Brak, gýč a umelecké dielo rozlišuje niekedy neviditeľná hranica, často v závislosti na aktuálnom spoločenskom zmýšľaní.
Krátky úryvok z anatómie braku:
„Brak, okrajová či pokleslá literatura jsou pojmy, které byly ještě
donedávna ideologicky podmíněné a pro současnou kulturní analýzu tedy
zcela nepoužitelné. Ještě v roce 1989 píše Josef Hrabák v předmluvě
ke knize Od laciného optimismu k hororu, že taková literatura má primárně
odvádět pozornost občanů od důležitých společenských problémů a
konzervovat tak stávající „do Únorové“ zřízení.
Ani dnes naše poznání brakového umění jako takového příliš
nepokročilo.“ http://litenky.ff.cuni.cz/clanek.php/id-2598
Napríklad dnes mnohí u nás na vynikajúcu literatúru, filmy minulého zriadenia pozerajú ako na brak, gýč poplatný minulému zriadeniu, napriek tomu, že v zahraničí získavali umelecké ceny.
Dodatok:
Ak by dnešná vrchnosti ľúbivá literatúra faktu, písaná odborníkmi a
„odborníkmi“ hlavne o nedávnej minulosti, zverejňovala aj to
neľúbivé, nepoplatné dnešnému spoločenskému povedomiu, bol by o ňu
záujem verejnosti ovplyvnenej mocnými tohto sveta?
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Lilteratura se dělí na vysokou a nízkou. V minulost tragédie x komedii. Oblast l nízkého umění interpretovat Karel Čapek v díle Marsyas a na druhé straaně ji parodovali např. poetisté..
Okruh nízké literatury,.dnes okrajové, brakové,. má své hranice, kleré se v prlběhu v průběhu let mění.
Tedy braková literature. Někteří kritici je považují za nejhorší druh
zábavné četby s jediným cílem vtáhnout čtenáře do vzrušujícho děje.
Jde totiž o líbivá témata, napětí, sentimentalitu, vzrušení, pobavení,
šťastný konec atd
.
Forma brakové literatury je podřízena její funkci. Proto autoři volí tzv.
zajímavá témata, píší především o lásce, životě, bohatství,
o pocitech jako jsou hněv, pohrdání, nenávist, atd. vše odpovídá
idelálům doby.
Jinak platí, že zlo je potrestáno, vyhrává pravda a láska. Stejně jako v pohádkách.
Braková literature, jinak take okrajová literatua. se objevila v 2. lpol.
18. st. – jarmareční a strašidelné příběhy. Později lozpežnické
historky.
O rozvoj brakové ltieratury se zasloužily americké westserny, romány
z Divokoého západu.
Podzěji se přiřadily dívčí románi, jednoduché detektivky, horory, špionážní literature a pornografie.
Tedy vše,. co se čtenářům líbí. Ale někdy je tenká hranice mezi brakem, kýčem a třeba dobrodružnou literaturou.
Podle lilteratury
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Brakem může být v podstatě kterýkoliv žánr, pokud je špatně napsaný. Nejčastěji to bývá tzv. červená knihovna nebo erotické spisky, politicky angažovaná literatura, fantasy, detektivky, senzacechtivé a konspirační slátaniny, horrory, duchařiny apod. Brakem nikdy není literatura faktu, pokud je sepsána odborníkem.
Upravil/a: Kepler
0 Nominace Nahlásit |
v podstatě je brak něco co vzniklo především rychle, levně a pro co nejširší masy, zdání kvality se to snaží dohánět nanejvýš obálkou a zájem získávat primárně bulvárními skandály kolem autora … nemusí to být nutně tak špatné, to je třeba posuzovat případ od případu 🙂 ale většinou je.
Upravil/a: anonym
0 Nominace Nahlásit |
Kepler, žiaľ aj literatúru faktu napísanú odborníkom možno nájsť
medzi brakom. Sám viete ako známy astronom Kepler z prelomu 16. a
17.storočia, že mnohé „literatúry faktu“ aj „vedecké podania“
napísané vtedajšími odborníkmi a odborník predchádzajúcich generácií
boli poplatné vtedajšiemu pohľadu mocných na svet a spoločnosť a žiaľ,
platí to aj dnes.
Aj dnes v mnohej literatúre faktu napísanej odborníkmi nájdete veľakrát
fakty, skutočnosti len s lupou v ruke. Z jednoduchého dôvodu, ak sa chce
vedec, odborník (hlavne ten menej známy) presadiť, musí zložiť hrdosť
z hlavy a klaňať sa moci. Preto záleží od toho, ako na fakty pozeráte,
ako v literatúre faktu odbaľujete ľúbivý obal, aby ste našli nepekné
zdravé jadro. Musíte čítať pozorne, kým z pseudofaktov
odhalíte fakty.
Někde jsem četla,. že něklteří autoři přisuzují i punc kýče tzv. klasice – třeba Sofiinu volbu, nebo romány Umberta Eca a Haileyho, který psal "profesníL romány. Byly čtivé, když vyšly stály na ně fronty. Také jsem některé četla. První zřejmě bylo jeho Letiště.
Odborníci hodnotí některá díla z hlediska zájmu čtenářů, tedy čtivosti, ale i komerčnosti, i když dílům neupírají určité kvality.
Takže odborníci mají jrozdílný pohled na brak.
Dnes je v TV asi zájem o filmy podle anglických spisovateleke, např. Pilcherové, natáčejí je Němci. Objevují se na pravidelně a Barrandově a Primě Love.
Je to typický tzv. ženský román – láska na první pohled, objeví se nějaký problém s láskou, ale konec dobrý.
V 90. letech se objevily sešitové „slaďáky“, prodávaly se v antikvariátech. Byl o ně velký zájem, protože v době minulé tento typ literatury nevycházel. Návaznost na prvorepublikové sešitové románky.
--
Diskutovaly jsme často s kolegyněmi, zda žákům raději tolerovat tuto
četbu než žádnou.
Tolerovať!
A potom o tom diskutovať na hodinách. Nie zakazovať a prikazovať, ale
učiť ich, ako majú čítať. Toto mnohí nevedia, vidia písmenká, vidia
slová, vidia dej, ale myšlienku nevidia.
Děkuji. Vildíte to stejně.
Nějak tak jsme je k tomu vedly. Ale šlo opravdu o to, aby o knize dovedli říct několik slov u maturity. Proč si j knihu vybrali? Co jim přinesla?:
annas | 5913 | |
Drap | 4615 | |
led | 2999 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1647 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1305 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |