto případě prachy! ;) :D :D
Problematika rotujícího nosného křídla není tak jednoduchá, jak se na první pohled laikům jeví, ale je DOST zajímavé si o tom něco přečíst, namátkou https://heli.pelikandaniel.com/?sec=page&id=5
Dobrá otázka. :)
3Kdo udělil odpovědi palec? briketka10, Dochy, Kepler
před 1952 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Klasický vrtulník
protiběžné vrtule:
hexakoptéra:
Závěr: Je to zkrátka mechanicky a fyzikálně bezpečnější a jednodušší – na úkor elektroniky a řízení ta se musí poprat s případnými problémy…
2Kdo udělil odpovědi palec? briketka10, aliendrone
před 1952 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
IMHO se jedná o řešení problému poruchy motoru. Multi koptéra s minimálně pěti rotory zůstává schopna letu a manévrování i při výpadku jednoho motoru. Šestirotorová pak má výhodu v symetrii. Stroje s osmi či šestnácti rotory jsou již jen konstruktérskou exhibicí.
0 Nominace Nahlásit |
Dubraro: myslím, že tak to není. Všimni si, že ty různé multikoptéry mají vždy sudý počet vrtulí, vždy dvojice s opačným směrem otáčení. Kdyby jedna z nich vypadla, musela by se okamžitě znehybnit i ta druhá v páru, jinak by se celý přístroj nekontrolovaně roztočil, podobně jako helikoptéra s vyrovnávacím ocasním rotorem, který mu ustřelí nějaký primitiv s RPGéčkem. Jde o kompenzaci točivého momentu, páč akce vyvolává reakci.
Viděl jsem tří- i pětirotorový stroj. Řízení výkonu lichého počtu rotorů je ale řádově náročnější na výkon počítače, který to řídí.
Přidá se výkon těm zbývajícím které se točí ve stejném směru, zároveň se přidá výkon sousedním k té porouchané a ubere se výkon protilehlé…
Mno matematicky jednodušší by bylo protilehlou úplně vypnout a nechat to na zbylých 4 (u hexy) ale je otázka zda z výkonových nebo jiných důvodů by nebyla vhodnější jiná kombinace…
led>>> Dávám palec, protože jste to v podstatě trefila, přesto jsem i tak krásnější, než nejkrásnější. HEČ! ;) :D :D
No, jestli jsi tak krásný jako ty vrtulníky, tak potěšpánbůh. Někde jsem četl, že vrtulník v podstatě neumí létat. Je tak škaredý, že ho odpuzuje i země. Ale ještě k těm koaxiálním rotorům: uznávám, že jsou komplikované, ale mohlo by být i řešení se dvěma rotory i motory – podélně i příčně (Chinook a konvertoplány). Tak proč ne takto?
To není úplně přesné. Země neodpuzuje celý vrtulník, ale jen jeho palivo. Důkaz: Když palivo dojde, přestane být vrtulník Zemí odpuzován.
2 rotory (ať již podélně jako Chinook nebo příčně jako Mi-12) vyžadují 2 transmise a při stejném CELKOVÉM výkonu jsou 2 agregáty vždy mnohem těžší než jeden)
Čtyř a vícerotorové systémy prostě nepotřebují cykliku, kolektiv, stabilizátory atd., prostě toto https://www.mojerc.cz/images/stories/virtuemart/product/118732/118732.jpg je MNOHEM JEDNODUŠŠÍ, než tohle > https://cdn.myshoptet.com/usr/www.rc-levneji.cz/user/shop/big/939_kovova-rotorova-hlava-pro-hk-500gt-cmt.jpg?51d973c9 :)
led>>> No jo, vankúšiky… A hlavně HODNĚ! ;) :)
Jakkoli se u vrtulníků projevuje tzv. přízemní efekt, tak PŘESTO na vzduchovém polštáři nelétají. (to provozují VZNÁŠEDLA a gangster Dochy, pokud jde o vymáhání výpalného > běží pro něj tak rychle, až ho to nadnáší) ;) :D
Neposielajú vzduch pod vrtuľník? Prirodzene nie je taký vankúš ako ten pérový, čo používate po „zjedení Keplera“
Posílají, ale ten polštář je něco co vrtulníkářům spíše nahání hrůzu… Myslím že se jim více líbí proud vzduchu tlačený dolů a jeho reakce či představa rotujících křídel. Polštář (statický projev vzduchu natlačeného vrtulí pod rotor) při přízemním letu vrtulníkům hrozí – je riziko že po něm vrtulník sklouzne do strany a spadne… Dynamický proud vzduchu proudící dolů a pak se rozpadající do okolního prostředí je pro stabilitu vrtulníku výhodnější.
Ano ano, dokonce na to existuje striktní předpis pro piloty vrtulníků (omezit pobyt v tomto rizikovém prostoru na nezbytné minimum, resp. zákaz v něm běžně létat) Ale už si nevybavuji, jaká je minimální povolená letová výška ani jestli je jednotná pro všechny typy nebo různá typ od typu (je rozdíl, mezi např. Mi-26 a dvojsedadlovým šidítkem).
A preto nelietam vrtuľníkom, ale na metle. Je to istejšie, predsa len tisícročia praxe rôznych generácií pilotov metiel.
A protože si všichni dokážeme představit jak to létání takových holek nestydatých vypadá (ostatně už ze středověkých ilustrací to VÍME!), tímto jsou vyřešeny záhadné katastrofy letounů! ;) :D :D
led: Možná na tom něco je. Se stabilitou myslím problém není, dnes už existují elektronické senzory a řídící jednotky na takové úrovni, že umožňují i jízdu na jednom kole. A proč jsou vrtulníky Kamov dokonce obratnější, než ty klasické?
Nie som odborník, preto aj moja odpoveď bola z laického pohľadu. Ako by povedal (všimnite si podmieňovacie zámeno „ako by“, teda nie aby ste to naňho povedali) náš najnajnaj…(+15 riadkov naj) čo to o vznášaní sa na metle viem.
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2638 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1349 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1066 | |
Kelt | 1006 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |