Avatar uživatele
novvem

K čemu sloužil salonní vůz a jaké jsou další druhy vozů?

Bývalo to ve vlacích.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Kepler před 2770 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Emefej

Salonní vůz sloužil jako pojízdný salon pro reprezentativní a společenské účely. Dalších typů vozů je mnoho, např. jídelní, bufetový, lůžkový, lehátkový, spěšninový atd. U nákladních vozů je jejich výčet téměř „nekonečný“.

Zvláštní typy vozů byly (možná stále jsou) i pro armádu nebo pro civilní obranu, jenom namátkou – velitelský, štábní, nemocniční, dekontaminační apod. V jedné stanici poblíž Hr. Králové jsem na vlastní oči viděl i vojenské chladírenské vozy na přepravu mrtvol.

Upravil/a: Emefej

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
annas

Odpověď dostanete v odkazu.

"Příběh exkluzivního železničního vagónu následníka trůnu arcivévody Františka Ferdinanda d’Este (2011). Režie J. Střecha

V roce 1909 vyrobily Ringhofferovy závody na Smíchově salonní vůz pro arcivévodu Františka Ferdinanda. Následník trůnu padl v Sarajevu kulkou atentátníka, smíchovská vagonka byla zbourána. Arcivévodův salonní vůz však stále jezdí a v roce 2010 reprezentoval naši zemi na výstavě panovnických vlaků v jedinečném železničním muzeu v holandském Utrechtu."

http://www.ces­katelevize.cz/po­rady/103199208­55-pribehy-predmetu/211563230­140002-salonni-vuz/

Další článek – Martin Navrátil
„Lesk a bída salonních vozů: Od Masaryka k Husákovi“

Těžko hledat propastnější rozdíl, než jaký nabízejí dva vagony určené ke stejnému účelu. Oba vozily hlavu státu – ten první Tomáše G. Masaryka, druhý o několik desetiletí později posledního komunistického prezidenta Gustáva Husáka. Těsně před vpádem vojsk Varšavské smlouvy v něm v roce 1968 se Sověty jednaly tehdejší československé špičky v čele s Alexandrem Dubčekem. Tím ale jejich jakákoli podobnost končí atd.".

https://zelez­nicar.cd.cz/ze­leznicar/histo­rie/lesk-a-bida-salonnich-vozu--od-masaryka-k-husakovi/-9088/24,0,,/

Železniční zajímavosti
„K salonním a společenským vozům je potřebné napsat několik slov úvodem. Předně, oblast salonních a společenských vozů není detailně prozkoumána. Vývoj některých vozů je popsán dostatečně, u většiny vozů jsou ale v jejich historii bílá místa. V několika případech je vývoj přečíslování konkrétního vozu hypotézou na základě dochovaných indicií. Údaje různě možně sehnané k těmto vozům si v některých případech protiřečí. Salonní vozy se v 60. a 70. letech v některých případech prolínaly s vozy lůžkovými nebo jídelními. Tato fakta je potřeba vzít při prohlížení údajů salonních a společenských vozů do úvahy.
Na těchto stránkách jsou zahrnuty vozy vyrobené od roku 1965 a dále vozy vyrobené před rokem 1965, které ale byly v roce 1965 ještě provozované nebo se dochovaly ve sbírkových fondech. Vozy vyřazené z provozu před rokem 1965 a zároveň nedochované nejsou uvedeny“.
http://www.alan­butschek.cz/ra­dy/rada_sr.php

Další druhy vozů – viz historie
Vozy jídelní, vozy k sezení a lehátkové s bufetovým oddílem
http://www.alan­butschek.cz/ra­dy/rada_wr.php

--
Nové typy vozů
http://www.zel­page.cz/zpravy/7609?lan­g=cs

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek