O žádné délce zákon 361/2000Sb. nehovoří. § 32/2 Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.
Co je snížená viditelnost? § 2/ff stejného zákona – situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata, nebo předměty na PK, např. od soumraku za svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště NEBO V TUNELU.
0 Nominace Nahlásit |
Už zase?
Tunel = úsek mezi dopravní značkou začátek tunelu a dopravní značkou konec tunelu.
Tunel = snížená viditelnost, i kdyby v něm bylo světlo, jak v poledne na rovníku.
Snížená viditelnost = povinnost mít na vozidle rozsvícena:
Nic složitého na tom není: jedna poloha spínače spíná všecka obrysová světla, tj. přední obrysové svítilny, přední doplňkové obrysové svítilny, boční obrysové svítilny, zadní obrysové svítilny, zadní doplňkové obrysové svítilny a osvětlení zadní tabulky registrační značky; jestliže jsou zapnuta obrysová světla, musí být osvětlen panel přístrojů. Druhá poloha spínače spíná hlavní světlomety, tj. umožňuje přepínat mezi potkávacími a dálkovými světlomety.
Jsou denní svítilny podle předpisu č. 87 potkávací světlomety? Nejsou, stejně, jako není potkávacím světlometem banán, nebo bumerang. Proto je zakázáno jezdit s motorovým vozidlem za snížené viditelnosti, jestliže na něm svítí denní svítilny. Zapojení denních svítilen má být takové, že dojde k jejich samočinnému vypnutí, jestliže jsou na vozidle rozsvíceny světlomety (potkávací, dálkové, mlhové).
Není nikde řečeno, že s denními svítilnami podle předpisu č. 87 nesmí svítit obrysové svítilny, naopak. U vozidel kategorie L předpis č. 53 vyžaduje, aby s denní svítilnou, nebo denními svítilnami, podle předpisu č. 87, svítila také zadní obrysová svítilna nebo zadní obrysové svítilny; přední obrysová svítilna nebo přední obrysové svítilny s denní svítilnou, či denními svítilnami, podle předpisu č. 87, svítit smí. Podle předpisu č. 48, u vozidel kategorie M a N může být zapojení denních svítilen, podle předpisu č. 87, takové, že s nimi svítí také obrysové svítilny a osvětlení zadní tabulky registrační značky. Není to povinné, ale je to možné. Stricto sensu mají denní svítilny vypnout až ve chvíli, kdy řidič rozsvítí světlomety (potkávací, dálkové, mlhové), tj. po rozsvícení obrysových světel by měly denní svítilny svítit dál. Spousta aut, i od výroby, to má bohužel zapojeno tak, že denní svítilny zhasínají po rozsvícení obrysových světel (je to jednodušší na zapojení), ale je to špatně.
Obvyklou usancí je definovat sníženou viditelnost kummulací faktorů času a vzdálenosti, na kterou je dohled. Třeba UK má „lighting up time“ mezi 1/2 hodiny po západu slunce až 1/2 hodiny před východem slunce, a v podmínkách tzv. seriously reduced visibility, no a seriously reduced visibility = dohled nižší, než na 100m. A pouze v těchto podmínkách řidič smí použít mlhové světlomety a svítilny. Krom toho je povinné použít obrysové svítilny mezi soumrakem a svítáním. Některé státy U. S. mají ten zákon „wipers on – headlights on“, tzn., máš zapnuté stěrače, musíš zapnout potkávací světla. A liší se to: někde musíš, pokud máš stěrače na nepřetržitý cyklus, někde na jakýkoli cyklus.
U nás bohužel nic takového není, protože my nejsme kulturní stát. Je však technický kriterion, ze kterého vychází znalci: snížená viditelnost nastane, jestliže není dohled v obci (nebo na silnici s rychlostním limitem 50 kmph a nižším) na vzdálenost 70m, na jiné silnici (mimo obec, nebo rychlostní limit vyšší, než 50 kmph) na vzdálenost 150m, a na dálnici na vzdálenost 200m. To je snížená viditelnost, a co si o tom myslí ta, nebo ona, guma, není relevantní.
0 Nominace Nahlásit |
Při jízdě v běžném provozu máš mít rozsvíceno vždy, tunel – netunel.
0
před 815 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tunel je označen značkou A 21 a ukončen značkou IZ 3a.
0
před 815 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
V tunelu vždy, bez ohledu na délku.
Tunel je označen značkou
Drap: Některá auta mají extra světla pro denní svícení, ta nemusí mít potkávací zapnutá vždy
Magor v kleci: Omyl, ani jedna z těch značek neoznačuje konec tunelu. Začátek IZ3a, konec IZ3b
0
před 815 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Podle mého odhadu kdo má denní světla měl by v tunelu přepnout na
potkávací a tím i osvětlení zadní části vozidla.
Příbuzný jel na el. kolobrdě podjel podjezd dlouhý asi 12 metrů / šero
před deštěm / a poté jej zastavila prodloužená ruka zákona že neměl
rozsvíceno, pilot na kolobrdě měl názor že to není tunel strážník že
je snížená viditelnost jako v tunelu. Došlo jenom k domluvě.
Drap: Jde o to, kdy použít obrysová a potkávací světla, nejen světla pro denní svícení. Tím pádem je vozidlo mj. osvětleno i vzadu.