Odpoveď byla označena jako užitečná
"Triumf (latinsky triumphus) byla veřejná oslava konaná ve starověkém Římě na počest vítězného vojevůdce.
Senát v období římské republiky přiznával tuto poctu veliteli, který dosáhl velkého vojenského vítězství vedoucího k završení války a jehož provolalo vojsko na bitevním poli imperátorem. Vítězství muselo být vybojováno ve spravedlivé válce (bellum iustum) a v rozhodující bitvě muselo padnout alespoň 5000 nepřátel.
Triumf mohl být přiznán jen nejvyšším magistrátům, jimž náleželo
imperium. V dobách římské říše byl vyhrazen osobě císaře a zpočátku
také jeho nejbližším příbuzným. Vítězní vojevůdci bývali
odměňováni nižší formou triumfu nazývanou ovace (ovatio), případně
obdrželi triumfální odznaky (ornamenta triumphalis)."
https://cs.wikipedia.org/wiki/Triumf
--
!Když římský vojevůdce některý dobyl ve spravedlivé válce velikého
vítězství, pobiv značné množství nepřátel, mohl mu senát (sbor
starců) v souhlasu s lidem povoliti triumf, to jest slavný a velikolepý
vjezd do Říma.
Vjezd tento děl se obyčejně z pole Marsova. Oslavenec jel na pozlaceném voze taženém čtyřmi bělouši, ozdoben vavřínovým věncem, v ruce maje žezlo ze slonové kosti a oděn rouchem purpurovým. Veškery ulice, kudy se až ke Kapitolu ubíral, byly nádherně a skvěle vyzdobeny a okrášleny; senát kráčel vítězi vstříc.
Napřed šli zpěváci a hudebníci, za nimi obětní zvířata vyšňořená, pak kráčeli v dlouhých řadách vojínové a nesli kořist ve válce získanou, neb též vezla se na vozech, také nesli obrazy dobytých měst a hradů, a za nimi šli zajatí knížata, vojevůdcové a vojíni v poutech, teprve za těmi následoval vítěz či triumfátor; za ním nejbližší jeho příbuzní a přátelé, jakož i jiní občané v oděvu slavnostním s hlasitým plesáním se ubírali.
Za občany šlo vojsko pěší i jízdní, pokryto vavřínovými věnci a dary, jež jim obyčejně udílel vítěz krátce před slavným vjezdem do Říma. Dle starodávného zvyku těsně za vítězem šel otrok, nesa zlatou, drahokamy ozdobenou korunu a chvílemi opakuje vážnou výstrahu:
„Ohlédni se za sebe a považ, že jsi pouze člověk!“ na znamení, aby vítěz příliš nezhrdl.
Celý průvod ubíral se na Kapitol, kdež vojevůdce děkoval hlasitě a přede všemi bohům za obdržené vítězství, obětoval zvířata až sem přivedená, a věnoval bohu Jupiterovi zlatou korunu a čásť kořisti. Potom byla nádherná hostina, již dával vítěz na své útraty; večer vyprovázel lid s pochodněmi oslavence s radostným jásotem domů.
Často i vystavena byla triumfujícím vítězům slavobrána z mramoru, opatřena nápisy, figurami a jinými okrasami. Mnohé z nich až po naše dny se zachovaly, a kdo navštíví Řím, neopomene si prohlédnouti tyto starobylé ostatky a svědky římské moci a slávy."
Nebo šlo také o slavnostní průvod k božstvu. V době, než byly zakázány náboženské oslavy, konaly se podobné průvody např. o Božím těle, slavnosti vzkříšení atd.
Dnes se dá za tento pochod považovat olympijský nástup sportovců, Nebo
nějaké jiné slavnosti.
Nebo si pochody můžeme poslechnout v opeře třeba od Verdiho.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?anonym Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5913 | |
Drap | 4686 | |
led | 3030 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2245 | |
zjentek | 1685 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1443 | |
quentos | 1428 | |
elkon | 1392 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |