Jde o ruskou či sovětskou filmovou avangardu.
"Práce střihače materiálu pořízeného záběry na agitačníi vlaky byla Vertovovým vstupem do světa filmu. Konkrétně filmu, ve kterém dominovaly dokumentární prvky, a toto žánrové zaměření pak Vertov utvrdil při práci na filmovém měsíčníku Kino-Pravda, který fungoval v letech 1922 – 1925.
Koncepce měsíčníku, přinášejícího agitačně publicistické snímky, popírala jakékoliv estetické záměry. Preferovala autentické zachycení každodenního života na trzích, v noclehárnách či ve školách, často pomocí skryté kamery (nepozorované natáčení ovšem bylo poněkud problematické, vezmeme-li v úvahu, že tehdejší kamery byly příliš robustní a jejich chod příliš hlučný).
Synonymem této koncepce se stal pojem Kino-Oko, jímž Vertov označoval dokumentární film, který za pomoci dynamické pohyblivé kamery zachycuje typické i mimořádné projevy života.
Např. film Muž s kinoaparátem tak nejenže zprostředkovává obraz pulzujícího urbanistického života tak plasticky, jak by to podle Vertova vyprávěcí film nedokázal, ale zároveň představuje unikátní (a vlastně také první) příklad filmového metajazyka – filmu reflektujícího sebe sama."
http://25fps.cz/2007/ruska-avantgarda/
"V roce 1923 Vertov tvrdí, že jeho „Kino-Oko“ vytváří „člověka dokonalejšího než stvořeného Adama“. Kinematografie není jen svědkem radikální revoluce v pořadí věcí, ale tento převrat sám.
Nový význam „věc zapomněla sama na sebe“ např. socha přestala být sochou. Třeba když kamenný lev vyskočil, projevil se význam obrazu sám o sobě – tedy pohybem, skokem jako příklad filmového metajazyka.."
http://rusavangard.ru/online/history/kino/
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |