Avatar uživatele
JájsemRaibek

Jakým způsobem kotví loď?

Tak nějak bych pochopil, že vyhodí kotvu, která je spojena lanem nebo řetězem s lodí, ta kotva dopadne na mořské dno a loď drží.
Jak však zakotví loď, když je pod ní velká hloubka a neříkejte, že mají lano-řetěz dlouhý třeba těch 13 km.
Doplňuji:
Omlouvám se, samozřejmě jsem myslel 11km. Ale to je celkem jedno, jde o to, že určitě nemá ani 5km dlouhý řetěz-lano a to už je normální hloubka a taky potřebuje zastavit.
Odpověď led se mi zdá jako dobrá. Domníval jsem se, že kotva musí být až na dně.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? johana 56, hanulka11, Protiva, jiriii před 4302 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
led

Hmotnosť kotvy s reťazou a ich plocha pôsobia ako brzda (vo vzduchu by takáto kotva nepôsobila práve pre malú hustotu vzduchu), tj.zvyšujú trenie kvapaliny okolo ich konštrukcie. Loď sa naďalej pohybuje zmenšenou až do minimálnou rýchlosťou – záleží od rýchlosti a sily pohybu vody na hladine a tlaku vetra (prúdenia vzduchu) na teleso lode. V prípade jednej kotvy sa potom loď krúti do kruhu so stredom okolo kotvy.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?mosoj Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Lodě kotví převážně v přístavech a tam bývá relativně mělko. Spustí jednu, nebo i více kotev. Proč by měla loď kotvit nad 13 km ?

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
jiriii

Myslím si že právě nekotví, musí jí někdo hlídat u kormidla. Dobrá otázka
Doplňuji:
Mariánský příkop leží v severním Tichém oceánu poblíž Mariánských ostrovů, V roce 1957. Sovětská loď Viťaz naměřila dokonce 11 911 metrů.!!

Upravil/a: jiriii

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
MacChill

13 km nikde hloubka neni, loď prostě může kotvit tam kde má na to dostatečně dlouhý řetěz ke kotvě…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
honza19hk

Lo´d kotví tam kde parkuje. Podle sonaru se dá zjistit hloubka pokud by třeba lo´d uvízla někde v rozlehlém oceánu. Docela by ses ale divil že velké lodě-třeba výletní mají řetěz pro kotvu dlouhý 500m a dalších 600m lze v případě potřeby dopojit a potom kotvu spustit uplně.

Lo%d se kotví hpravidla v přístavech a je to z toho důvodu aby neuplavala při větru a nepoškodila další věci.Pokud by zůstala stát někde na otevřeném moři a nebyl zrovna velký vítr ani by kotvu spouštět nemusela,tam nemá do čeho narazit tak jako v přístavu. A další lodě nebo terén se zobrazí na radaru.

Jinak nevím že by moře mělo 13km hloubku. Nejhlubší je mariánský příkop a ten má měco kolem 11km.

Ale asi by nebyl technicky problém mít lano dlouhé 11km. Akorát by ten naviják měl buden o průměru třeba 20m. S lanem by to šlo určitě ,s řetězem by to bylo horší,ten se nedá tak na husto navinout jako lano i přřesto že by mělo průměr třeba 80mm.

Řetěz se ovšem používá protože není problém ho zajistit skrz článek k jistícím bodům např při nastavování délky jak jsem psal výše.nebo aby nebyla tolik namáhaná brzda bubnu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Protiva

aby jsi zakotvil loď, potřebuješ minimálně pětinásobnou délku řetězu než je hloubka.
Kotvu spustíš na dno, a vláčíš po dně tak dlouho, dokud se o něco nezachytne.
Když se pořádně zasekne, už se nedá vytáhnout a musí se odseknout. Z toho důvodu mívá loď více kotev a řetězů.
Místo ke kotvení je nutné mít vybráno předem. Nejlépe dle mapy podle příslušné značky doporučeného kotviště.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
led

môžte si to aj prakticky vyskúšať:
zoberte si (naozaj) ťažký kameň, uviažte na povraz tak, aby nedopadol na dno jazera a hoďte ho z člna do vody, uvidíte, že rýchlosť člna sa spomalí, pri veslovaní sa viac namáhate

před 4302 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek