Dobrý den,
Má ochranka obchodu právo vyvést zákazníka z prodejny poté, co si před vybráním zboží zákazník několikrát projde prodejnu, aby si vybral a rozmyslel, co nakoupí?
V tomto bodě zákazník ještě nesáhl na žádné zboží, pouze vybírá. Za zády má ale po celou dobu vybírání ochranku, která ho po cca 5min zastaví z podezřelého chování s oznámením, že zákazníka vyvede, jestliže si hned něco nekoupí.
Zákazník tak byl psychicky víceméně donucen k urychlenému zvolení předmětů, které zakoupí.
Pokud by prý zákazník předměty do chvilky nevybral, byl by vyveden.
Má ochranka toto právo?
Jak by se měl zákazník zachovat v takové situaci?
Děkuji za odpověď.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 2947 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Nie, ochranka má právo zasiahnúť len v prípade, že
1 – zákazník poškodil alebo odcudzil vystavený tovar
2 – zákazník svojim správaním vzbudzuje verejné pohoršenie
3 – zákazník okradol, alebo sa pokúsil okradnúť iného zákazníka
4 – zákazník ohrozuje personál a zákazníkov zbraňou, vyhrážkou
trestného činu, požiarom, výbuchom a podobne.
5 – zákazník prenesie tovar z predajne bez zaplatenia, pokiaľ nejde
o tovar v bezplatnej akcii, prípadne bez povolenia zodpovedného pracovníka
predajne.
6 – Pracovník ochrany má právo slušným spôsobom požiadať zákazníka,
u ktorého má podozrenie z odcudzenia tovaru o preverenie nákupu, ale nemá
právo vyberať tovar z tašky zákazníka, prípadne sa mu v taške
prehrabávať, bez jeho súhlasu.
Pracovník ostrahy musí postupovať v zmysle zákona pre túto službu, nesmie
páchateľa zraniť pokiaľ to nie je nevyhnutné, je povinný okamžite
zavolať políciu ČR na riešenie prípadu.
Pracovník ochrany má právo a povinnosť vizuálne sledovať zákazníka, na
ktorého má podozrenie z nekalej činnosti, ale nesmie mu brániť v pohybe,
pokiaľ sa dotyčný zákazník nedopustí nekalej činnosti.
V prípade neodôvodneného zásahu pracovníka ochrany, ale aj pracovníka
predajne, má poškodený zákazník právo na satisfakciu, prinajmenšom
osprevedlnenie, pri väčšom konflikte, príadne ublíženie na zdraví, má
právo aj na finančné odškodnenie za poškodenie jeho občianských a
spotrebiteľských práv.
Zákazník má právo vizuálne si vyberať tovar, dovtedy pokiaľ sa nerozhodne
či tovar kúpi, alebo nekúpi a pracovník predajne, ani pracovník ostrahy mu
nemajú právo v tom brániť, pokiaľ nevstupuje do neverejných priestorov,
ale pohybuje sa výhradne v priestore určenom pre zákazníkov.
Upravil/a: led
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?tomvot99 Nahlásit |
Ne , ochranka nesmí omezovat osobní svobodu pokud nebyl spáchán trestný čin či přestupek ,
V případě neoprávněného zadržení, tedy pokud zákazník nic neodcizil, nemá u sebe žádné ukradené zboží a členové ochranky se ho bezdůvodně pokusí zadržet, se může poškozený bránit. Mohlo dojít k zásahu do osobnostních práv spotřebitele a omezení jeho osobní svobody, takže má právo se domáhat omluvy, případně i peněžité satisfakce jako náhrady ušlého zisku způsobeného zadržením v prodejně
http://www.svet-potravin.cz/clanek.aspx?id=4241
0 Nominace Nahlásit |
Někteří jedinci si bohužel svým vzhledem vyloženě říkají o to, aby
bylo sledováni ochrankou, tomu se nelze divit. Ochranka je v obchodech proto,
aby podezřelým jedincům nekalé chování zavčas zatrhla.
Ovšem jsou i lidé, kteří nevypadají na to, ze mají potřebu krást a
přece kradou.
Jako nedávno u nas v Alberte… Paní , co vypadala jako madam, část nákupu mela v koši a část si naházela do tašky, u pokladny vyskládala nákup z koše a plnou tašku se pokusila posouvat nohou pod pokladnou, tam pokladní nevidí, i kdyz si stoupne a skoro jí to i vyšlo.
0 Nominace Nahlásit |
Nevím proč je hned zamknutá otázka, navíc když označená odpověd není správná. Ale, ochranka má stejné právo jako jakýkoliv jiný občan.Takže tě může zadržet do příjezdu policie pokud si myslí, že si spáchal trestní čin. Ale to je jediné co může, nemá právo ti nic prohlížet, ani mu nemusíš nic ukazovat. Navíc může mít práva od majitele obchodu. Čili, je možné, že MÁ právo tě vyvést z obchodu, protože se jedná o soukromý pozemek a stavbu. Ani to nemusí podmiňovat nějakým důvodem. Ale jak řikám, žáleží na dohodě mezi ochrankou a majitelem provozovny.
„Čili, je možné, že MÁ právo tě vyvést z obchodu, protože se
jedná o soukromý pozemek a stavbu. Ani to nemusí podmiňovat nějakým
důvodem.“
To znamená, ak vyvedú von zákazníka len preto, že sa im napríklad nepáči
jeho farba kože, čo prirodzene nikde nahlas nepriznajú, pretože podľa vás
nemusia, sú v práve? Nesmrdí náhodou niečo diskriminačného vo vašom
diskusnom príspevku?
Pracovník ochrany má právo a povinnosť vizuálne sledovať zákazníka, na ktorého má podozrenie z nekalej činnosti, ale nesmie mu brániť v pohybe, pokiaľ sa dotyčný zákazník nedopustí nekalej činnosti.
Pokiaľ tie práva ochranky, o ktorých hovoríte, nie sú nikde zverejnené, jedná sa o nelegálne obmedzovanie zákazníka v prípade, že zákazník sa nedopustil žiadnej nekalej činnosti.