Avatar uživatele
Kryšpín

Jak nařizuje zákon dle délky tunelu rozsvícení světel?

Na př. je-li délka 5 metrů 10 a více v úvahu připadá tunel v silničním provozu nikoliv při dotacích.

Zajímavá 0 před 799 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Mravenec

O žádné délce zákon 361/2000Sb. nehovoří. § 32/2 Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.

Co je snížená viditelnost? § 2/ff stejného zákona – situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata, nebo předměty na PK, např. od soumraku za svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště NEBO V TUNELU.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Filip84

Už zase?

Tunel = úsek mezi dopravní značkou začátek tunelu a dopravní značkou konec tunelu.

Tunel = snížená viditelnost, i kdyby v něm bylo světlo, jak v poledne na rovníku.

Snížená viditelnost = povinnost mít na vozidle rozsvícena:

  • nemotorové vozidlo: předepsané osvětlení (je poněkud sporné, co je u nemotorových vozidel „předepsané osvětlení“, no v každém případě je to to osvětlení, které vyžaduje Úmluva o silničním provozu (Vídeň 1968)),
  • motorové vozidlo: obrysová a potkávací světla, a pokud je noc, vozovka není dostatečně osvětlena odjinud a není tím nikdo oslňován, povinnost mít rozsvícená dálková světla (vyplývá z judikatury NS),
  • přípojné vozidlo za motorová vozidla: obrysová světla.

Nic složitého na tom není: jedna poloha spínače spíná všecka obrysová světla, tj. přední obrysové svítilny, přední doplňkové obrysové svítilny, boční obrysové svítilny, zadní obrysové svítilny, zadní doplňkové obrysové svítilny a osvětlení zadní tabulky registrační značky; jestliže jsou zapnuta obrysová světla, musí být osvětlen panel přístrojů. Druhá poloha spínače spíná hlavní světlomety, tj. umožňuje přepínat mezi potkávacími a dálkovými světlomety.

Jsou denní svítilny podle předpisu č. 87 potkávací světlomety? Nejsou, stejně, jako není potkávacím světlometem banán, nebo bumerang. Proto je zakázáno jezdit s motorovým vozidlem za snížené viditelnosti, jestliže na něm svítí denní svítilny. Zapojení denních svítilen má být takové, že dojde k jejich samočinnému vypnutí, jestliže jsou na vozidle rozsvíceny světlomety (potkávací, dálkové, mlhové).

Není nikde řečeno, že s denními svítilnami podle předpisu č. 87 nesmí svítit obrysové svítilny, naopak. U vozidel kategorie L předpis č. 53 vyžaduje, aby s denní svítilnou, nebo denními svítilnami, podle předpisu č. 87, svítila také zadní obrysová svítilna nebo zadní obrysové svítilny; přední obrysová svítilna nebo přední obrysové svítilny s denní svítilnou, či denními svítilnami, podle předpisu č. 87, svítit smí. Podle předpisu č. 48, u vozidel kategorie M a N může být zapojení denních svítilen, podle předpisu č. 87, takové, že s nimi svítí také obrysové svítilny a osvětlení zadní tabulky registrační značky. Není to povinné, ale je to možné. Stricto sensu mají denní svítilny vypnout až ve chvíli, kdy řidič rozsvítí světlomety (potkávací, dálkové, mlhové), tj. po rozsvícení obrysových světel by měly denní svítilny svítit dál. Spousta aut, i od výroby, to má bohužel zapojeno tak, že denní svítilny zhasínají po rozsvícení obrysových světel (je to jednodušší na zapojení), ale je to špatně.

Obvyklou usancí je definovat sníženou viditelnost kummulací faktorů času a vzdálenosti, na kterou je dohled. Třeba UK má „lighting up time“ mezi 1/2 hodiny po západu slunce až 1/2 hodiny před východem slunce, a v podmínkách tzv. seriously reduced visibility, no a seriously reduced visibility = dohled nižší, než na 100m. A pouze v těchto podmínkách řidič smí použít mlhové světlomety a svítilny. Krom toho je povinné použít obrysové svítilny mezi soumrakem a svítáním. Některé státy U. S. mají ten zákon „wipers on – headlights on“, tzn., máš zapnuté stěrače, musíš zapnout potkávací světla. A liší se to: někde musíš, pokud máš stěrače na nepřetržitý cyklus, někde na jakýkoli cyklus.

U nás bohužel nic takového není, protože my nejsme kulturní stát. Je však technický kriterion, ze kterého vychází znalci: snížená viditelnost nastane, jestliže není dohled v obci (nebo na silnici s rychlostním limitem 50 kmph a nižším) na vzdálenost 70m, na jiné silnici (mimo obec, nebo rychlostní limit vyšší, než 50 kmph) na vzdálenost 150m, a na dálnici na vzdálenost 200m. To je snížená viditelnost, a co si o tom myslí ta, nebo ona, guma, není relevantní.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Drap

Při jízdě v běžném provozu máš mít rozsvíceno vždy, tunel – netunel.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
magorvkleci

Tunel je označen značkou A 21 a ukončen značkou IZ 3a.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

V tunelu vždy, bez ohledu na délku.
Tunel je označen značkou

Drap: Některá auta mají extra světla pro denní svícení, ta nemusí mít potkávací zapnutá vždy

Magor v kleci: Omyl, ani jedna z těch značek neoznačuje konec tunelu. Začátek IZ3a, konec IZ3b

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Kryšpín

Podle mého odhadu kdo má denní světla měl by v tunelu přepnout na potkávací a tím i osvětlení zadní části vozidla.
Příbuzný jel na el. kolobrdě podjel podjezd dlouhý asi 12 metrů / šero před deštěm / a poté jej zastavila prodloužená ruka zákona že neměl rozsvíceno, pilot na kolobrdě měl názor že to není tunel strážník že je snížená viditelnost jako v tunelu. Došlo jenom k domluvě.

Avatar uživatele
magorvkleci

Drap: Jde o to, kdy použít obrysová a potkávací světla, nejen světla pro denní svícení. Tím pádem je vozidlo mj. osvětleno i vzadu.

Nový příspěvek