Avatar uživatele
Josef Vladík

Můžu fotit auta (bez lidí) jen s číselnou RZ a pak fotky vystavit veřejně na webu?

Focení aut s RZ a vystavení na webu

Dobrý den, napadla mě jedna myšlenka, ovšem narazil jsem na možný problém a to legislativu. Můžu fotit auta s číselnou RZ a fotky vystavit veřejné na webu.
Pouze fotka auta, bez lidí a dalších informací ale s čitelnou RZ. Naraží na to gdpr, co jiný zákon o ochraně osobních údajů, u když tam žádné vlastně nejsou?
Děkuji za odpověď

Upravil/a: annas

Zajímavá 0 před 2075 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Edison

RZ je osobní údaj ztotožnitelný s konkrétní osobou, obdobně, jako RČ. Obdobným způsobem je také chráněn.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?mosoj Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Můžeš bez problémů, pokud máš souhlas majitele

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
elkon

Můžeš cokoli, ale SPZ (RZ) musíš rozostřit, nebo vymazat.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ivzez

Máte-li souhlas majitelů (musíte jej být schopen doložit), smíte.

Nesouhlasím s názorem Auťáčka:
Každý má právo na soukromí a nemusí jít o nikoho s nečistým svědomím apod.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

SPZ a žádné údaje? Bože, bože a to jsem ateista.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

SPZ vyfotit a vystavit můžete, není to osobní údaj. Viz toto stanovisko které si necucám z prstu ale cituji jej slovo od slova z rozhodnutí soudu:

Podle § 1 odst. 2 zákona č. 101/2000 Sb. není osobním údajem
údaj, pokud je třeba ke zjištění identity subjektu údajů nepřiměřené množství času úsilí či materiálních prostředků. V případě zachycení SPZ na fotografiích není možné běžnými prostředky získat údaj o vlastníku automobilu. Tato databáze není veřejně přístupná.

Takže je to v pořádku, ale dejte si pozor aby na fotce nebyla ničí tvář, jméno atd …

Zdroj: https://www.u­oou.cz/files/106_roz­hodnuti1.pdf

Upravil/a: anonym

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Edison

Údaje samozřejmě získat lze. A to velmi snadno… Nevím adresu, ale už jsem to kdysi zkoušel: Registr plátců poviného ručení. Ten registr má jeden zásadní význam: Získat údaje o případném viníkovi DN. A je veřejně přístupný a podle RZ lze zjistit plátce pojištění. Mimo jiné tento registr ukáže i jestli daná RZ nedluží pojistné na poviném ručení.

před 2073 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

SPZ není osobní údaj ani není s osobními údaji snadno ztotožnitelný. Takže můžete … ostatně rozhodnutí soudu ve sporu s obcí Vážany nad Litavou to jen dokládá , tato obec sice dostala pokutu za to že zveřejňovala bez souhlasu osobní údaje, ale o SPZ je v rozhodnutí jasně řečeno že se o osobní údaj nejedná.

před 2073 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
autacek

A tomuto v tom rozhodnutí UOOU rozumíš jak?

„Správní orgán dále nad rámec předmětu správního řízení k vyjádření účastníka
řízení uvádí, že v případě fotografií automobilů s čitelnou registrační značkou se
jedná také o osobní údaje, neboť právě prostřednictvím této registrační značky lze
jeho majitele nepřímo identifikovat; lze tedy doporučit, aby tato registrační značka
byla na fotografiích rozmazána. Pokud se jedná o fotografie osob, upozorňuje
správní orgán účastníka řízení na povinnost dle § 5 odst. 4 zákona č. 101/2000 Sb.
prokázat souhlas subjektu údajů po celou dobu zpracování (což lze i svědecky).
Pokud by tento souhlas účastník řízení neměl, lze opět doporučit rozmazání obličejů.“

Pokud v této věci proběhlo nějaké tebou uváděné soudní řízení, kde je konstatován opak, máš nějaký odkaz?

před 2073 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Josef Vladík

Nešlo by o nějakou databázi hříšníků, jak porušují dopravní pravidla apod. šlo by čistě jen o fotku auta, podobně jako ze srazů, kde se fotografové určitě neptají každého majitele.
Zjistit majitele auta podle RZ snad ani nejde nějak veřejně, jedině přes pojištovnu nebo placene služby?

před 2074 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

máte pravdu, podle RZ osobní údaje dohledat z veřejně dostupných dat nelze, nejedná se tedy o údaj který by podléhal ochraně. Můžete fotit i zveřejňovat, dejte však pozor aby na fotografii nebyly jiné osobní údaje a identifikátory 🙂

před 2073 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
autacek

No, v tom bohužel nemáš pravdu a výklad se právě přiklání k tomu, že to GDPR podléhá, ostatně proto i Google rozmazává na streetview značky. U Googlu to chápu, u běžných fotografií to pokládám ta paranoiu, ovšem úřední šiml myslí jinak.

před 2073 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
autacek

@ivzez Tak to máte smůlu, jelikož fotit si ve veřejném prostoru cizí auta nic nezakazuje. A promiňte, pokud máte čisté svědomí, pak asi patříte do té druhé skupiny. Ven doporučuji vycházet jen po setmění a v převlečku Batmana, aby vás nikdo nepoznal, máte přece právo na to soukromí a nárok, aby vás podle vašeho obličeje nebyl schopen jen tak někdo ztotožnit.

před 2074 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Nechápu, proč tolik lidí zlehčuje právo na soukromí.

před 2074 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Auťáčku fotit si pro vlastní potřebu a zveřejňovat, je nebe a dudy.
Opět jsi prokázal že nevíš nic. Zkus to, možná že dostaneš i na budku.

před 2074 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
autacek

@mosoj Možná, že neumíš číst, šlo o focení, nikoli o zveřejňování.

před 2074 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
autacek

A jen tak mimochodem, z působnosti GDPR vyloučeny anonymizované údaje, údaje zemřelých osob a údaje získané v rámci činnosti čistě osobní povahy, které nemají obchodní či institucionální charakter.

před 2073 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek