Mimo výrobce před vznikem republiky byla výroba na př. Stelka, Vaja,
Omega, Pánek, Rex, Myron, Hara, Juja, Kroboth, Myron, Enka, Disk, FRM Gatter
z motocyklů Poustka, Praga, Bulliers, Sagitta, Satan, Fortis, Sirdocco, SKO,
Tripol, Velox, Grizzly, Janotka, JAC, JFK, Kiear, Mat, MC, Ogar Čechie.
Tipnul bych, že ČSR byla automobilvou velmocí.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? zjentek před 343 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nevím, co je „rozlet“. Nesdílím většinové přesvědčení o první republice jako hospodářském a zejména průmyslovém tygru. Průmysl byl podfinancovaný vinou naprosto amatérského přístupu většiny bank. Výčet značek je impozantní, ale většina z nich je kusová ruční výroba skoro na koleně někde v kůlně. Nemluvě o servisu a náhradních dilech. Zrovna podpora motorismu v ČSR byla nulová, daň z přepychu na auta byla zrušena až 1927 a přišla krize. ČSR se pak do roku 1939 nikdy nedostala na úroveň výroby 1929, a to jako jediná, na rozdíl od úplně všech vyspělých zemí.
0
před 343 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, je správné, že v období První republiky byla Československá automobilová a motocyklová produkce široce rozsáhlá a různorodá. Ačkoliv nemusíme nutně mluvit o ‚velmoci‘, auta a motocykly tuzemské výroby byly vysoce kvalitní a oblíbené nejen doma, ale také v zahraničí. Významnými výrobci byli například Škoda, Tatra, Aero, Praga, Walter a Jawa.
Nicméně, srovnání s dnešní dobou není zcela přímé, protože výrobce a modely můžeme počítat do nekonečna, ale důležitější je objem produkce, jak kvalitativní, tak kvantitativní. Dnes je automobilový průmysl v České republice nejvýznamnějším průmyslovým odvětvím, které se podílí značnou měrou na hrubém domácím produktu. Výroba je ovšem koncentrovaná v podstatě na tři výrobce – Škoda Auto, Hyundai a TPCA (Toyota/Peugeot/Citroën). Jsou zde i další firmy zabývající se automobilovou výrobou a jejími součástmi, ale ne na takovém rozsahu.
V oblasti motocyklů je situace v ČR dnes spíše okrajová. Ačkoliv je zde několik menších firem vyrábějících speciální a luxusní motocykly (například Čezeta nebo Blata), masová výroba motocyklů v ČR skončila s koncem výroby značky Jawa.
Takže z hlediska rozmanitosti značek a modelů bylo za první republiky nabídka aut a motocyklů určitě bohatší, avšak co se týče objemu a ekonomického vlivu na stav země, je dnes automobilový průmysl důležitější.
0
před 342 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud vezmu pokračující výrobce tak Ogar po Jawě a ČZ byl třetí
největší výrobce motocyklů.
Auta Praga, Walter, Jawa, Tatra, Škoda, Wikov Zetka.
Což mimo Německa a Anglie nemohl v Evropě nikdo konkurovat.
Při diskuzi u Zelené kočky jsme nemohli dopátrat kde je vina úpadku, zda
rok 1948 neb 1945, případně 1939 a 1938.