Avatar uživatele
Usoman

Je obecně lepší motor poháněný vodíkem, nebo elektřinou?

Auta poháněná vodíkem nebo elektromobily. Píseň budoucnosti, avšak co je z obecného hlediska lepší? Co má větší výkon při stejném objemu? Co je spolehlivější? Co je levnější na výrobu? Co je levnější na provoz?

(Pro objektivnost bych chtěl zanedbat pokrok a vyšší rozšíření elektromotorů.)

Pokud bychom zanedbali výše zmíněné v závorce, bylo by lepší masově vyrábět auta/náklaďáky/busy na vodík, nebo elektřinu?

Zajímavá 0 před 2319 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Edison

Z obecného hlediska je to fuk. Energii pro výrobu vodíku je potřeba taky vyrobit. Jediná ekologická energie, v jakékoli podobě, je ta, kterou nespotřebujeme.
Jinak nejlepší se jevěj vodíkové články. To je ale spíše opravdu hudba budoucnosti. I když několik vozidel už na to jezdí i na zemi. V kosmonautice se používaj od samých počátků. On vodík se dá totiž kromě výroby elektřiny v článcích taky spalovat. Tos měl asi na mysli. Jenže to je mnohem méně efektivnější, než ony vodíkové články. Baterie maj jednu podstatnou nevýhodu: kam s nimi po skončení jejich životnosti. To ani u přímého spalování, a už vůbec u vodíkových článků fak nehrozí.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aliendrone

No, tipuji že elektřina. (do toho zpočítávám i vodíkové články)
U spalovacího motoru na vodík jsou technické komplikace. Vodík velice rychle prohořívá (detonuje na rozdíl od benzínu/nafty), navíc vyšší teplota spalování (potřebuješ superolej, aby to vydržel) a další. Řešení existují, je to ale velice drahá sranda a spolehlivost stejně nic moc.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Těžko říct. Mně jsou bližší baterky 😉
Pro vodík se mohou používat vodíkové články, kdy se vodík katalyticky „spaluje“ na vodu a elektřinu, což by mělo být podstatně efektivnější než klasický spalovací motor. A do vodíkové nádrže se vejde víc energie než do baterky (při daném objemu/hmotnosti) ale technologie je dražší a jsou tu vyšší nároky na čistotu vodíku.

Někde jsem slyšel že vodík je v chemickém průmyslu poměrně levný, že v mnoha provozech je víceméně odpadem. Horší je to s tou čistotou. A s rozvojem vodíkových článků se nejspíš z odpadu stane cennou surovinou.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek