Salonní vůz sloužil jako pojízdný salon pro reprezentativní a společenské účely. Dalších typů vozů je mnoho, např. jídelní, bufetový, lůžkový, lehátkový, spěšninový atd. U nákladních vozů je jejich výčet téměř „nekonečný“.
Zvláštní typy vozů byly (možná stále jsou) i pro armádu nebo pro civilní obranu, jenom namátkou – velitelský, štábní, nemocniční, dekontaminační apod. V jedné stanici poblíž Hr. Králové jsem na vlastní oči viděl i vojenské chladírenské vozy na přepravu mrtvol.
Upravil/a: Emefej
0 Nominace Nahlásit |
Odpověď dostanete v odkazu.
"Příběh exkluzivního železničního vagónu následníka trůnu arcivévody Františka Ferdinanda d’Este (2011). Režie J. Střecha
V roce 1909 vyrobily Ringhofferovy závody na Smíchově salonní vůz pro arcivévodu Františka Ferdinanda. Následník trůnu padl v Sarajevu kulkou atentátníka, smíchovská vagonka byla zbourána. Arcivévodův salonní vůz však stále jezdí a v roce 2010 reprezentoval naši zemi na výstavě panovnických vlaků v jedinečném železničním muzeu v holandském Utrechtu."
Další článek – Martin Navrátil
„Lesk a bída salonních vozů: Od Masaryka k Husákovi“
Těžko hledat propastnější rozdíl, než jaký nabízejí dva vagony určené ke stejnému účelu. Oba vozily hlavu státu – ten první Tomáše G. Masaryka, druhý o několik desetiletí později posledního komunistického prezidenta Gustáva Husáka. Těsně před vpádem vojsk Varšavské smlouvy v něm v roce 1968 se Sověty jednaly tehdejší československé špičky v čele s Alexandrem Dubčekem. Tím ale jejich jakákoli podobnost končí atd.".
Železniční zajímavosti
„K salonním a společenským vozům je potřebné napsat několik slov
úvodem. Předně, oblast salonních a společenských vozů není detailně
prozkoumána. Vývoj některých vozů je popsán dostatečně, u většiny
vozů jsou ale v jejich historii bílá místa. V několika případech je
vývoj přečíslování konkrétního vozu hypotézou na základě dochovaných
indicií. Údaje různě možně sehnané k těmto vozům si v některých
případech protiřečí. Salonní vozy se v 60. a 70. letech v některých
případech prolínaly s vozy lůžkovými nebo jídelními. Tato fakta je
potřeba vzít při prohlížení údajů salonních a společenských vozů do
úvahy.
Na těchto stránkách jsou zahrnuty vozy vyrobené od roku 1965 a dále vozy
vyrobené před rokem 1965, které ale byly v roce 1965 ještě provozované
nebo se dochovaly ve sbírkových fondech. Vozy vyřazené z provozu před
rokem 1965 a zároveň nedochované nejsou uvedeny“.
http://www.alanbutschek.cz/rady/rada_sr.php
–
Další druhy vozů – viz historie
Vozy jídelní, vozy k sezení a lehátkové s bufetovým oddílem
http://www.alanbutschek.cz/rady/rada_wr.php
--
Nové typy vozů
http://www.zelpage.cz/zpravy/7609?lang=cs
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5913 | |
Drap | 4603 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |