Měli bychom být kritičtější a říkat i ta negativa nebo by v tom
mělo hrát roli spíše vlastenectví?
(příklad: husitství s Janem Žižkou, role ČSR po 1. světové válce,
situace během 2. světové války).
Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? Odpovědi.cz, led, annas, EKSOT123 před 1734 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
„Je třeba si uvědomilt, že minulost se mění podle přítomnosti, Změní-li se přítomnost, změní se i názor na minulost. B. Martinů“
Z toho vyplývá, že o lepší budoucnosti pečují politici, o lepší minulost historici, o lepší přítomnost novináři-" Ž. Petan
https://books.google.cz/books?id=OFHk8JPcZi4C&pg=PA340&lpg=PA340&dq=O+lepší+budoucnosti+pečují+politici,+o++lepší+minulost+historici,++o++lepší+přítomnost+novináři-++Ž.+Petan&source=bl&ots=44GUi3yJL2&sig=ACfU3U3EuMOWGt7Gjlf2LgkDH-sZNvxIeg&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwibuIvIxL3oAhWEjKQKHWoLCFkQ6AEwAHoECAoQAQ#v=onepage&q=O lepší budoucnosti pečují politici%2C o%20 lep
Vezměte si interpretaci VŘSR,. tzv. únorového vítězství, politické procesy. znárodnění atd. Uvádím jen novodobé dějiny, názor na Zdeňka Nejedlého, nebo na spisovatele v době normalizace a po r. 1989. .
Navíc o určité skutečnosti jinak bude vyprávět přímý účastník, jinak někdo z doslechu., který třeba straní určité skupině či politické straně. Později někdo nerozliší, zda je událost pravdivá, proto se stále dovídáme něco nového. .
Měla by platit objektivizace, tj. vykreslení objektivní sotuace bez vlastních názorů, pokud nejde o úvahu., nestrannost. Na druhé straně zase subjektivizace přeceňuje subjektivní přístup..
Co člověk, to jiný pohled na skutečnost.
Co je objektivní? Jsou přece tři stránky zachycení události,
příběhu – pravda, vyprávění jednoho a toho, kdo příběh vypráví
dál.
–
Máte-li zájem, podívejte se na mé otázky.
https://www.odpovedi.cz/otazky/o-nasi-historii-se-pisi-pravdy-legendy-
polopravdy-lzi-ktere-udalosti-povazujete-za-pravdive-a-ktere-za-myticke
„O naší historii se píší pravdy, legendy, polopravdy, lži. Které události považujete za pravdivé a které za mýtické?“
Ještě jedna k líčení vlastností Čechů.
„Měli Češi podle historiků holubičí povahu, či byli drsnými bojovníky, již šli za svým cílem a neustupovali jako dnes?“
Jak dějiny posuzuje jedinec, je jeho věc, ale události často z některých jedinců vytvoří hrdiny. Jenže vy jste historii nepoznal, takže si můžete vytvořit svůj vlastní pohled.
Jenže bohužel z historie si berou ponaučení nejen slušní lidé, ale i ti zlí. Takže pro někoho je hrdinou i záporný jedinec. Proto nejde oddělit události o tzv. hrdinů.
Něco v mých otázkách.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Ak chceme hodnotiť konanie človeka, musíme brať do úvahy dobu, v ktorej
žil, znalosti, ktoré mohol poznať a situáciu v ktorej bol.
Hodnotenie našimi očami je ovplyvnené našimi skúsenosťami a znalosťami.
A žiaľ ľuďmi, ktorí vlastné záujmy kladú nad historickú pravdu.
Viac objektivity by nikdy nezaškodilo, hlavne pseudohistorikom.
annas použila slová „Je třeba si uvědomilt, že minulost se mění
podle přítomnosti, Změní-li se přítomnost, změní se i názor na
minulost. B. Martinů“
Tieto slová B. Martinů však ukazujú skreslenú „pravdu“. Minulosť sa
nemení bez ohľadu na „názor na minulost“, zmení sa len pohľad na
minulosť. Napríklad ak súčasná politika hovorí o nedávnej minulosti
inak, ako sme je v skutočnosti prežili, máme preto poprieť vlastnú
minulosť? Nie naša minulosť ostala našou minulosťou, aj keď ju súčasní
historici zmenili. Mám tvrdiť, že som mala samé jedničky, aj keď to nebola
pravda? Mám si napísať falošnú diplomovú prácu, ako niektorí súčasní
politici a tým zmeniť svoju minulosť?
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
A jak víš, co je objektivní, správné nestranné. Byl nějaký pohled na
dějiny a pak přišel Marx a řekl, že to byla historicky daná podmínka
člověka, aby budoval lepší společnost a že to je smysl všech zápasů
v historii. A každý filozof se na to bude dívat podle toho, co uznává.
Můžeme nějakou osobu chválit, nebo pomlouvat. Stejně tak můžeme pomlouvat
praotce Čecha, že nedorazil někam k moři, ale že zůstal tady.
Když ti bouchne továrna, spadne letadlo, onemocní lidé, hledá se příčina
a ta je založena na přírodních zákonech a na tom, že lidé tento zákon
neznali a neudělali nějaká opatření. Ale hodnotit a posuzovat nějaké lidi
a jejich činy před mnoha lety s kým se měli spojit, a koho zlikvidovat a
který klášter vyplenit jaksi nejde jednoznačně.
0 Nominace Nahlásit |
Něco může být kladně posuzováno v národním zájmu a současně to nemusí být v zájmu zbytku světa. Klasickým příkladem může být třeba drancování přírodních zdrojů.
0 Nominace Nahlásit |
S objektivitou je to složitější. Stejně tak s národními zájmy.
Příklad r. 1948
Jinak vnímá majitel činžovních domů, sedlák, fabrikant, živnostník
aj.
Znárodněním přišli o majetek, o svobodu.
Dělník z továrny, služky, horníci a mnozí další „utlačovaní“ se
dočkali 8h pracovní doby, lepšího finančního ohodnocení.
Někteří mohli v nové poválečné republice konečně začít studovat,
vyučit se ve státním řemesu. Nemuseli dřít za mrzký peníz na selském,
farském, panském, u uhlobaronů 12 – 16 h denně, jako jejich
rodiče.
Podobné příklady se najdou v dávné i novodobé historii.
Dále viz. Kelt a annas)
Upravil/a: da ny
0 Nominace Nahlásit |
Historii píší vítězové. To hovoří za vše. Dále je silně dikutabilní, co je národním zájmem. Kdo to určuje? A nakonec… absolutní objektivita neexistuje. I kdyby se o ni někdo snažil, nikdy nebude mít k dispozici absolutní soubor dat.
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že lidi už jsou tak zdegenerovaný, že do velké míry ztratili
schopnost historii i současnost objektivně nebo aspoň zodpovědně
posuzovat. Jinak pochybuji, že by taková nezodpovědnost nebo dokonce
záměrná neobjektivita v dlouhodobém horizontu prospěla jeho přinašeči.
Může mu přinést krátkodobé výhody, klidnější spánek,… ale
podtrženo sečteno tu musí jít do mínusu. Ale ty mínusy se často projeví
až u potomků, nebo na věčnosti. Je to o víře a svědomí.
Možná v rozporu s tím vzpomínám na komedii „Jáchyme, hoď ho do
stroje“, kde byl hlavní hrdina na koni kvůli příznivému horoskokpu. Když
se ale dozvěděl, že horoskop byl chybný, byl konec. Objektivita sice možná
nepřináší tolik euforie, ale měla by přinášet stabilitu.
0 Nominace Nahlásit |
EKSOT123 Jaroušku, neškrtej ty sirčičky… „lidi už jsou tak
zdegenerovaný, že do velké míry ztratili schopnost historii i současnost
objektivně nebo aspoň zodpovědně posuzovat. "
Je jednoduchšie čakať s otvorenými ústami až doňho padne jedlo, než si
ho pripraviť. Je jednoduchšie prikyvovať hlavou, keď do vás búcha
kanonáda médií, volených zástupcov ľudu (?!), než premýšľať vlastnou
hlavou a riskovať, že sa znepáčite mocným.
Malá ukážka: vypočujte si priamy prenos z tlačovky o súčasnej
situácii, všímajte si aj otázky "novinárov“ a odpovede na ne a potom si
to prečítajte v médiu, ktoré daný „novinár“ zastupoval. To je presne
ten Jáchym hodený do stroja.
annas, Česi v čase prvých Přemyslvcov boli jedni z najsilnejších
bojovníkov aj vďaka svojej neústupnosti.
Holubičia povaha? Videli ste holuba, ako bojuje? je to nemilosrdný a tvrdý
bojovník.
annas | 5913 | |
Drap | 4655 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1665 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1431 | |
quentos | 1425 | |
elkon | 1340 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |