Jistě, např. kvůli vypnutí části troleje, ale to by se dalo od
vypínače proklemovat. Vždyť trolej vodí el. proud, proč je tedy ještě na
stožáru napájecí vodič?
Doplňuji:
Děkuji za odpovědi, to mě opravdu nenapadlo o tom průřezu a úbytku.
Pro upřesnění přidávám tedy obrázek a je to ten vodič vně sloupů-
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Moravsk%C3%A9_Kn%C3%ADnice,_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Brno_-_Havl%C3%AD%C4%8Dk%C5%AFv_Brod_%2802%29.jpg
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Michal Kole před 4441 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Koukám,co je tady odborníků.Ale někteří mají částečnou pravdu.
Tak za prvé – na naší dráze se používají dva druhy napájení –
v severní části republiky stejnosměrné 3 kV a v jižní střídavé
25 kV.Ta hranice je někde na čáře Kadaň – Beroun –
Čáslav-Přerov.Ten stejnosměrný proud je starší,protože tehdy ještě
nebyly moderní usměrňovače a trafa montované na lokomotivu.
Stejnosměrný proud má oproti střídavému větší úbytek proudu ve vedení
a proto jsou měnírny a trafostanice cca 20 km od sebe.Ale to není dogma a
záleží na profilu tratě a jejím vytížení.Souběžné vedení s tratí
na sloupech slouží k doplnění proudu do troleje,zejména ve stoupání a ne
k napájení měnírny či trafostanice.Ty jsou napojeny na běžnou rozvodnou
síť.
Střídavý proud má podstatně nižší ztráty ve vedení a tak jsou
trafačky s napájením troleje až 50 km od sebe,protože transformátor a
usměrňovač si veze lokomotiva s sebou.I trolej má menší
průřez.K doplnění proudu v troleji plně stačí souběžné napájecí
vedení. Ale zase záleží na profilu tratě a počtu vlaků.Přes Vysočinu
budou napájecí stanice u sebe blíže než na Jižní Moravě.
Pro oba systémy platí ještě jedna zajímavost a to tzv „elektrické
mezidobí“ – tedy časový úsek mezi dvěma vlaky potřebné k tomu,aby
se po průjezdu prvního vlaku doplnily v troleji hodnoty pro jízdu
druhého.Je to v řádech pár minut a zase podle profilu tratě
5Kdo udělil odpovědi palec? kuldatomas, Rocker, anonym, anonym, anonym
před 4441 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?anonym Nahlásit |
předpokládám že myslíš vlakové troleje,je to přívod elektřiny
z rozvodné stanice od trafa k trolejím.Používá se protože proud
zbytečně nezatěžuje troleje.
Dost často bývá také vidět podél tratě další sloupy a na nich měděný
kabel průřezu 74mm2 s napětím 40kV ss podél celé tratě a po zhruba 10km
trafostanici kde se mění těch 40kV na 3kv pro troleje.Je to z toho důvodu
že při vysokém napětí můžeš přenášet energii na dlouhé vzdálenosti
při relativně malých ztrátách,hlavně co se týče proudového odporu.
0 Nominace Nahlásit |
Trolej má malý průřez, relativně velký odpor, na kterém by vznikal velký úbytek napětí a tím ztráty. Proto se paralelně s trolejí vede druhý vodič většího průřezu, který je v poměrně krátkých vzdálenostech připojený k troleji. Proud lokomotivy se tak rozdělí v nepřímém poměru k odporu obou vodičů. Podstatně větší část proudu se vede napájecím vodičem, na kterém nevzniká tak velký úbytek napětí.
0 Nominace Nahlásit |
Je to odlehčovací vedení. Vede souběžně s trolejí a v určitých vzdálenostech je s ní propojené. Je to kvůli nižším ztrátám, aby ty ampéry nemusely celou cestu putovat tím relativně slabým trolejovým drátem.
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 4441 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Chtělo by to trochu upřesnit. Trolejbus má dva vodiče a tramvaj i vlak má jeden vodič a druhým je kolej. Jaký další vodič myslíš? Nejsou to náhodou napínací lana? Nějak to nechápu.
0
před 4441 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek